28
        
        
          
            Museum - og attraktion
          
        
        
          Allerede ved Fiskeri- og Søfartsmuseets start i 1968 tilfø-
        
        
          jede saltvandsakvariet museet en status som attraktion i den
        
        
          offentlige bevidsthed. Denne status blev yderligere udbyg-
        
        
          get med tilkomsten af sælariet i 1976, som på det nærmeste
        
        
          fordoblede museets besøgstal til omkring 170.000 gæster på
        
        
          årsbasis. Besøgsudviklingen fik museet til at interessere sig
        
        
          for, hvem gæsterne var, og hvorfra de kom. Man lavede de
        
        
          første små publikumsundersøgelser, og engagerede sig også
        
        
          organisatorisk i det lokale turismearbejde. Aktiviteterne
        
        
          i sælariet bibragte i en årrække museet megen gratis me-
        
        
          dieomtale, og markedsføringsarbejdet bestod primært i ud-
        
        
          sendelse af redaktionelt stof til medierne, mens der budget-
        
        
          mæssigt kun var afsat få midler til hvervebrochurer og andet
        
        
          reklamemateriale.
        
        
          Da man - bl.a. på grund af øget konkurrence på attrakti-
        
        
          onsmarkedet - i slutningen af 1980’erne søsatte frilandspro-
        
        
          jektet, var det imidlertid klart, at satsningen på en museal
        
        
          offensiv ved at øge egenfinansieringen via entréindtægter
        
        
          ville kræve yderligere midler til markedsføring. For at få
        
        
          den bedst mulige effekt for pengene, måtte den øgede mar-
        
        
          kedsføring følges op med publikumsanalyser og vurderin-
        
        
          ger af de enkelte reklametiltags gennemslagskraft. Siden
        
        
          da har en stadig mere udbygget markedsføring, opfølgende
        
        
          
            Sommerdag på Fiskerimuseet 2007.