13
        
        
          brug. Andreas Møllers arbejde, der afslutningsvis blev for-
        
        
          midlet i såvel bog- som udstillingsform, står som et klassisk
        
        
          eksempel på en indsats, der rummede alle museumsarbej-
        
        
          dets niveauer.
        
        
          Alan Hjorth Rasmussen førte i 1970’erne tingene et
        
        
          skridt videre, idet han stadig stærkere betonede nødvendig-
        
        
          heden af samtidsdokumentation og i stigende grad lod foto-
        
        
          grafiapparat samt film og videokamera være de dokumen-
        
        
          tationsbærende elementer i museets indsamlings- og under-
        
        
          søgelsesvirksomhed. Hjorth Rasmussens argumenter herfor
        
        
          var todelte. For det første måtte man dokumentere tingene,
        
        
          mens de eksisterede, frem for at klare sig med, hvad der i en
        
        
          senere eftertid måtte tilgå museerne ad ”naturlig” vej. For
        
        
          det andet tog han konsekvensen af, at det moderne fiskeri af
        
        
          såvel plads- som vægthensyn ikke længere tillod traditionel
        
        
          indsamling til museets magasiner. Denne arbejdsform, der i
        
        
          dag er alment anerkendt og respekteret, var dengang ny og
        
        
          banebrydende, ligesom den bragte ham tæt på fiskerne og
        
        
          deres hverdag. Hjorth Rasmussens arbejde og mange pub-
        
        
          likationer gav Fiskeri- og Søfartsmuseet profil, og gjorde
        
        
          ham samtidig til en markant og - ikke mindst blandt fiskerne
        
        
          - en højt respekteret skikkelse.
        
        
          Hjorth Rasmussen skiftede pr. 1. januar 1982 til Nord-
        
        
          sømuseet i Hirtshals, hvor han førte sine principper helt igen-
        
        
          nem med skabelsen af et samtidsmuseum for fiskeriet. Ny
        
        
          leder af Fiskeri- og Søfartsmuseet blev Horst Meesenburg,
        
        
          der med sin faglige baggrund i zoologi og geografi primært
        
        
          arbejdede med kystkulturens alsidige udnyttelse af naturen.
        
        
          I sit hidtidige samarbejde med Hjorth Rasmussen havde
        
        
          Meesenburg udfoldet et stort engagement i den udstillings-
        
        
          og publikationsmæssige formidling af museets forskning.
        
        
          Fra museets start blev den permanente udstilling om dansk
        
        
          fiskeri suppleret med en intens særudstillingsvirksomhed,
        
        
          som omfattede både fiskerihistoriske og biologiske samt ge-
        
        
          ografiske temaer i relation til museets formål. Niveauet blev
        
        
          lagt på fire-fem særudstillinger om året, hvor det siden har
        
        
          holdt sig. I tilknytning til udstillingerne arrangeredes des-
        
        
          uden foredrag, og hovedparten af udstillingerne blev også
        
        
          fulgt op med publikationer.
        
        
          I årene fra 1963-67 havde den nystiftede museumsfor-
        
        
          ening manifesteret sin virksomhed gennem udgivelsen af et
        
        
          årsskrift, men ved åbningen af museet blev denne aktivitet
        
        
          udvidet til også at omfatte udstillingsguider og småskrifter.
        
        
          På initiativ af Hjorth Rasmussen introducerede man i 1973
        
        
          tidsskriftet
        
        
          
            Sjæk’len
          
        
        
          , som ubundet af faste terminer kun
        
        
          skulle udkomme, når der forelå stof til en samling af artik-
        
        
          ler, som fortjente behandling, men ikke var store nok til en
        
        
          selvstændig udgivelse. Allerede i 1970 søsatte Meesenburg
        
        
          tidsskriftet og forlaget Bygd, hvor man behandlede emner,
        
        
          som lå inden for museets arbejdsområder eller havde direkte
        
        
          forbindelse til konkrete særudstillinger. Med tiden voksede
        
        
          aktiviteterne i Bygd (som nok var knyttet til museet, men
        
        
          dog Meesenburgs private forlag) til et sådant omfang, at
        
        
          Meesenburg fra 1971 gik på deltid og siden fra 1977-81 søg-
        
        
          te orlov fra museet for at hellige sig dette arbejde. Ved tilba-
        
        
          gekomsten som leder for museet i 1982 føjede Meesenburg
        
        
          nye dimensioner til museets publikationsvirksomhed gen-
        
        
          nem introduktionen af
        
        
          
            Fiskeri- og Søfartsmuseets Maritime
          
        
        
          
            Skrifter
          
        
        
          , der blev startet i 1983.
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet var et af de første museer i
        
        
          Danmark, som etablerede en skoletjeneste. De nye bygnin-
        
        
          ger var indrettet med henholdsvis et undervisningslokale og
        
        
          
            Direktør Claus Sørensen og museumsinspektør Alan Hjorth Ras-
          
        
        
          
            mussen. Claus Sørensen var en tro støtte for Fiskeri- og Søfarts-
          
        
        
          
            museet frem til sin død i 1976. Alan Hjorth Rasmussen var leder
          
        
        
          
            af museet fra 1966 og frem til udgangen af 1981.