19
        
        
          Herefter blev fiskeriet mest blev udført til husbehov. Først
        
        
          da anlæggelsen af Esbjerg Havn gjorde det muligt at drive et
        
        
          givtigt erhvervsfiskeri, blev fiskeriet i en periode på ca. 130
        
        
          år et egentligt fuldtidserhverv for en større fiskerbefolkning
        
        
          ved Vadehavskysten.
        
        
          50
        
        
          Tidligere var der i Vadehavsområdet en del færgeoverfar-
        
        
          ter til at transportere passagerer og gods dels over åerne og
        
        
          dels mellem fastlandet og øerne. Alle færger over åerne er i
        
        
          dag forsvundet. Nogle steder, som f.eks. ved Tarphage og ved
        
        
          Mjolden, er de erstattet af broer, andre steder, som Janderup,
        
        
          er der ikke længere overgang.
        
        
          Færgeforbindelsen mellem fastlandet og Nordby på Fanø
        
        
          fik koncession i 1793. Dengang udgik færgen fra Strandby,
        
        
          hvor Gammel Færgevej stadig fører fra Strandby Plads og
        
        
          ned mod vandet. Med Esbjerg Havns anlæggelse flyttede fær-
        
        
          gefarten til den nyanlagte havn. Færgeforbindelsen fra fast-
        
        
          landet til Kongsmark på Rømø har haft flere udgangspunk-
        
        
          ter: Færgeforbindelsen til Rømø udgik sidst i 1800-tallet fra
        
        
          Bredeåens munding nord for den nuværende Rømødæmning.
        
        
          Herfra udgik en lille dampskibsrute til Kongsmark på Rømø.
        
        
          I 1907 skiftede færgeruten udgangspunkt til Bådsbøl-Ballum,
        
        
          og da Ballum Sluse blev etableret, flyttede færgeforbindelsen
        
        
          omkring 1920 hertil, indtil den blev overflødiggjort af Rømø-
        
        
          dæmningen i 1948.
        
        
          Med anlæggelsen af de byggede havne – først og frem-
        
        
          mest Esbjerg – blev søfarten koncentreret til disse, og med
        
        
          havnene kom også jernbanen, som var med til at tage fragten
        
        
          fra de små ladesteder. De stadigt større skibe var for længst
        
        
          vokset fra de gamle åhavne i købstæderne, og efterhånden
        
        
          lukkede menneskeskabte hindringer helt for skibstrafik-
        
        
          ken til købstædernes skibbroer: i Varde var det Tarphage-
        
        
          broen, der i 1940 satte en stopper for skibstrafikken, i Ribe
        
        
          var det omfartsvejen i 1954 og i Tønder var det først diget
        
        
          i 1500-tallet og senest Vidåslusen i Det Fremskudte Dige
        
        
          i 1982. De små ladesteder uden havneanlæg gik af brug i
        
        
          begyndelsen af 1900-tallet, og i mange tilfælde er sporene
        
        
          efter deres eksistens i landskabet helt forsvundet.
        
        
          Den havnestruktur, man finder i Vadehavet i dag, er så-
        
        
          ledes af relativt ny dato. Esbjerg Havn, som blev grundlagt
        
        
          1868, blev hurtigt en af Danmarks største havne. Havneby
        
        
          på Rømø blev anlagt som statsfiskerihavn i 1964 og funge-
        
        
          rer som fiskerihavn for hesterejefiskeri og som færgehavn
        
        
          for Rømø-Sild-overfarten. Nordby Havn er med sit bolværk
        
        
          tilbage fra 1700-tallet den ældste, men også den mindste af
        
        
          erhvervshavne og fungerer i dag som færgehavn for overfar-
        
        
          ten Esbjerg-Fanø.
        
        
          Der er altså sket en stor koncentration af havnedriften
        
        
          langs Vadehavet. Det er ikke en udvikling, der er speciel
        
        
          for Vadehavet, den har fundet sted langs alle landets kyster.
        
        
          Endnu i dag finder der en koncentrationsproces sted, hvor
        
        
          stadig færre havne på verdensplan står for en stadig større
        
        
          del af godstransporten. En enkelt havn i den danske del af
        
        
          Vadehavet, Esbjerg, er stadig med blandt de største havne i
        
        
          Danmark, men samtidig er denne forholdsvis nye havn også
        
        
          blevet historie: I 2007 blev dokhavnen i Esbjerg udpeget
        
        
          som et ud af 25 nationale industriminder, fordi dens historie
        
        
          og form bidrager til at fortælle væsentlige træk af industri-
        
        
          samfundets historie.
        
        
          51
        
        
          Denne artikel har taget sit udgangspunkt i den danske
        
        
          del af Vadehavet og fokuseret på havnelokaliteterne dér, og
        
        
          den omhandler således blot nogle aspekter af havneudvik-
        
        
          lingen. Skal man have et mere helstøbt billede af havneud-
        
        
          vikling, skal den – både når det gælder nutiden og tidligere
        
        
          tider – ses i relation til aspekter som den internationale hav-
        
        
          neudvikling, transportveje, teknologiudvikling og handels-
        
        
          mønstre, ikke mindst i et område som Vadehavet, der har
        
        
          været underlagt skiftende grænsedragninger.
        
        
          52
        
        
          
            Noter:
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          
            Ordbog over det danske Sprog
          
        
        
          . København 1918-1956,
        
        
          opslagsord ”Havn”.
        
        
          
            2.
          
        
        
          
            Ordbog,
          
        
        
          op. cit. 1918-1956, opslagsord ”Ladeplads”.
        
        
          
            3.
          
        
        
          C. Dalgas:
        
        
          
            Ribe Amt
          
        
        
          . København 1830, p. 134.
        
        
          
            4.
          
        
        
          G. Begtrup:
        
        
          
            Agerdyrkningens Tilstand i Danmark
          
        
        
          . V.
        
        
          Nørrejylland I. København 1808 (1977), p. 173. Lignende
        
        
          klager finder man flere steder, bl.a. hos Matthias Galthen:
        
        
          
            Beskrivelse over Kiøbstæden Ribe
          
        
        
          , Odense 1792. p. 97f.
        
        
          
            5.
          
        
        
          Carl Lindberg Nielsen:
        
        
          
            Varde Bys Historie
          
        
        
          . Varde 1942,
        
        
          p. 9, 87, 93.
        
        
          
            6.
          
        
        
          Den anden bro, Torvegadebroen, blev bygget i 1934. Ole