39
        
        
          
            Udgangspunkt
          
        
        
          Med etableringen af J. Lauritzens Trælastforretning i Es-
        
        
          bjerg havde den unge Lauritzen placeret sig i et ekspande-
        
        
          rende marked. Byggeaktiviteten på stedet var stor, og i hav-
        
        
          nens opland var andelsbevægelsen begyndt at skyde frem
        
        
          med rekordfart, siden det første andelsmejeri var blevet an-
        
        
          lagt i Hjedding nord for Varde i 1882.
        
        
          Udgangspunktet for Lauritzens virksomhed var salg af
        
        
          tømmer og kul, men snart begyndte han at udvide varesorti-
        
        
          mentet i tømmerpladsens pakhus, der foruden brædder, søm
        
        
          og kalk bl.a. kom til at rumme cement og tagsten fra Hol-
        
        
          land, tagskiffer fraWales, kloakrør fra Skotland og stenfliser
        
        
          fra Sverige. I 1886 udvidede Lauritzen forretningen yderli-
        
        
          gere med import af foderstoffer og kunstgødning, og i 1887
        
        
          med eksport af smør. I de første år efter 1884 havde Ditlev
        
        
          Lauritzen endnu bopæl i Ribe, men efterhånden som om-
        
        
          sætningen steg måtte han stadig oftere overnatte i Esbjerg
        
        
          – først på Hotel Spangsbjerg og siden i et særligt indrettet
        
        
          lokale i pakhuset. I 1888 var virksomheden så omfattende,
        
        
          at Lauritzen flyttede permanent til Esbjerg. De stigende ak-
        
        
          tiviteter på pladsen krævede flere folk, og samtidig var der
        
        
          mange forretningsrejser til både ind- og udland for at skaffe
        
        
          varer, skibslejlighed, kundekontakt og afsætning. På hver
        
        
          sin vis var disse rejser fulde af udfordringer.
        
        
          Rejserne i Vestjylland foregik med jernbane, hvor det var
        
        
          muligt, men ofte også med åben hestevogn ad dårlige veje
        
        
          og i al slags vejr. På disse ture blev der spejdet efter nye me-
        
        
          jeriskorstene, hvor der kunne være mulighed for afsætning
        
        
          af kul. Fik han først bestyrelsen for et mejeri ordentlig i tale,
        
        
          kunne han måske opnå aftale om at blive fast leverandør af
        
        
          kul - og aftager af smør til eksport. Og det skadede heller
        
        
          ikke sagen, at kontakten til mejeribestyrelsernes landmænd
        
        
          desuden gav mulighed for afsætning af både foderstoffer og
        
        
          kunstgødning. Vestjyder kan være hårde at handle med, men
        
        
          
            Starten på det hele; J. Lauritzens Trælasthandel i 1880’erne. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv.