51
        
        
          Mens J. Lauritzen A/S er familiens oprindelige selskab,
        
        
          kom kontrollen over DFDS først til i 1964. Gennem en pe-
        
        
          riode på mere end tyve år havde brødrene Lauritzen i relativ
        
        
          ubemærkethed opkøbt stadig flere aktier i DFDS – det sel-
        
        
          skab, der havde haft stifteren C.F. Tietgens førsteprioritet,
        
        
          da han i 1890 afslog et lån til Ditlev Lauritzen. Den historie
        
        
          levede i familien og i Lauritzen-koncernen, og hvis nogen
        
        
          anede et stille smil hos brødrene på den generalforsamling
        
        
          i april 1964, hvor Lauritzen-koncernen fik kontrol over
        
        
          DFDS, har det nok hverken været forkert eller uden grund.
        
        
          For DFDS blev denne overtagelse imidlertid begyndelsen til
        
        
          en vældig oprustning – og mange af aktiviteterne fik Esbjerg
        
        
          som base. Her satsede DFDS nu både på den nye trailerba-
        
        
          serede eksport af smør og bacon til Storbritannien, ligesom
        
        
          man i to trin indførte både færgeprincippet og konceptet om
        
        
          det flydende hotel på passagerruterne til England
        
        
          21
        
        
          .
        
        
          Det vil nok ikke være forkert at påstå, at DFDS gennem
        
        
          de sidste fire-fem årtier har været Lauritzen-koncernens er-
        
        
          hvervsmæssigt tætteste bånd til Esbjerg, men der eksisterer
        
        
          fortsat også bånd af mere emotionel karakter. Disse kommer
        
        
          blandt andet til udtryk gennem JL-Fondets årlige uddelinger
        
        
          til kulturelle formål, hvor Esbjerg ofte er blevet tilgodeset.
        
        
          Senest da Jens Ditlev Lauritzen, oldebarn af Lauritzen-kon-
        
        
          cernens stifter, som fondets formand i foråret 2009 sanktio-
        
        
          nerede en bevilling på 500.000 kr. til Fiskeri- og Søfartsmu-
        
        
          seets arbejde med at restaurere everten
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          – en
        
        
          repræsentant for de fartøjer, der i sin tid sejlede varer til den
        
        
          gamle tømmerhandel i Ribe, hvor hele historien begyndte.
        
        
          
            Konklusion
          
        
        
          Ditlev Lauritzen var én af de iværksættere, der forstod at
        
        
          drage nytte af de muligheder, der opstod med etableringen
        
        
          af Esbjerg Havn. I sit udgangspunkt var Ditlev Lauritzen
        
        
          handelsmand, og det var som sådan, at han i midten af
        
        
          1880’erne etablerede sig i Esbjergs ekspanderende bygge-
        
        
          marked med salg af tømmer og kul samt siden også byg-
        
        
          ningsartikler. Han fik dog hurtigt øje for det potentiale, som
        
        
          lå i den voksende andelsbevægelse, og han føjede snart im-
        
        
          port af foderstoffer og kunstgødning samt eksport af smør
        
        
          til sine forretningsområder. Virksomhedens stigende om-
        
        
          sætning medførte et øget behov for skibstonnage og for at
        
        
          få kontrol over fragtomkostningerne, gik Lauritzen gradvist
        
        
          mere ind i den dampskibsfart, som – trods fortsatte investe-
        
        
          ringer i handel og siden også industri – endte med at blive
        
        
          hans væsentligste aktivitet. Deltagelsen i stiftelsen af et lo-
        
        
          kalt telefonselskab og to lokale banker fortæller også om en
        
        
          person med blik for i den nye by at få tilvejebragt infrastruk-
        
        
          tur og institutioner, som svarede til hans forretningsmæssi-
        
        
          
            DFDS er i dag også en del af Lauritzen-koncernen – og en vigtig
          
        
        
          
            del af Esbjergs profil. Her symboliseret ved det seneste skib på
          
        
        
          
            ruten mellem Esbjerg og Harwich; ”Dana Sirena”.
          
        
        
          
            Det samme er firmaet J. Lauritzens Eftf., som er beliggende på
          
        
        
          
            Amerikavej på Esbjerg Havn.