17
        
        
          imidlertid presset både internt og eksternt. Trods en restriktiv
        
        
          indsamlingspolitik op gennem 1970’erne og 1980’erne var
        
        
          museets magasiner efterhånden blevet fyldt til bristepunktet
        
        
          og hermed særdeles vanskeligt overskuelige. Desuden var
        
        
          samlingernes bevaringstilstand ved at være problematisk,
        
        
          og endelig lå der en stor opgave og ventede omkring samlin-
        
        
          gernes registrering
        
        
          5
        
        
          . Hvis museet skulle kunne håndtere en
        
        
          ny og omfattende dokumentationsopgave, fordredes også en
        
        
          løsning af disse interne problemstillinger. Den bedste løs-
        
        
          ning ville være en udvidelse af Fiskeri- og Søfartsmuseets
        
        
          fysiske bagland, men det ville kræve en betydelig økonomi,
        
        
          og Fiskeri- og Søfartsmuseets økonomiske situation var
        
        
          ikke den bedste.
        
        
          Ved Fiskeri- og Søfartsmuseets åbning i 1968 havde
        
        
          forholdet mellem de offentlige driftstilskud og museets
        
        
          egenfinansiering (entréindtægter, fondstilskud og donatio-
        
        
          ner) ligget på 80/20. Selv om museet i 1972 havde opnået
        
        
          statsanerkendelse - og hermed yderligere offentlige driftstil-
        
        
          skud - var forholdet mellem de offentlige tilskud og museets
        
        
          egenfinansiering i løbet af de såkaldte ”fattigfirsere” endt
        
        
          på noget nær 50/50. Selv om dette i nogen grad afspejlede
        
        
          sælariets publikumssucces, var et andet væsentligt element i
        
        
          udviklingen en tiltagende udhulning af de offentlige tilskud
        
        
          grundet manglende fremskrivninger. Museets økonomiske
        
        
          manøvremuligheder blev heller ikke bedret af museets tætte
        
        
          opkobling på den kommunale økonomi, som betød, at even-
        
        
          tuelle overskud på museets regnskab endte i den kommu-
        
        
          nale kasse
        
        
          6
        
        
          .
        
        
          Ved siden af disse udfordringer havde den stigende som-
        
        
          merhusturisme op gennem 1970’erne og 1980’erne medført,
        
        
          at en række nye attraktioner var begyndt at skyde op langs
        
        
          vestkysten. Det medførte en øget konkurrence om kunderne
        
        
          i sommerlandet, som Fiskeri- og Søfartsmuseet med sin sta-
        
        
          dig større afhængighed af egenfinansiering hurtigst muligt
        
        
          måtte tilpasse sig. Det krævede både udvikling af nye tilbud
        
        
          og intensiveret markedsføring.
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseets nytiltrådte bestyrelsesfor-
        
        
          mand, undervisningskonsulent Hans Jørgen Laustsen, ud-
        
        
          kastede i 1987 tanken om, at etablering af en frilandsafde-
        
        
          ling ved museet kunne være et svar på en eller flere af de
        
        
          udfordringer, som museet stod over for. Her kunne man på
        
        
          én gang løse en række pladsproblemer, dokumentere udvik-
        
        
          lingen på Esbjerg havn via opførelse af bygninger og værk-
        
        
          steder herfra og samtidig opbygge et publikumstilbud, som
        
        
          kunne gøre Fiskeri- og Søfartsmuseet konkurrencedygtigt
        
        
          over for sommerlandene ved at omplante disses aktiviteter
        
        
          til museumsgrund, hvor de skulle indgå i historiefortællin-
        
        
          gen. Allerede samme efterår vedtog museets bestyrelse at
        
        
          søge et sådant projekt realiseret.
        
        
          Da Horst Meesenburg, der - efter ansættelsen af cand.
        
        
          phil. Poul Holm som museumsinspektør i 1986 havde fået
        
        
          titel af direktør - på dette tidspunkt havde annonceret sin af-
        
        
          gang på grund af pension, skulle opgaven lægges på skuld-
        
        
          rene af en ny direktør. Til denne post ansatte bestyrelsen
        
        
          cand. mag. Morten Hahn-Pedersen, der tiltrådte den 1. fe-
        
        
          bruar 1988.
        
        
          
            Direktørskifte på Fiskeri- og Søfartsmuseet i februar 1988.
          
        
        
          
            Til højre den afgående direktør Horst Meesenburg og til venstre
          
        
        
          
            den nytiltrådte Morten Hahn-Pedersen.