62
        
        
          der om sommeren tog i Nordsøen for at trawle efter torsk
        
        
          og kuller. Trawlfiskeriet i Kattegat var bedst om vinteren, så
        
        
          om sommeren var det tiltrækkende at tage i Nordsøen for at
        
        
          skaffe større årsindtjening i fiskeriet. Lemvig blev valgt som
        
        
          basishavn for adskillige mindre trawlere fra Frederikshavn,
        
        
          Strandby, Læsø og Sæby, som fiskede mere kystnært end
        
        
          mange af snurrevodskutterne, og som derfor havde mange
        
        
          togter af få dages varighed. Det blev til hyppige landinger i
        
        
          Lemvig i løbet af en sommersæson.
        
        
          21
        
        
          Selv om snurrevodsfiskerne fra Lemvig var begyndt at
        
        
          bruge kullervod i årene omkring 1. Verdenskrig, var de i
        
        
          årene omkring genåbningen af Lemvig som landingshavn
        
        
          først og fremmest rødspættefiskere. Snurrevodsfiskeri finder
        
        
          sted i døgnets lyse timer på forholdsvis glat bund, og med
        
        
          et indgående kendskab til Nordsøens fiskepladser fiskedes i
        
        
          sommerhalvåret på de kendte banker, hvor der normalt var
        
        
          gode chancer for fisk. Togterne kunne sagtens vare 12-14
        
        
          dage, og røg man ud i dårligt vejr, kunne der gå mere end to
        
        
          uger, inden kursen kunne sættes hjemover. Af samme grund
        
        
          var det vigtigt, at der var rigelig adgang til is. Lemvigkut-
        
        
          terne var ikke indrettet med dam til levende fisk, og Lemvig
        
        
          Havn havde ikke hyttefade til opbevaring af levende rød-
        
        
          spætter, sådan som det var tilfældet i Esbjerg og Thyborøn.
        
        
          Selv om rødspætter var hovedfangsten, gjaldt det for de
        
        
          fleste Lemvigkuttere, at de også gerne gik efter torsk, og
        
        
          navnlig i det tidlige forår kunne man se dem stævne mod
        
        
          vestnordvest på den lange tur til ”nørrehavet”, eller Ling-
        
        
          bank, hvor der først på sæsonen kunne laves indbringende
        
        
          rejser efter store torsk.
        
        
          22
        
        
          Om vinteren i 1950’erne og 1960’erne lå snurrevods-
        
        
          fiskeriet i Nordsøen stille, og mange Lemvigfiskere tog på
        
        
          togt i Østersøen for at fiske laks med kroge. Laks kunne om-
        
        
          sættes til gode priser, og selv om det var vanskelige forhold
        
        
          langt væk fra hjemhavnen, drog adskillige Lemvigkuttere
        
        
          om for at prøve sig med dette fiskeri. Evald Henriksen var
        
        
          med L 244
        
        
          
            Disko
          
        
        
          allerede i 1948 i Østersøen efter laks. De
        
        
          første fisk blev landet i Rønne, men Lemvigerne gik også
        
        
          ind til København og fik afsat den dyre fisk til københavnske
        
        
          opkøbere. Indimellem kunne de tage toget hjem til Lemvig
        
        
          fra København, men kutterne lå i Østersøen indtil februar.
        
        
          Det bedste laksefiskeri, fortæller Evald Henriksen, foregik
        
        
          helt ovre ved de baltiske lande, som dengang var en del af
        
        
          Sovjetunionen. Her havde russerne fastlagt en fiskerigræn-
        
        
          se, men det var ofte inden for denne grænse, at det bedste
        
        
          laksefiskeri var, så Lemvigerne risikerede under fiskeriet at
        
        
          
            L 359 "Kirsten Krarup" landede en rekordfangst på næsten 40.000
          
        
        
          
            pund torsk til Lemvig Fiskeauktion i juli 1969. I forgrunden ses
          
        
        
          
            skipper Poul Krarup foran de mere end 500 kasser torsk.
          
        
        
          
            Foto: Lemvig Museum.
          
        
        
          
            L 365 "Begonia" på prøvesejlads på fjorden. Bygget på Lemvig
          
        
        
          
            skibsværft v. P. Poulsen & sønner i 1950. Foto: Lemvig Museum.