72
        
        
          Hans egen erfaring var, at de fiskepladser, hvor han fiskede
        
        
          efter ovennævnte arter, ikke længere var egnet til snurre-
        
        
          vodsfiskeri, når flertrawlerne havde været i gang hen over
        
        
          den samme bund. Effekten af tovene var væk i disse områ-
        
        
          der, og i stedet for at vente på, at havbunden ”faldt til ro”
        
        
          og de gamle fiskepladser igen kunne bruges, fortæller Pe-
        
        
          der Rønn hvordan han og hans besætning fortrak med
        
        
          
            Else
          
        
        
          
            Damgaard
          
        
        
          til Doggerbanke. Her er bunden hårdere, og fler-
        
        
          trawlenes fiskeri syntes ikke at have samme effekt på mulig-
        
        
          heden for at fiske med snurrevod i samme områder. Så efter
        
        
          i årtier at have været på kant med udenlandske bomtrawlere
        
        
          endte snurrevodsfiskerne paradoksalt nok op med i måske
        
        
          højere grad at føle sig skubbet væk fra mange fiskepladser
        
        
          af deres hjemlige danske fiskerkolleger fra jyske havne som
        
        
          Hvide Sande og Thyborøn.
        
        
          39
        
        
          Der var dog også andre faktorer efter årtusindskiftet,
        
        
          som var med til at forringe rentabiliteten af det tilbagevæ-
        
        
          rende snurrevodsfiskeri. I 2003 indførtes i Danmark en be-
        
        
          grænsning i antallet af dage, som en fiskekutter måtte være
        
        
          til havs om måneden, og fra 2007 indførtes en ny fiskerire-
        
        
          gulering med omsættelige fartøjskvoteandele, den såkaldte
        
        
          FKA-ordning. Begge tiltag var og er problematiske for
        
        
          snurrevodskutterne, og de ramte som nævnt snurrevodsfi-
        
        
          skerne i en situation, hvor de i forvejen havde vanskeligt
        
        
          ved at konkurrere med andre redskabstyper. Snurrevodsfi-
        
        
          skere har traditionelt brugt relativt mange dage til havs hver
        
        
          måned i sommerhalvåret for at fange deres årsmængder af
        
        
          fisk, og oven i begrænsningen i antallet af havdage kunne
        
        
          fiskerne konstatere, at tildelingen af fartøjskvoteandele ikke
        
        
          var tilstrækkelige til at få økonomi i årsfiskeriet. Derfor
        
        
          kunne man blive nødt til at leje ekstra kvoteandele for at
        
        
          få tilstrækkelig med fiskerettigheder til at nå den ønskede
        
        
          årsindtægt – men der var naturligvis ingen sikkerhed for,
        
        
          at vejret i årets sidste måneder overhovedet tillod, at man
        
        
          kunne komme til havs og fange fisken.Med andre ord skulle
        
        
          man med FKA-ordningen ud at betale for at få lov at fange
        
        
          fisk, som man muligvis aldrig kom til at få i sit vod.
        
        
          40
        
        
          Ved kajen i Lemvig Havn var der i 2004 efter indførelsen
        
        
          af havdageordningen efterhånden kun ni snurrevodsfartøjer
        
        
          tilbage, hvoraf de fire samme år søgte om ophugningsstøtte.
        
        
          Formanden for Lemvig Fiskeriforening, Jens Søndergaard,
        
        
          fortalte til avisen om situationen for de tilbageværende fi-
        
        
          skere, som med små torskekvoter måtte smide store torsk
        
        
          over bord og drive fiskeri med underskud til stor bekym-
        
        
          ring for dem selv og for bankerne:
        
        
          
            ”Den enkelte fiskeskip-
          
        
        
          
            per vælger at søge om ophugningsstøtte, men reelt er det
          
        
        
          
            bankerne, der presser på, så det handler mere om tvang end
          
        
        
          
            om frivillighed.[…] For fiskerne er det en hård psykisk be-
          
        
        
          
            lastning. De ved ikke om de er købt eller solgt. Får de ikke
          
        
        
          
            ophugningsstøtte i denne omgang, kan det så betale sig at
          
        
        
          
            investere i en kutter, hvis den snart skal ophugges? Og kan
          
        
        
          
            de holde fast på deres folk?”
          
        
        
          41
        
        
          Formanden kunne tydeligvis begynde at skimte enden
        
        
          for Lemvig som landingshavn med de vilkår, som nu eksi-
        
        
          sterede i fiskeriet. Det var ikke svært at forestille sig, at det
        
        
          oven i alle vanskelighederne med selve fiskeriet også blev
        
        
          svært at holde fast i besætningerne i en tid, hvor samfunds-
        
        
          økonomien i øvrigt efterlyste arbejdskraft mange steder. Om
        
        
          den primære årsag i sidste ende var flertrawlfiskeri, faldende
        
        
          torskekvoter, mandskabsmangel eller FKA-ordningen er
        
        
          næppe muligt at fastslå, men faktum var, at Lemvigkutterne
        
        
          fortsatte med at falde fra, og at Lemvig Fiskeauktion luk-
        
        
          kede endeligt i december 2008. Peder Rønn afhændede med
        
        
          
            Lemvig havn i 1990’erne. Der er stadig lyseblå nordsøkuttere i
          
        
        
          
            havnen, men snart kommer fritidsfiskernes små fartøjer i overtal.
          
        
        
          
            Foto: Lemvig Museum.