65
        
        
          smedje og maskinværksted. Det var imidlertid en smed i den
        
        
          lille by Ramme, som ikke vidste meget om fiskeri, men som
        
        
          havde kendskab til hydraulik, der kom til at vække den stør-
        
        
          ste opmærksomhed blandt Lemvigs servicevirksomheder
        
        
          fra og med begyndelsen af 1970’erne.
        
        
          
            Teknologiske forbedringer af snurrevodsfiskeriet
          
        
        
          Snurrevodsfiskeriet havde siden opfindelsen af stopma-
        
        
          skinen i begyndelsen af 1900-årene stort set fungeret på
        
        
          samme måde. I 1950’erne var ekkoloddet begyndt at blive
        
        
          udbredt blandt fartøjerne, hvilket for snurrevodsfiskerne
        
        
          gjorde det nemmere at undgå vrag og andre hold, og i 1960
        
        
          havde omkring 350 danske snurrevodsfartøjer fået installe-
        
        
          ret det nye navigationssystem Decca, som gav fiskerne mu-
        
        
          lighed for med langt større nøjagtighed end tidligere hurtigt
        
        
          at finde frem til deres foretrukne fiskepladser i Nordsøen.
        
        
          24
        
        
          Fiskernes mulighed for at orientere sig til søs var således
        
        
          væsentligt forbedret, men selve fiskeriet var ikke for alvor
        
        
          forandret. Kutterne blev større og fik større fangstkapaci-
        
        
          tet, men selv om man i slutningen af 1960’erne havde in-
        
        
          troduceret kraftblokken til bjærgning af fangsten, så skulle
        
        
          der stadig slæbes vodtove fra under indhivning af voddet,
        
        
          efterhånden som spil og stopmaskine kvajlede tovene op.
        
        
          Ligeledes havde fiskerne fortsat problemer med de såkaldte
        
        
          ”engelskmænd”, dvs. knuder som kunne opstå på tovene og
        
        
          give anledning til stop under indhivning af voddet og være
        
        
          til fare for fiskere, som risikerede at få foden i en løkke på
        
        
          tovet under udsætningen. I snurrevodsfiskeriet er det netop
        
        
          tovene og det jævne, ubrudte træk henover havbunden, som
        
        
          sikrer gode fangster, og fiskere havde i mange år diskuteret,
        
        
          om der var løsninger på de problemer omkring ud- og ind-
        
        
          hivning af voddet, som havde været kendt i årtier.
        
        
          Opfinder og entreprenør Chr. Smed Wrist fra Harboøre
        
        
          var en af dem, som gennem årene havde forsøgt at udvikle
        
        
          et depotspil, der kunne fungere både som spil og opbeva-
        
        
          ring af de flere tusinde meter tove, der anvendtes i snur-
        
        
          revodsfiskeriet. Med udbredelsen af hydraulisk teknologi i
        
        
          1960’erne opstod muligheden for en løsning. I udviklingen
        
        
          af et brugbart depotspil allierede Wrist sig med den lokale
        
        
          smed Erling Skovgaard i Ramme, som kendte til hydraulik,
        
        
          og i april 1972 kunne de to præsentere den første prototype
        
        
          af deres depotspil, som snart blev kendt som ”snurrevods-
        
        
          tromlen”.
        
        
          25
        
        
          Et prøvetogt på Nordsøen med snurrevodstromle
        
        
          installeret om bord forløb med stor succes, og Skovgaard og
        
        
          Wrists opfindelse vakte stor interesse blandt snurrevodsfi-
        
        
          skere, ikke bare i Lemvig men i hele Danmark og i England.
        
        
          Allerede i august 1973 passerede man de første 100 bestil-
        
        
          linger af snurrevodstromler, heraf 2/3 til kuttere i Thyborøn
        
        
          og Lemvig og 1/3 til Esbjergkuttere, og da depotspil nr. 300
        
        
          blev leveret fra smeden i Ramme i 1982, omfattede kunde-
        
        
          kredsen også op mod en tredjedel britiske fiskere.
        
        
          26
        
        
          Takket være snurrevodstromlen kunne fiskere i hele
        
        
          Danmark – og dermed også i Lemvig – nu effektivisere de-
        
        
          res arbejde i en grad, som ikke var set tidligere. Fartøjerne
        
        
          gik over til tre-mands besætninger, og sammen med kraft-
        
        
          blokkene var tromlerne med til mærkbart at forbedre selve
        
        
          arbejdsmiljøet om bord, hvilket gav sig udslag i mindre
        
        
          nedslidning af fiskernes rygge og øvrige helbred. Tromlerne
        
        
          bidrog dermed til at puste nyt liv i vodfiskeriet i en tid, hvor
        
        
          mange havfiskere ellers blev tiltrukket af trawlfiskeriet efter
        
        
          såvel konsumfisk som industrifisk. Med snurrevodstromlen
        
        
          kunne den samlede aktive fisketid forlænges, idet man bed-
        
        
          re kunne fiske i halvdårligt vejr, og selve fiskeriet blev alt
        
        
          
            Prøvesejlads med den første prototype af Wrist og Skovgaards
          
        
        
          
            snurrevodstromle om bord på L 11 "Stella" i april 1972.
          
        
        
          
            Foto: Lemvig Museum.