30
        
        
          deplads” gennem 1913 og kunne i januar 1914 søge Mi-
        
        
          nisteriet for offentlige Arbejder om hjælp til at uddybe en
        
        
          rende til Ho Ladeplads.
        
        
          54
        
        
          Resultatet kendes ikke, men interessen for sejlrenden
        
        
          er måske gledet i baggrunden, da andelsmejeriet i Ho blev
        
        
          opløst i 1914 og to nye mejerier etableret i henholdsvis Ho
        
        
          og Oksby. I den forbindelse udbød det gamle mejeri los-
        
        
          sebroen og den tilhørende eng til salg for 1.050 kr., og den
        
        
          blev erhvervet af Mejeri-, Foder- og Gødningsstofforenin-
        
        
          gen i Ho.
        
        
          55
        
        
          Fra april 1921 var indsejlingsrenden til Ho igen på sog-
        
        
          nerådets dagsorden, og man enedes om at yde 1/3 af udgif-
        
        
          ten, dog ikke over 100 kr. I august var sognerådets tilskud
        
        
          steget til 200 kr. Amtsrådet gav også 200 kr., og den sidste
        
        
          1/3 på 200 kr. må være blevet betalt af de lokale brugere af
        
        
          broen.
        
        
          56
        
        
          Den 16. juni 1922 blev følgende indført i sognerådets
        
        
          forhandlingsprotokol:
        
        
          
            ”Fra Bestyrelsen for Indsejlingsfor-
          
        
        
          
            holdene ved Ho for Ho Mejeri og Brugsforening, for Ho og
          
        
        
          
            Oxby Kalkforretning og Oxby Mejeri og Brugsforening var
          
        
        
          
            af A. Smidt, Ho og Jes Chr. Mortensen, S. Oxby indleveret
          
        
        
          
            til Sogneraadets Erklæring et Andragende til Ministeriet for
          
        
        
          
            offentlige Arbejder om at faa Staten til at foretage en Ud-
          
        
        
          
            gravning af en Sejlrende for Beboerne i Ho-Oxby Kommune
          
        
        
          
            et Sted i Ho Bugt, hvor Sagkundskaben i Samraad med Sog-
          
        
        
          
            neraadet finder det mest naturligt, dog ikke nordligere end
          
        
        
          
            et Sted ud for Bredmose, hvor Vejforholdene taler derfor og
          
        
        
          
            ikke syd for den nuværende Anlægsbro i Ho. Det vedtages at
          
        
        
          
            anbefale Andragendet.”
          
        
        
          57
        
        
          Henvendelsen til Ministeriet resulterede i, at sognerådet
        
        
          i oktober kunne mødes
        
        
          
            ”for at tage Stilling til 2 Projekter
          
        
        
          
            angaaende Besejlingsforholdene ved Ho, som var udarbej-
          
        
        
          
            det af Havnevæsenet i Esbjerg. Ingeniør Pedersen var kom-
          
        
        
          
            met til Stede for at give Oplysninger om de to Projekter. Det
          
        
        
          
            ene Projekt drejede sig om en Sejlrende til den nuværende
          
        
        
          
            Anløbsbro i Ho, det andet om en Sejlrende til Bredmose. Da
          
        
        
          
            Renden til Broen ved Ho vil blive den korteste og særligt, da
          
        
        
          
            Vejanlæg mellem denne og Landevejen forudsættes at blive
          
        
        
          
            meget billigere end den ved Bredmose, og da der tidligere
          
        
        
          
            i forvejen er Anløbsbro ved Ho, som ved Udbedring/Udvi-
          
        
        
          
            delse vil være meget billigere end Bygning af ny Bro, vedtog
          
        
        
          
            man at slutte sig til Anlæg af en Sejlrende ved Ho.”
          
        
        
          58
        
        
          Bestyrelsen eller Udvalget for Besejlingsforholdende
        
        
          ved Ho fremsendte i 1923 en forespørgsel til sognerådet for
        
        
          at høre om
        
        
          
            ”Kommunen vil overtage Vejen fra Ho Ladeplads
          
        
        
          
            til Vej Nr. 4, enten den nuværende Vej eller anlægge en ny Vej
          
        
        
          
            fra Ladepladsen lige i Vest til Vej Nr. 4.”
          
        
        
          Før man traf afgø-
        
        
          relse i sagen, ville sognerådet have undersøgt,
        
        
          
            ”hvor meget
          
        
        
          
            Anlægget af den omtalte ny Vej vil koste, samt på hvilke Be-
          
        
        
          
            tingelser Lossebroen kan overlades til Kommunen, da det
          
        
        
          
            maa anses for naturligst at de to Ting hører sammen.”
          
        
        
          59
        
        
          Til-
        
        
          syneladende kom der ikke mere ud af henvendelsen. Mejeriet
        
        
          og brugsforeningen blev to selvstændige andelsforeninger i
        
        
          1943, og i 1947 blev mejeriet optaget i Oksbøl Mejeri
        
        
          60
        
        
          , men
        
        
          brugsforeningen vedblev med at udleje
        
        
          
            ”Græsning på En-
          
        
        
          
            gen ved Broen”
          
        
        
          på årsbasis frem til 1958, og derefter nævnes
        
        
          engen ikke i forhandlingsprotokollen. Efter 2. Verdenskrig
        
        
          omfattede lejebetingelserne for engen vedligeholdelse af ve-
        
        
          jen over engen, men selve broen blev ikke omtalt.
        
        
          61
        
        
          
            Udskibningsstedet bliver ophalingsplads
          
        
        
          I forbindelse med et
        
        
          
            ”Projekt til Inddæmning af den nordlige
          
        
        
          
            Del af Ho Bugt”
          
        
        
          udsendte Teknisk Central i København en
        
        
          brochure, der skulle vise, at
        
        
          
            ”Nedbrydningen af Kysten ved
          
        
        
          
            Ho har været ualmindelig voldsom ved Tøbruddet i 1943.”
          
        
        
          Blandt de illustrerende fotografier taget den 22. maj 1943
        
        
          findes
        
        
          
            ”Udskibningsstedet ved Ho”
          
        
        
          med følgende kommen-
        
        
          tar:
        
        
          
            ”De sørgelige Rester af dette Anløbssted ses paa Fig. 5,
          
        
        
          
            og det staar nu blot som et Minde om en længst forsvunden
          
        
        
          
            Tid, da der var betydelig Sejlads paa Varde og Ho.”
          
        
        
          Brochuren og det planlagte inddæmningsprojekt har
        
        
          formentligt foranlediget en henvendelse til brugsforeningen
        
        
          om, hvad der skulle ske med broen, for et notat i protokollen
        
        
          fra juni 1945 fastslår, at
        
        
          
            ”Lossebroen var der ingen Stem-
          
        
        
          
            ning for at lade fjerne.”
          
        
        
          62
        
        
          Landvindingsprojektet blev ikke gennemført, og broen
        
        
          blev aldrig genopført som lossebro, men mindre fartøjer
        
        
          lagde stadig til ved stedet, da pastor Carl Anker Hansen,
        
        
          der var præst i Ho-Oksby sogn fra 1942-1958, fotograferede
        
        
          ophalingspladsen
        
        
          
            ”Ho Havn”
          
        
        
          i 1950’erne.