16
        
        
          inde i dagevis, og antallet af havnearbejdere skulle tælles i
        
        
          hundreder. Ingen i Esbjerg var dengang i tvivl om, at hav-
        
        
          nen - som byens livsnerve - var det primære grundlag for
        
        
          Esbjergs erhvervsliv.
        
        
          Dette faktum havde været en stærkt medvirkende årsag
        
        
          til den politiske opbakning bag museets etablering. Allerede
        
        
          ved museets start var såvel fiskeriet som søfarten imidlertid
        
        
          ved at ændre karakter. Esbjergs fiskeri var på vej ind i en
        
        
          omstilling fra konsum- til industrifiskeri, og inden for søfar-
        
        
          ten vandt containere og trailere stadig mere indpas. I begge
        
        
          tilfælde var der tale om rationaliserende strukturforandrin-
        
        
          ger, som med tiden betød færre, men større enheder. I takt
        
        
          hermed reduceredes også antallet af såvel direkte som indi-
        
        
          rekte beskæftigede i Esbjergs maritime erhvervsliv. Specielt
        
        
          på fiskerihavnen begyndte man i løbet af 1980’erne at se
        
        
          ryddede tomter, hvor der tidligere havde været redskabs-
        
        
          huse for kutterne, fiskepakhuse og -fabrikker eller mindre
        
        
          servicevirksomheder i tilknytning til fiskeriet. Til gengæld
        
        
          betød Esbjergs status som basehavn for offshoreaktiviteter-
        
        
          ne på Nordsøen opkomst af en ny industri, der i 1980’erne
        
        
          begyndte at udvikle sig og opsuge en del af den arbejdskraft,
        
        
          der blev ledig ved omstruktureringerne i fiskeriet. Esbjerg
        
        
          var i færd med at udvikle sig fra fiskerby til industriby, og
        
        
          det erhvervspolitiske fokus flyttede sig fra havnen til byens
        
        
          industrikvarterer
        
        
          4
        
        
          .
        
        
          Der var ikke tvivl om, at de store forandringer, som var
        
        
          undervejs på Esbjerg Havn, medførte en betydelig doku-
        
        
          mentationsopgave for Fiskeri- og Søfartsmuseet. Museet var
        
        
          
            Esbjerg var endnu i 1970’erne hjemsted for Danmarks største fiskerflåde, men i løbet af 1980’erne begyndte strukturændringer at sætte
          
        
        
          
            præg på fiskerihavnen.