29
        
        
          publikumsanalyser, øget engagement i turismens organisa-
        
        
          tioner og en bevidst forholden sig til attraktionsmarkedets
        
        
          krav været et vigtigt element i Fiskeri- og Søfartsmuseets
        
        
          planlægning og daglige drift.
        
        
          Museets ledelse har stort set konstant været engageret i
        
        
          organisatorisk turismearbejde på såvel lokalt som regionalt
        
        
          niveau og har desuden med jævnlige mellemrum deltaget i
        
        
          arbejdsgrupper og udvalg i relation til det nationale turis-
        
        
          mearbejde
        
        
          17
        
        
          . Ved årsskiftet 1996/97 blev Fiskeri- og Sø-
        
        
          fartsmuseet medlem af markedsføringssamarbejdet
        
        
          
            Jyllands
          
        
        
          
            Attraktioner
          
        
        
          , der stiller høje krav til såvel kvalitet som be-
        
        
          søgstal hos sine medlemmer. Ud over effektivisering af
        
        
          markedsføringen byder samarbejdsorganisationen, der efter
        
        
          indlemmelse af store fynske attraktioner har skiftet navn til
        
        
          
            TopAttraktioner
          
        
        
          , på store fælles publikumsundersøgelser,
        
        
          kursusvirksomhed og erfaringsudveksling omkring attrak-
        
        
          tionsrelevante forhold. Fiskeri- og Søfartsmuseets direk-
        
        
          tør medvirkede ved etableringen af
        
        
          
            DTA - Danske Turist
          
        
        
          
            Attraktioner
          
        
        
          , og museet indgik i DTA’s stjernemærknings-
        
        
          ordning af turistattraktionerne straks fra starten i 2005.
        
        
          Ordningen kombinerer forbrugeroplysning, markedsføring
        
        
          og redskaber til fortsat attraktionsudvikling. Endelig i 2006
        
        
          blev museet medlem af
        
        
          
            Foreningen Tilgængelighed for Alle
          
        
        
          ,
        
        
          hvis primære fokus er forbedring af - og reel information
        
        
          om - medlemsinstitutionernes tilgængelighed for handicap-
        
        
          pede.
        
        
          Museets deltagelse i de nævnte organisationer og ord-
        
        
          ninger har været et nyttigt redskab i tilføjelsen af en service-
        
        
          orienteret publikumsbetjening til den rent museale virksom-
        
        
          hed, som fortsat er institutionens primære formål. Den mo-
        
        
          derne museumsgæst har ikke blot en bred referenceramme,
        
        
          som sætter stadig større krav til formidlingens kvalitet og
        
        
          substans, men også en opfattelse af museumsbesøget som
        
        
          en totaloplevelse. Ingredienser i denne oplevelse er bl.a.
        
        
          rene og velholdte bygninger og udendørsarealer, gode og
        
        
          rigelige sanitære installationer, synligt og serviceminded
        
        
          frontpersonale, spændende museumsbutikker, kvalitetsbe-
        
        
          tonede bespisningsmuligheder uden ventetid samt legemu-
        
        
          ligheder for børnene. Fiskeri- og Søfartsmuseet har løbende
        
        
          fokuseret på disse ting gennem f.eks. uddannelse og uni-
        
        
          
            Fiskeri- og Søfartsmuseets nye legeplads, åbnet 2007.