63
        
        
          blive opbragt og interneret i flere dage. Internering var ikke
        
        
          livsfarligt for fiskerne, fortæller Evald Henriksen, men al-
        
        
          ligevel nok til at gøre dem en smule ængstelige. Større fare
        
        
          var der imidlertid forbundet med det hårde vintervejr i den
        
        
          østlige Østersø, og mange kuttere kom til skade under lak-
        
        
          sefiskeriet, ligesom der også var fiskere, som forulykkede
        
        
          under vinterfiskeriet. Men pengene var gode i den tid på
        
        
          året, hvor Nordsøfiskeriet lå stille, og Lemvigfiskerne fort-
        
        
          satte med laksefiskeriet gennem 1950’erne frem til først i
        
        
          1960’erne.
        
        
          Også i Kattegat kunne man dengang se Lemvigfiskere
        
        
          om vinteren, men ellers gik tendensen i stigende grad i ret-
        
        
          ning af, at Lemvigerne koncentrerede sig om Nordsøen. Der
        
        
          kom stadig flere og større kuttere til den hjemmehørende
        
        
          flåde, og antallet af snurrevodskuttere nåede i slutningen af
        
        
          1960’erne op på over 50. Der var fortsat et dusin såkaldte
        
        
          20-tonnere, som fortrinsvis drev kystnært fiskeri indenfor
        
        
          en radius af måske 50 sømil ud fra Thyborøn Kanal, mens
        
        
          de større kuttere gik længere ud i Nordsøen, og i disse år
        
        
          oplevede fiskerne et ganske omfattende torskefiskeri i den
        
        
          centrale del af Nordsøen. Hvor det tidligere havde været
        
        
          en tommelfingerregel, at snurrevodsfiskerne kunne gå efter
        
        
          torsk i nordlige del af Nordsøen tidligt på foråret og ellers
        
        
          fiske efter rødspætter resten af sæsonen, så var der efterhån-
        
        
          den flere, som også i sommermånederne gik efter torsk i den
        
        
          centrale og sydlige del af Nordsøen. Således kunne Lemvig
        
        
          Folkeblad i juli 1969 skrive om, hvordan en af flådens ny-
        
        
          este kuttere,  L 359
        
        
          
            Kirsten Krarup
          
        
        
          , havde landet den hidtil
        
        
          største enkeltlast af torsk fra en Lemvigkutter, i alt næsten
        
        
          40.000 pund. Torsk fanget om sommeren var små sam-
        
        
          menlignet med torskene fra den nordlige Nordsø, men sta-
        
        
          tistikken viser stigende torskefangster gennem 1970’erne,
        
        
          og værdien af torskelandingerne til Lemvig Fiskeauktion
        
        
          oversteg i nogle år omkring 1980 rent faktisk værdien af
        
        
          rødspætterne.
        
        
          
            Opgangstider
          
        
        
          Lemvig Havn havde fremgang på flere fronter samtidig
        
        
          med væksten i fiskeriet. De mange udenbys landinger og
        
        
          den voksende hjemmehørende flåde førte i 1960 til opførel-
        
        
          sen af en egentlig auktionshal, og medens den oprindelige
        
        
          ejer af Lemvig Skibsværft, Poul Poulsen, frem til midten
        
        
          af 1950’erne havde måttet arbejde sig gennem 1930’ernes
        
        
          kriseår og efterkrigsårenes mangelsituation, så overtog søn-
        
        
          nen Verner Poulsen værftet samtidig med opgangstiderne.
        
        
          Den unge Poulsen byggede solide trækuttere, som var efter-
        
        
          
            Annonce fra Fiskeriårbogen 1955.