74
        
        
          sig over, at de store mængder af fisk landet fra bomtrawlere
        
        
          til auktionerne lagde det generelle niveau for afregningspri-
        
        
          serne, næsten uanset hvordan snurrevodsfiskeriet forløb.
        
        
          Disse faktorer blev yderligere forstærket af stagnerende
        
        
          afregningspriser i 1990’erne, hvilket gav et kraftigt indtje-
        
        
          ningsfald i stort set hele den danske fiskerflåde. Om bord i
        
        
          snurrevodskutterne, som var ramt af alle disse negative ef-
        
        
          fekter, begyndte det at blive svært at konkurrere med virk-
        
        
          somheder i land om arbejdskraften. Danmark i 1990’erne var
        
        
          inde i en økonomisk vækstperiode, og det var tiltrækkende
        
        
          for mange menige fiskere at søge arbejde i land i stedet for
        
        
          at ligge til havs mellem 150 og 200 dage om året, hvis løn-
        
        
          nen i øvrigt stort set var den samme. Fiskeskipper Peder
        
        
          Rønn var selv tømrer, før han blev fisker tilbage i 1970’erne,
        
        
          og på det tidspunkt var hyren i fiskeriet cirka dobbelt så høj
        
        
          som lønnen for en tømrersvend. Den forskel var formind-
        
        
          sket til nogle få procent, hvis der overhovedet var nogen
        
        
          forskel, da snurrevodsfiskeriet oplevede sine værste kriseår i
        
        
          1990’erne, og mange almindelige fiskere – og deres familier
        
        
          – fik smag for, at far kunne være hjemme, når han havde fri
        
        
          i hverdagen. Den teknologiske udvikling i fiskeriet havde
        
        
          ikke tilgodeset rekrutteringen af yngre kræfter, og selv om
        
        
          man i Lemvig nok fortsat kunne finde folk, som ville have
        
        
          hyre om bord på en kutter, så blev der efterhånden meget
        
        
          
            Lemvig i 2009. Nutidens havn har ikke mange fiskerirelaterede erhverv tilbage. Foto: Benny Vejlby.