20
        
        
          åbnes allerede i sommeren 1989, og året efter kunne man
        
        
          via et samarbejde med Metal Esbjergs seniorklub også åbne
        
        
          de første arbejdende værksteder. Frilandsopbygningen til-
        
        
          trak sig stor interesse, og det lykkedes hurtigt at få såvel of-
        
        
          fentlige myndigheder som fonde, private virksomheder og
        
        
          fagforeninger til at støtte projektet med økonomi, materialer
        
        
          eller anden bistand. Desuden kunne museet - efter ØD-af-
        
        
          talen med Esbjerg Kommune - selv yde et pænt økonomisk
        
        
          bidrag til projektet, idet det nye tilbud til museets publikum
        
        
          i de følgende år medførte en forøgelse af besøgstallet på
        
        
          Tarphagevej frem til et toppunkt på 211.000 gæster, som
        
        
          blev nået i 1993
        
        
          11
        
        
          .
        
        
          Opførelsen af frilandsafdelingens bygninger kunne i no-
        
        
          gen grad løse en del af det behov, som museet gennem årene
        
        
          havde opbygget for magasinplads og ordentlige bevarings-
        
        
          forhold for samlingerne. I 1989 var det med velvillig støtte
        
        
          fra Esbjerg Kommune desuden lykkedes at få anskaffet
        
        
          tidssvarende edb-apparatur og programmel, så man kunne
        
        
          tage fat på en gennemgribende registrering og tilgængelig-
        
        
          gørelse af samlingerne. Disse tiltag løste dog ikke alle mu-
        
        
          seets behov med henseende til såvel baglandsfaciliteter som
        
        
          plads til nye permanente udstillinger og anden formidling af
        
        
          samlingerne.
        
        
          I stedet for at kaste sig ud i ad hoc-løsninger på akutte
        
        
          behov bestemte museets ledelse sig for en decideret lang-
        
        
          tidsplanlægning ud fra et tilsvarende koncept om trinvis ud-
        
        
          bygning som det, der med succes var blevet indledt på fri-
        
        
          landsafdelingen. Arbejdet med den trinvise udbygningsplan
        
        
          for Fiskeri- og Søfartsmuseet blev så småt indledt i 1989.
        
        
          Vigtige elementer i processen var at skaffe overblik over sta-
        
        
          tus og potentiale for museets forskning og formidling, ind-
        
        
          hentning af erfaring og inspiration fra udbygningsprojekter
        
        
          på tilsvarende institutioner i ind- og udland, afklaring af en
        
        
          række funktionsbestemte krav til fysiske rammer, overblik
        
        
          over basale funktionsstrømme i museums- og akvariearbej-
        
        
          det samt tilvejebringelse af viden om publikumsadfærd og
        
        
          opbygning af det bedst mulige publikumsflow. På denne
        
        
          baggrund kunne man opstille en samlet plan for Fiskeri- og
        
        
          Søfartsmuseets videre udvikling over en tidshorisont på 25-
        
        
          30 år. Planen opererede med en knopskydning ud fra den
        
        
          eksisterende museumskerne i forskellige etaper, som hver
        
        
          for sig kunne deles i underetaper, så finansiering af anlæg
        
        
          og overblik over afledte driftsomkostninger herved lettedes.
        
        
          Dette ville naturligvis kræve en regelmæssig opdatering af
        
        
          planerne, men indebar samtidig mulighed for løbende juste-
        
        
          ring af forløbet i forhold til et aktuelt marked. Den trinvise
        
        
          udbygningsplan ville også kunne være et hjælpeinstrument
        
        
          ved planlægning af museets samlede indsamlings-, forsk-
        
        
          nings- og formidlingsindsats. I forhold til publikum ville
        
        
          en trinvis plan bedre kunne fastholde nyhedsinteressen end
        
        
          et samlet, stort projekt, og endelig ville besøgende på mu-
        
        
          seet aldrig opleve en ufærdig institution, idet trinudbygning
        
        
          altid ville give indtryk af et helstøbt museum. Fiskeri- og
        
        
          Søfartsmuseets trinvise udbygningsplan blev i 1993 frem-
        
        
          sendt til Esbjerg Kommune og endeligt lokalplansgodkendt
        
        
          i 1995
        
        
          12
        
        
          . På dette tidspunkt havde museet søsat andre initia-
        
        
          tiver, som yderligere aktualiserede den fremsendte plan.
        
        
          
            Fra åbningen af frilandsafdelingens havnesmedie i oktober 1990
          
        
        
          
            i forbindelse med Metal Esbjergs 100 års jubilæum. Fra venstre
          
        
        
          
            ses Poul Holm, Morten Hahn-Pedersen, Dansk Metals nuvæ-
          
        
        
          
            rende formand Thorkild Jensen (dengang formand for Metal
          
        
        
          
            Esbjerg) og Charles Kronborg. Sidstnævnte var i mange år en
          
        
        
          
            trofast foregangsmand blandt museets frivillige medarbejdere.