27
        
        
          Fanø-lægtere, og man må formode, de har benyttet sig af
        
        
          den udskibningsplads, som Søren Rasch havde bygget. Si-
        
        
          den er det blevet fortalt, at de lagde til, hvor lossebroen se-
        
        
          nere kom.
        
        
          27
        
        
          
            ”Grenvejen i Ho”
          
        
        
          – vejen ud til ladepladsen, som Søren
        
        
          Rasch benyttede – blev omtalt i sognerådets forhandlings-
        
        
          protokol den 15. oktober 1881, hvor en åstedsforretning blev
        
        
          udsat til det følgende år på grund af storm og højvande.
        
        
          28
        
        
          
            Mejeriets Ladeplads
          
        
        
          Alfred Johnsen, der var født 1888 i Ho, fortalte som æl-
        
        
          dre mand, at konen til en sømand, der havde hjemme i Ho,
        
        
          på den tid begyndte med lidt købmandshandel. Senere blev
        
        
          sømanden hjemme og drev vadehavssejlads med en større
        
        
          båd. Han anlagde et kajdige ud i vandet ved Ho, hvorfra han
        
        
          sejlede såvel lokalt som til Hamborg og hjembragte hus-
        
        
          holdningsvarer samt andre fornødenheder til salg i konens
        
        
          butik.
        
        
          29
        
        
          Om kajdiget var en genopførelse af det, som Søren Rasch
        
        
          havde bygget i 1830’erne, vides ikke, men det var forment-
        
        
          lig sømandens kajdige, der blev overtaget af Andelsmejeriet
        
        
          Hogaard. Desværre er mejeriets første forhandlingsprotokol
        
        
          gået tabt, så det er uvist, hvordan overdragelsen har fundet
        
        
          sted, men den 11. maj 1895 blev der holdt
        
        
          
            Ӂstedsforretning
          
        
        
          
            over vejen fra Nørballe til Mejeriets Lodseplads”
          
        
        
          ,
        
        
          30
        
        
          så mel-
        
        
          lem 1888, hvor mejeriet blev grundlagt som fælles mejeri
        
        
          for Ho og Oksby sogne, og 1895 havde mejeriet anskaffet
        
        
          en ladeplads ved Fjorden.
        
        
          I 1899 var der fire skibe i Ho, men det var skælbåde,
        
        
          der samlede muslinger fra muslingebankerne i Vadehavet,
        
        
          og de landede i bugten ved Nørreballe, hvor der også tidli-
        
        
          gere havde ligget skibe.
        
        
          31
        
        
          Så sent som i 1875 var Nørballe
        
        
          afsat syd for Ho på Generalstabens kort, hvor placeringen
        
        
          svarede til den på Videnskabernes Selskabs kort fra 1804,
        
        
          mens Nørballe var flyttet nord for Ho på målebordsbladene
        
        
          fra henholdsvis 1911 og 1934. Det er derfor vanskeligt at
        
        
          fastslå, hvor bådene har lagt til, og vognene har kørt ned til
        
        
          Fjorden for at hente muslingeskallerne fra bådene ved lav-
        
        
          vande, da der var adgang til Fjorden både syd og nord for
        
        
          lossebroen.
        
        
          
            Kystsikring
          
        
        
          Søren Raschs arbejde for at få sikret kysten blev tilsynela-
        
        
          dende fortsat af sogneforstanderskabet og siden fra 1867 af
        
        
          sognerådet, der i 1883 støttede
        
        
          
            ”et Andragende til Inden-
          
        
        
          
            rigsministeriet om en Undersøgelse af Havets og Fjordens
          
        
        
          
            Beskadigelse af Kysterne.
          
        
        
          ”
        
        
          32
        
        
          I 1898 havde overplantør Bang i
        
        
          Ål udarbejdet et projekt om
        
        
          
            ”Nedskråningsarbejdet ved En-
          
        
        
          
            gene langs Fjorden”
          
        
        
          , og sognerådet gav sin støtte til ansøg-
        
        
          ningen, som blev sendt til Landbrugsministeriet. Resultatet
        
        
          blev, at nedskråningsarbejdet ville blive iværksat på samme
        
        
          måde som sanddæmpningsarbejdet, så statskassen skulle
        
        
          udrede halvdelen, mens amtet, kommunen og lodsejerne
        
        
          hver skulle betale 1/6. I maj 1900 havde staten bevilget 600
        
        
          kr. som bidrag til arbejdet, og efterfølgende bevilgede sog-
        
        
          nerådet hvert år 200 kr.
        
        
          
            ”til Fjordskrænterne”
          
        
        
          .
        
        
          33
        
        
          Fra 1911
        
        
          ville Landbrugsministeriet ikke længere betale
        
        
          
            ”til Skrå-
          
        
        
          
            ningsarbejdet ved Fjorden.”
          
        
        
          I erkendelse af, at det allerede
        
        
          udførte arbejde ville være spildt, hvis det ikke blev fortsat,
        
        
          søgte sognerådet sammen med Aal Kommune i 1912 Land-
        
        
          brugsministeriet om tilskud til sikringsarbejde ved Fjorden,
        
        
          men fik afslag.
        
        
          34
        
        
          Alligevel fortsatte kystsikringsarbejdet, og
        
        
          det kan følges gennem sognerådets forhandlingsprotokol
        
        
          i 1920’erne og 1930’erne, hvor kommunen betalte 1/3 af
        
        
          1400 kr.
        
        
          35
        
        
          
            Vejen til lossebroen
          
        
        
          Vedligeholdelsen af vejen til ladepladsen var et tilbageven-
        
        
          dende problem, som sognerådet havde taget op igen i fe-
        
        
          bruar 1899, hvor
        
        
          
            ”Den private Vej fra Gadepladsen i Ho til
          
        
        
          
            Mejeriets Lodseplads ved Fjorden var i en saadan Tilstand,
          
        
        
          
            at den ikke ret vel kunne befordres med en belæsset Vogn.”
          
        
        
          Egentligt var vejen sognerådet uvedkommende, men
        
        
          man enedes alligevel om at se på sagen. Ved sognerådsmødet
        
        
          i marts var
        
        
          
            ”Vejen fra Gadepladsen i Nørballe til Mejeriets
          
        
        
          
            Lodseplads”
          
        
        
          blevet synet, og man var blevet enige om,
        
        
          
            ”at
          
        
        
          
            det skulle forsøges at sætte Opkørslen ved den søndre Vej til
          
        
        
          
            Fjorden i en saadan Stand at denne kunne bruges i paakom-
          
        
        
          
            mende Tilfælde. Vejen trængte ligeledes til at blive paakørt
          
        
        
          
            noget Sand, og naar det var sket, antog man at den væsent-
          
        
        
          
            ligste Mangel var afhjulpet.”
          
        
        
          Mejeriets bestyrelse overlod i