49
        
        
          som både bestyrelsesformand og administrerende direktør.
        
        
          I bestyrelsen udgik alle forslag og initiativer tilsyneladende
        
        
          alene fra Lauritzen, og han synes at have været her, der og
        
        
          alle vegne i sin stræben efter at skaffe rederiets skibe de
        
        
          bedst mulige vilkår. Således var han i 1905 med til at starte
        
        
          The Baltic and White Sea Conference – en sammenslutning
        
        
          af rederier, der søgte konkurrencebegrænsning via fastsæt-
        
        
          telse af minimumsrater og bedre betingelser for fragtkon-
        
        
          trakter i Nord- og Østersøsejladsen. Ligeledes i 1905 indgik
        
        
          han gode langtidskontrakter om fragt af frugt fra Middelha-
        
        
          vet til Nordeuropa og træ retur. I 1909 gennemførte rederiet
        
        
          heldige forsøg med såkaldte overhedningsanlæg, der kunne
        
        
          nedsætte skibenes kulforbrug. Det havde god effekt, da Bal-
        
        
          kankrigen i 1912 fik kulpriserne til at stige. Nu fik hele flå-
        
        
          den overhedningsanlæg, og samtidig engagerede Vesterha-
        
        
          vet sig for første gang i oversøisk fart gennem en succesfuld
        
        
          sejlads på Brasilien.
        
        
          Sideløbende med disse initiativer blev Vesterhavets
        
        
          flåde kontinuerligt forøget. Lauritzens politik på dette om-
        
        
          råde var den enkle at købe eller bygge skibe, når fragtrater
        
        
          og priser var lave, så han havde den fornødne tonnage klar,
        
        
          når markedet bedredes og fragtraterne gik op. Den overord-
        
        
          nede strategi var kontrolleret ekspansion med en høj grad
        
        
          af egenfinansiering og begrænset låntagning. Lån blev kun
        
        
          optaget, når betingelser og marked var gunstige, og opbyg-
        
        
          ning af egenkapitalen blev hjulpet på vej af begrænsede
        
        
          udbetalinger af aktionærudbytte i forhold til det indsejlede
        
        
          overskuds størrelse. På denne vis var Lauritzen og Vester-
        
        
          havet fra dampskibsselskabets stiftelse i 1895 og frem til
        
        
          udbruddet af 1. Verdenskrig i august 1914 i stand til at inve-
        
        
          stere godt 8 millioner kr. i erhvervelse af i alt 36 nybyggede
        
        
          eller brugte skibe såvel som ombygninger eller forbedringer
        
        
          af skibene, som det f.eks. var tilfældet med installation af
        
        
          overhedningsanlæggene. To af skibene blev i perioden igen
        
        
          bortsolgt, mens andre otte forliste, men ved krigsudbruddet
        
        
          rådede Vesterhavet over 26 skibe med en samlet tonnage på
        
        
          33.238 tdw.
        
        
          Vesterhavet var kommet op på en position blandt Dan-
        
        
          marks ti største rederier. Skønt Lauritzen fortsat havde
        
        
          mange interesser i både handel og industri, var han gledet
        
        
          fra primært at være handelsmand til først og fremmest at
        
        
          være skibsreder. Som skibsreder for et stadig større rederi
        
        
          måtte hans fokus mere og mere rettes mod København, der
        
        
          ubestridt var Danmarks forretningsmæssige og økonomi-
        
        
          ske centrum med banker, værfter, assurandører, leverandø-
        
        
          rer og mængder af andre forretningsforbindelser. Det gav
        
        
          lange ophold i hovedstaden – væk fra familien i Esbjerg.
        
        
          Samtidig var han som handelsmand, fabrikant og reder ble-
        
        
          vet Esbjergs ubestridte matador – og som sådan blev han
        
        
          skydeskive for byens fremvoksende og selvbevidste arbej-
        
        
          derklasse, der i 1905 fik socialdemokratisk flertal i byrådet.
        
        
          Mens Lauritzens forretningsmæssige behov for København
        
        
          voksede i takt med Vesterhavets ekspansion, voksede også
        
        
          den esbjergensiske arbejderklasses kritik af Lauritzen, der
        
        
          primært blev fremført af redaktør J.P. Sundbo fra
        
        
          
            Vestjyl-
          
        
        
          
            lands Socialdemokrat
          
        
        
          .
        
        
          Det var denne kombination af ”pull and push”, der til
        
        
          sidst fik Lauritzen til at vælge en fremtid i København. I
        
        
          1914 flyttede han både J. Lauritzens hovedkontor og hele
        
        
          familien fra Esbjerg til hovedstaden
        
        
          18
        
        
          . Esbjerg var ikke læn-
        
        
          gere stor nok for Lauritzens forretningsmæssige behov – og
        
        
          Lauritzen havde vokset sig for stor for Esbjerg.
        
        
          
            Redaktør J. P. Sundbo fra ”Vestjyllands Socialdemokrat” på kon-
          
        
        
          
            toret i Kongensgade 41, 1923. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv.