40
        
        
          Lauritzen drog fordel af sine talegaver – og at han i første
        
        
          omgang koncentrerede sin indsats i de områder, hvor trans-
        
        
          port til og fra Esbjerg var kortere og dermed billigere end
        
        
          til konkurrenterne i de østjyske byer. Lauritzens omsætning
        
        
          steg – og det øgede kravet om skibstonnage på den søværts
        
        
          side af hans forretning.
        
        
          I starten af sin Esbjerg-virksomhed havde Ditlev Laurit-
        
        
          zen chartret Fanø-skonnerten
        
        
          
            Dorthea
          
        
        
          på 200 registertons
        
        
          til at besørge fragten, men sejleren viste sig for lille, for
        
        
          langsommelig og for afhængig af vind og vejr til Lauritzens
        
        
          behov. Der måtte dampskibe til. I 1886 fik han sin første
        
        
          dampskibsladning kul med den skotske damper
        
        
          
            Doon
          
        
        
          fra et
        
        
          rederi i Aberdeen. Et par ladninger mere fik han med skibe
        
        
          fra samme rederi, men så sprang rederiet fra, og Lauritzen
        
        
          kunne ikke overtale andre fremmede rederier til at besejle
        
        
          Esbjerg. Havnen var endnu ikke på alle søkort, men det var
        
        
          derimod det fra sejlskibstiden så frygtede Horns Rev. Til
        
        
          sidst lykkedes det ham at overtale en Flensborg-reder til at
        
        
          lade ham chartre den relativt store damper
        
        
          
            Avance
          
        
        
          , men ski-
        
        
          bet stak dybt og løb på grund uden for havnen ved det før-
        
        
          ste anløb af Esbjerg. Så ville Flensborg-rederen ikke være
        
        
          med mere, og Lauritzen fik nu nogle mindre dampskibe i
        
        
          timecharter. Selv om det gav en foreløbig løsning på fragt-
        
        
          spørgsmålet, var ordningen ikke tilfredsstillende. Fragterne
        
        
          var for dyre, ladningerne for små og risikopræmierne for
        
        
          høje, og det mindskede Lauritzens muligheder i forhold til
        
        
          konkurrenterne i østkystbyerne. Efterhånden stod det Lau-
        
        
          ritzen klart, at den eneste løsning på denne udfordring var
        
        
          at have sit eget skib. Kun herved kunne han mindske sin
        
        
          afhængighed af rederne, få kontrol over fragtudgifterne og
        
        
          dermed øge sin konkurrenceevne.
        
        
          Det var en henvendelse fra en bekendt, Fanø-skippe-
        
        
          ren Søren Meinertz, som fik ham til at tage det afgørende
        
        
          skridt. Meinertz ville efter forlis med to sejlskibe gerne over
        
        
          i damperne, og han vidste, hvor der var et skib til salg. Selv
        
        
          kunne Meinertz ikke klare finansieringen, men spørgsmålet
        
        
          var, hvorvidt Lauritzen ville gå med. Lauritzen selv havde
        
        
          ikke et dybtgående kendskab til rederidrift, men da Mei-
        
        
          nertz blev hans partner, blev svaret et ja, og i sommeren
        
        
          1888 købte de sammen den tolv år gamle damper
        
        
          
            Uganda
          
        
        
          .
        
        
          Det viste sig, at skibets alder og tilstand gjorde det dyrt i
        
        
          
            Den eneste kendte gengivelse af ”Uganda” er et maleri, der i dag
          
        
        
          
            hænger i bestyrelseslokalet hos J. Lauritzen A/S. Skibet var oprin-
          
        
        
          
            delig bygget 1876 hos John Readhead & Co. i South Shields til
          
        
        
          
            en kontrakt på Victoriasøen midt inde i Afrika. Skibet var derfor
          
        
        
          
            konstrueret, så det kunne skilles ad og transporteres via jernbane.
          
        
        
          
            ”Uganda” kom dog aldrig til Afrika, men beholdt alligevel navnet
          
        
        
          
            på sit oprindelige bestemmelsessted. Foto: J. Lauritzen A/S.
          
        
        
          
            Ditlev Lauritzens nytårshilsen ved årsskiftet 1892/93 viser tyde-
          
        
        
          
            ligt, hvor vidtfavnende hans virksomhed efterhånden var blevet.
          
        
        
          
            Nu var det tid at sprede aktiviteterne – uden at miste kontrollen.