12
        
        
          Da Tarphagebroen i 1940 blev bygget over Varde Å
        
        
          umiddelbart øst for dens udløb i Ho Bugt, blev der sat en-
        
        
          degyldigt punktum for, at større skibe kunne komme ind til
        
        
          Varde.
        
        
          8
        
        
          Havnen blev endeligt nedlagt 1960.
        
        
          9
        
        
          
            Ladesteder i den nordlige del af Vadehavet
          
        
        
          Ret tidligt fik man problemer med, at de større skibe ikke
        
        
          kunne komme helt ind til Varde. I 1639 kunne fire bytings-
        
        
          vidner berette, at de 40 år tidligere havde kunnet sejle med
        
        
          store skuder og skibe helt op til Varde og ud igen med fuld
        
        
          ladning, men at man nu ikke kunne tage stude længere op ad
        
        
          åen end til Janderup Kirkegård. Der har dog formodentlig
        
        
          aldrig kunnet gå helt store skibe op til Vardes pramsted, og
        
        
          byen måtte derfor benytte sig af de omkringliggende lade-
        
        
          steder, eller byens havne som de omtaltes i 1554. I en forord-
        
        
          ning af 1591 blev det specificeret, at byens havne udgjordes
        
        
          af Sønderside, Skallingkrog, Vesterside og Hjerting.
        
        
          10
        
        
          Den mest betydningsfulde ladeplads var Hjerting, der lå
        
        
          ved Vadehavskysten, og da alle større toldforretninger alli-
        
        
          gevel foregik her, blev Vardes toldsted som helhed flyttet fra
        
        
          Varde til Hjerting i 1692. Omkring 1700 var Hjerting – eller
        
        
          Grådyb Havn, som den også blev kaldt
        
        
          11
        
        
          – vokset til at være
        
        
          den betydeligste udskibningsplads mellem Ribe og Limfjor-
        
        
          den. I 1769 hed det således om trafikken på Varde:
        
        
          
            ”Kiøb-
          
        
        
          
            mændene i Varde bringe deres Varer her fra og til enten til
          
        
        
          
            Vogns eller paa smaa Fartøier og Baade op igiennem Aaen.
          
        
        
          
            Og siden nu ingen store Skibe, formedelst Aaens Forstoppel-
          
        
        
          
            se, kan løbe op eller ned, og Varde derfor ingen Skibe haver,
          
        
        
          
            er Toldstedet, som før var i Varde, forlagt til Hierting”
          
        
        
          .
        
        
          12
        
        
          I
        
        
          1848-50 havde Hjerting, som det eneste danske sted uden for
        
        
          København, dampskibsforbindelse til England, og i 1852 fik
        
        
          Hjerting en landingsbro til brug for dampskibe. Allerede 10
        
        
          år efter blev broen opgivet igen, og i 1874 blev Hjerting Told-
        
        
          sted nedlagt, samme år som Esbjerg Toldsted oprettedes.
        
        
          13
        
        
          
            Varde Havn. Foto fra omkring 1905.