59
        
        
          
            Besættelsestid, "Thyborøn fri" og tilbage til Lemvig havn
          
        
        
          Med nedlæggelsen af Lemvig som landingshavn for Nord-
        
        
          søfiskeriet flyttede en del af byens fiskere fra byen, navnlig
        
        
          til Thyborøn og Esbjerg. Tilbage i Lemvig var ”den faste
        
        
          stok” af cirka 15 hjemmehørende snurrevodsfartøjer, som
        
        
          landede fangsterne i Thyborøn, men som havde Lemvig-
        
        
          besætning, og som når det var muligt sejlede med tomt
        
        
          lastrum til hjemhavnen under pauser mellem fisketogterne
        
        
          i Nordsøen.
        
        
          8
        
        
          Der var fremdeles nære bånd mellem Lemvig og Thy-
        
        
          borøn, når det gjaldt fiskeriet. De Lemvigfiskere, som ikke
        
        
          selv flyttede ud på tangen, havde deres faste gang i Thybo-
        
        
          røn og tog del i arbejdet for at sikre fremtidsmulighederne
        
        
          for den nye fiskerihavn på vestkysten. I en lang periode fra
        
        
          1937 og til længe efter besættelsesårene kom dette til udtryk
        
        
          i form af den såkaldte ”Thyborøn fri” kampagne. En kom-
        
        
          mission under Ministeriet for offentlige arbejder blev i 1937
        
        
          nedsat med det formål at se på sikring af Limfjordstangerne,
        
        
          og i slutningen af året kom det frem, at en fremherskende
        
        
          holdning blandt teknikere i kommissionen var, at Thyborøn
        
        
          kanal burde lukkes, havnen nedlægges, og at man i stedet
        
        
          burde udbygge Hanstholm Havn, der med en kanal kunne
        
        
          forbindes med Limfjorden.
        
        
          9
        
        
          Fiskerne var klart modstandere
        
        
          af et sådant tiltag, og kanalspørgsmålet kom til at præge ud-
        
        
          viklingen i fiskeriet fra Thyborøn i de næste to-tre årtier.
        
        
          På trods af en stor protestsejlads med deltagelse af ca. 170
        
        
          Nordsøkuttere – heraf knap 20 fra Lemvig – i januar 1946,
        
        
          vedtog Rigsdagen senere samme år en lov om omfattende
        
        
          foranstaltninger til sikring af tangerne, herunder etablering
        
        
          af et slusesystem for skibstrafikken.
        
        
          10
        
        
          Efterkrigstiden var
        
        
          dog en knaphedstid, og lukningen af kanalen blev aldrig
        
        
          gennemført. Alligevel blev loven først ophævet i 1970, og
        
        
          i hele perioden satte diskussionen om kanalens fremtid sit
        
        
          præg på fiskerierhvervets forventninger til fremtiden, først
        
        
          og fremmest naturligvis i Thyborøn, men også i Lemvig.
        
        
          Besættelsesårene blev på trods af de kriselignende til-
        
        
          stande indledningen til en ny blomstringstid for Lemvig
        
        
          som fiskerihavn. Sammen med Thyborøns hjemmehørende
        
        
          fartøjer drev Lemvig-kutterne snurrevodsfiskeri i Nordsøen
        
        
          i krigsårene, og på trods af at man fra tysk side kun tillod fi-
        
        
          skeri i et begrænset område ud for den jyske vestkyst, lykke-
        
        
          des det alligevel mange fiskere at få gode fangster længere
        
        
          væk fra hjemhavnen. Tyske patruljefartøjer skulle sikre, at
        
        
          de danske kuttere ikke bevægede sig uden for de tilladte
        
        
          fiskeriområder, men risikoen for at blive opdaget og få kon-
        
        
          fiskeret sin fangst var ikke voldsomt stor, og rigtig mange
        
        
          tog chancen og gik så langt som til Dogger banke for at få
        
        
          fangst.
        
        
          11
        
        
          Det indbringende fiskeri og tilflytningen af fiskere til
        
        
          Thyborøn under krigen gav en samlet vækst i den hjemme-
        
        
          hørende Thyborøn-flåde på 37 kuttere i perioden 1940 til
        
        
          1945,
        
        
          12
        
        
          og de mange nybyggede fartøjer skabte flere gange
        
        
          kapacitetsproblemer i Thyborøn, navnlig angående mulig-
        
        
          heden for at få tilstrækkelig is om bord til de lange fiske-
        
        
          togter.
        
        
          13
        
        
          Flere fiskere var kommet til Thyborøn fra Esbjerg.
        
        
          Esbjerg var den førende vestkysthavn, som havde både
        
        
          tyskernes og de allieredes store bevågenhed, og der var fi-
        
        
          skere, som var bekymret for, om havnen ved Danmarks port
        
        
          mod vest ville være et kommende bombemål, når en inva-
        
        
          sion blev aktuel.
        
        
          14
        
        
          Allerede da allierede bombefly ved en fejl
        
        
          ramte Esbjerg i september 1939, flyttede flere fiskere såle-