10
        
        
          gyndte en systematisk indsamling af genstande, som udvi-
        
        
          dede den oprindelige, primært lokalhistoriske, samling til
        
        
          at omfatte hele vestkystens fiskeri. Ambitionerne gik dog
        
        
          videre end vestkysten, og da den nye museumsforening for
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet var stiftet - med Arne Espegaard
        
        
          som formand - tog bestyrelse og frivillige fat på en serie
        
        
          landsdækkende indsamlingskampagner, så det kommende
        
        
          museum kunne leve op til formålsparagraffens intention om
        
        
          et landsdækkende specialmuseum for dansk fiskeri.
        
        
          Fra 1964 blev fiskerioverbetjent Jens Michaelsen leder
        
        
          af indsamlingskampagnerne, idet Arne Espegaard nu hel-
        
        
          ligede sig det andet af museumsforeningens hovedmål,
        
        
          nemlig etableringen af et museum til at rumme de stadig
        
        
          voksende samlinger. I Fiskeri- og Søfartsmuseets tilblivel-
        
        
          seshistorie er Espegaard den centrale nøglefigur. Han var
        
        
          en særdeles energisk, målrettet og viljestærk person, som -
        
        
          skulle det vise sig - også mestrede kunsten at skabe politisk
        
        
          opbakning til sine projekter. Espegaard havde tidligt skaffet
        
        
          sig støtte fra de førende mænd hos Esbjerg Fiskeriforening
        
        
          og Vestjysk Fiskeriforening samt hos Claus Sørensen - ”the
        
        
          grand old man” på Esbjerg Havn. Desuden havde han -
        
        
          umiddelbart inden stiftelsen af den nye museumsforening
        
        
          - med henvisning til havnejubilæet i 1968 foreslået Esbjerg
        
        
          Kommune, at man i stedet for blot at fejre jubilæet med en
        
        
          midlertidig udstilling skulle benytte anledningen til at rejse
        
        
          en bygning, som på permanent basis kunne rumme et fiske-
        
        
          ri- og søfartsmuseum. Efter stiftelsen af museumsforenin-
        
        
          gen var man sideløbende med igangsættelsen af de lands-
        
        
          dækkende indsamlingskampagner begyndt på planlægnin-
        
        
          gen af et sådant museum, og i begyndelsen af 1963 kunne
        
        
          man præsentere Esbjerg Kommune for et skitseprogram for
        
        
          et fiskeri- og søfartsmuseum med akvarium og bådhal. De
        
        
          tidligt såede frø havde fået rodfæste, og i 1964 besluttede
        
        
          Esbjerg Kommune gå ind i opførelsen af et sådant projekt.
        
        
          Der blev nu nedsat et byggeudvalg med repræsentan-
        
        
          ter fra byrådet, den kommunale administration og mu-
        
        
          seet. Museumssagens politiske vægt blev markeret ved, at
        
        
          Esbjergs dengang nye borgmester, Henning Rasmussen,
        
        
          satte sig for bordenden som byggeudvalgets formand.
        
        
          Udvalgets første væsentlige beslutning var udskrivning af
        
        
          en arkitektkonkurrence, som blev vundet af de københavn-
        
        
          ske arkitekter Haldorr Gunløgsson og Jørn Nielsen. Ikke
        
        
          alle i udvalget var lige begejstrede for arkitekternes forslag
        
        
          - Espegaard mente f.eks., at det lignede et ørkenfort - men
        
        
          resultatet blev et markant bygningsværk, der i dag står som
        
        
          et monument i dansk museumsarkitektur. Undervejs i arbej-
        
        
          det med at omsætte forslaget til konkret virkelighed var der
        
        
          mange diskussioner både mellem arkitekter og byggeudvalg
        
        
          og mellem udvalgsmedlemmerne indbyrdes - ikke mindst
        
        
          da det undervejs viste sig, at økonomien ikke tillod opfø-
        
        
          relse af en bådhal. Her satte udvalgsformanden, borgmester
        
        
          Henning Rasmussen, sig for alvor igennem, idet han med
        
        
          stilfærdig effektivitet fik skabt den nødvendige konsensus,
        
        
          og der er - ifølge Arne Espegaards erindringer - ingen, som
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet kan takke mere for sin eksistens
        
        
          end netop Henning Rasmussen.
        
        
          Byggeriet startede i 1966, og mens det skred frem, be-
        
        
          gyndte man at ansætte de faglige kræfter, som driften af
        
        
          museet ville kræve. Museets hidtil eneste ansatte, lærer
        
        
          Andreas Møller, gik fra en deltids- til en fuldtidsstilling som
        
        
          arkivar. I 1966 blev mag. art. Alan Hjorth Rasmussen ansat
        
        
          som inspektør og leder af den nye institution, mens cand.
        
        
          mag. Horst Meesenburg og seminarielærer Svend Tougaard
        
        
          
            Jens Michaelsen (th.) i samtale med en lokal fisker fra Præstø
          
        
        
          
            under en af museets landsdækkende indsamlinger i 1960’erne.