19
        
        
          kommunale økonomi, der via ordningen om overførsel af
        
        
          eventuelle museale driftsoverskud til kommunekassen satte
        
        
          snævre grænser for museets økonomiske manøvrefrihed.
        
        
          Allerede i 1988 fremsendte Fiskeri- og Søfartsmuseet de
        
        
          første forhandlingsoplæg herom til Esbjerg Kommune, og
        
        
          i 1990 nåede parterne frem til en ordning om såkaldt øko-
        
        
          nomisk decentralisering - en såkaldt ØD-aftale. Ordningen
        
        
          indebar, at kommunen påtog sig det økonomiske ansvar for
        
        
          drift og vedligehold af bygningerne i museets kernekom-
        
        
          pleks og herudover bidrog med et årligt tilskud til den mu-
        
        
          seale drift af institutionen. Ordningens vigtigste punkt var
        
        
          imidlertid, at Fiskeri- og Søfartsmuseet fremover selv kun-
        
        
          ne disponere over eventuelle driftsoverskud, mens Esbjerg
        
        
          Kommune omvendt blev fritaget for underskudsdækning
        
        
          over for museet. Hermed opnåede Fiskeri- og Søfartsmuseet
        
        
          den økonomiske manøvrefrihed, som var en forudsætning
        
        
          for både en forretningsmæssig drift af institutionen og for
        
        
          sikring af den fornødne dynamik til udvikling af museet
        
        
          9
        
        
          .
        
        
          Da Fiskeri- og Søfartsmuseets mange planer ikke ville
        
        
          kunne gennemføres uden eksterne samarbejdspartnere, var
        
        
          det vigtigt at få udbygget museets netværk. Det krævede, at
        
        
          man fik opbygget kendskabet til museets virksomhed hos
        
        
          eksisterende og potentielle samarbejdspartnere såvel i mu-
        
        
          seale og forskningsmæssige miljøer som blandt bevilgende
        
        
          myndigheder, fonds, styrelser og i erhvervslivet. Et element
        
        
          i denne strategi var udgivelse af en decideret årbog, som for-
        
        
          uden en årsberetning rummede en række artikler, der strakte
        
        
          sig over hele museets arbejdsområde og videreformidlede
        
        
          museets forskningsresultater på dansk og i engelske resu-
        
        
          méer. Årbogen skulle helst kunne uddeles gratis til både
        
        
          relevante samarbejdspartnere og til museumsforeningens
        
        
          medlemmer, og den skulle samtidig udgives i et fornuftigt
        
        
          udstyr. En sådan produktion var dyr at etablere, og derfor
        
        
          oprettede man i 1988 ”Fiskeri- og Søfartsmuseets faddere” -
        
        
          en ordning, hvor en række virksomheder gik ind med støtte
        
        
          til årbogsudgivelsen mod til gengæld at blive synliggjort via
        
        
          årbogsannoncer og opnåelse af særlige fordele som f.eks.
        
        
          VIP-kort m.v. I sig selv skabte ordningen et netværk i er-
        
        
          hvervslivet, som efterfølgende har vist sig at være museet
        
        
          til overordentlig gavn på mange måder, men samtidig skab-
        
        
          tes det økonomiske grundlag for udgivelsen af en årbog,
        
        
          hvis første udgave udkom i 1989. Det må konstateres, at
        
        
          årbogen, der med nærværende udgave er nået til den 20.
        
        
          i rækken, både har levet op til de oprindelige hensigter og
        
        
          medvirket til at profilere Fiskeri- og Søfartsmuseet
        
        
          10
        
        
          .
        
        
          Sideløbende med disse initiativer var den store opgave
        
        
          med realiseringen af den ønskede frilandsafdeling gået i
        
        
          gang. Projektets overordnede idé var gennem opbygning af
        
        
          en kystlandingsplads, et klitmiljø med esehytte og hjeld, et
        
        
          havnemiljø med skibsværft og arbejdende værksteder og en
        
        
          bunker fra 2. Verdenskrig at skabe en frilandsudstilling med
        
        
          fokus på de maritime erhvervs landbaserede del i tiden fra
        
        
          slutningen af 1800-tallet og frem til ca. 1950. Målet var også
        
        
          på museumsbegrebets grundlag at skabe en attraktion, som
        
        
          med sin kombination af historiske bygninger, arbejdende
        
        
          værksteder og aktivitetsmuligheder for publikumkunne kon-
        
        
          kurrere med sommerlandenes aktivitetstilbud. Projektering
        
        
          og lokalplansarbejde omkring det 11.000 kvadratmeter
        
        
          store område umiddelbart nord for museet var overstået i
        
        
          løbet af foråret 1988. Sideløbende hermed lykkedes det i
        
        
          samarbejde med Arbejdsmarkedsnævnet for Ribe Amt at få
        
        
          frilandsopbygningen godkendt som beskæftigelsesprojekt,
        
        
          og i maj 1988 kunne det praktiske arbejde med nedbrydning
        
        
          af huse og skure på Esbjerg Havn til genopførelse på frilan-
        
        
          det gå i gang. De første afsnit af frilandsafdelingen kunne
        
        
          
            Opbygningen af værft i frilandet i foråret 1990.