67
        
        
          strifiskeriets vækst i Esbjerg en række kuttere til salg, som
        
        
          man i løbet af 1970’erne i Lemvig begyndte at interessere
        
        
          sig for. Revisor Enemark, som var regnskabsfører for en
        
        
          række Lemvigfiskere, var med til at skaffe flere Esbjergkut-
        
        
          tere til byen, og med part i fartøjerne begyndte flere af byens
        
        
          yngre skippere at drive fiskeri med de solide Esbjergfartøjer,
        
        
          hvoraf de fleste var på 50 BRT og dermed lidt større end de
        
        
          fleste kuttere i Lemvig.
        
        
          27
        
        
          Med tilgangen af større kuttere til flåden steg den samle-
        
        
          de hjemmehørende tonnage, og 1970’erne og 1980’erne var
        
        
          set i bakspejlet en relativt stabil højkonjunktur for fiskeriet
        
        
          fra Lemvig. Man havde i disse år et nogenlunde konstant
        
        
          niveau for landinger på mellem 4500 og 6500 tons fisk og
        
        
          en stigning i omsætningen fra 11,9 mill. kr. i 1970 til 58
        
        
          mill. kr. i 1990 – med 1990 som det år, hvor den samlede
        
        
          værdi af rødspætte- og torskelandingerne toppede.
        
        
          28
        
        
          I disse
        
        
          år var det fortsat rødspætter, som var den vigtigste art for
        
        
          fiskerne, men torsk havde i perioder lige så stor betydning.
        
        
          Generelt var det cirka halvdelen af kutterne, som var deci-
        
        
          deret rødspættefiskere, medens den anden halvdel havde en
        
        
          fordeling på nogenlunde lige mange torsk og rødspætter i
        
        
          deres årsfiskeri, fortæller fiskeskipper Peder Rønn, som fi-
        
        
          skede med L 290
        
        
          
            Else Damgaard
          
        
        
          fra 1978 til 2009. Fisker-
        
        
          ne fandt, fortæller han, hver især deres foretrukne områder
        
        
          i Nordsøen, og mens nogle kuttere sjældent kom mere end
        
        
          50 sømil hjemmefra, så var der andre, som først gik i gang
        
        
          med fiskeriet, når de var sejlet 100 mil fra Thyborøn Kanal.
        
        
          Der blev værnet om viden og erfaringer med de gode fiske-
        
        
          pladser, og selv om der ikke var nævneværdige skel mellem
        
        
          Lemvigfiskerne, så var de først og fremmest konkurrenter i
        
        
          jagten på at finde og udnytte de bedste fiskepladser.
        
        
          Det høje niveau af landinger sikrede, at ikke alene ser-
        
        
          vicevirksomhederne, men også aftagerleddet – dvs. filetfa-
        
        
          brikker og fiskeeksportører med tilknytning til auktionshal-
        
        
          len – fortsat havde en økonomisk interesse i at være til stede
        
        
          på Lemvig Havn med fiskehandel og forarbejdning af fersk
        
        
          fisk. Når Lemvigfiskerne lå til havs på fiskeri fik de dagligt
        
        
          
            En af de sidste nybygninger fra Verner Poulsen på Lemvig Skibs-
          
        
        
          
            værft søsættes i 1974. Venligst udlånt af Jens Klitgaard.
          
        
        
          
            Esbjergkutteren E 749 "Comet", 49 BRT, var en af de kuttere, som
          
        
        
          
            blev solgt til Lemvig, først som "Kirsten Vig" og sidst i 1970’erne
          
        
        
          
            omdøbt til L 561 "A. Dahlgaard".