73
        
        
          salget af
        
        
          
            Else Damgaard
          
        
        
          ved årsskiftet 2008/2009 den sid-
        
        
          ste L-snurrevodskutter hjemmehørende i Lemvig, og der-
        
        
          med var det stort set slut for Lemvigs næsten 100-årige pe-
        
        
          riode som hjemsted for en af Danmarks stabile, havgående
        
        
          snurrevodsflåder. Tilbage i havnebassinet i 2009 var kun to
        
        
          havgående fartøjer, L 237
        
        
          
            Dorte Rixen
          
        
        
          , som fiskede med
        
        
          garn fra Thyborøn, og RI 475
        
        
          
            Jean Paul
          
        
        
          , som i mange år
        
        
          havde drevet snurrevodsfiskeri med besætning fra Lemvig,
        
        
          selv om den var hjemmehørende i RI-distriktet. De kommu-
        
        
          nale ejere af Lemvig Havn var allerede flere år tidligere be-
        
        
          gyndt at indstille sig på at indrette havneområdet til turisme,
        
        
          fritidssejlere og almindelige rekreative funktioner, og selv
        
        
          om der fortsat fandt beddingsaktiviteter og forarbejdning af
        
        
          importeret fisk sted på havnen i 2009, så var det efterhånden
        
        
          flere år siden, at erhvervsvirksomheder havde baseret sin
        
        
          økonomi på de landinger, som blev foretaget i Lemvig. Med
        
        
          lukningen af det, som en gang var en af snurrevodsfiskeriets
        
        
          absolutte højborge, kunne byen nu slutte sig til den lange
        
        
          række af tidligere fiskerihavne i Danmark.
        
        
          
            Hvorfor forsvandt snurrevodsfiskeriet?
          
        
        
          Det kan være nyttigt at se på, hvad det egentlig var, som
        
        
          fik snurrevodsfiskeriet fra Lemvig til at forsvinde. Sam-
        
        
          menligner man med udviklingen i Esbjerg, som sammen
        
        
          med Lemvig måske var Danmarks største snurrevodshavne
        
        
          i 1970’erne og 80’erne, så var det ifølge Peder Rønn i hvert
        
        
          fald ikke fiskernes manglende loyalitet overfor hjemhavnen,
        
        
          som lukkede Lemvig Fiskeauktion:
        
        
          
            ”Vi sejlede lige forbi
          
        
        
          
            en topmoderne havn i Thyborøn med vores fisk og lagde to
          
        
        
          
            timers sejlads hver vej oven i rejsen for at komme ind til
          
        
        
          
            Lemvig og lande. Vi havde bestemt ikke noget udestående
          
        
        
          
            med Thyborøn, så der er vel ingen anden forklaring på det
          
        
        
          
            end ”lokalpatriotisme”. Andre fiskere sagde somme tider,
          
        
        
          
            at der var ingen havn i Danmark, som det ikke ville gå godt
          
        
        
          
            for, hvis deres fiskere var lige så gode som Lemvigerne til at
          
        
        
          
            lande deres fisk hjemme. […] Det der fik snurreskibene til
          
        
        
          
            at forsvinde var ikke bare én ting, det var et helt sammensu-
          
        
        
          
            rium af mange ting.”
          
        
        
          Det ”sammensurium” af faktorer, som fiskere hentyder
        
        
          til for at forklare fiskeriets nedgang, bunder i sidste ende i,
        
        
          at snurrevodsfiskeriet på mange måder ikke længere var ren-
        
        
          tabelt. Men udviklingen ramte forskelligt, og fiskerne var
        
        
          hverken lige gode eller lige heldige til at klare sig gennem
        
        
          de kriser, som opstod. Indledningsvist gav det i 1980’erne
        
        
          anledning til stor irritation, at der indførtes begrænsninger i
        
        
          torskekvoten, og at fiskeriet begyndte at blive underlagt rati-
        
        
          onsordninger. Man følte som fisker, at man fik for små eller
        
        
          forkert placerede 14-dages eller månedsrationer, og at man
        
        
          blev udsat for urimeligt fiskestop, når den samlede kvartals-
        
        
          mængde for hele fiskerflåden var opfisket. Mange fiskere
        
        
          gav de effektive, men meget lidt skånsomme udenlandske
        
        
          bomtrawlere skylden for denne udvikling, idet enhver kun-
        
        
          ne se, at bomtrawlerne var utrolig effektive i deres fiskeri,
        
        
          men at de til gengæld nok også påvirkede fiskebestandene
        
        
          og havbunden på en negativ måde. Ligeledes ærgrede man
        
        
          
            Udklip fra Lemvig Folkeblad 8. februar 1958. Kutter L 290 blev
          
        
        
          
            senere omdøbt til ”Else Damgaard”, og blev som den sidste
          
        
        
          
            snurrevodskutter med L-nummer solgt fra Lemvig ved årsskiftet
          
        
        
          
            2008/2009.