18
        
        
          hvor Vidåen passerede gennem diget. Inden for slusen købte
        
        
          byen jord på åens nordlige bred til anlæggelse af en losse-
        
        
          og ladeplads.
        
        
          43
        
        
          Uden for slusen blev der anlægsplads for
        
        
          dampskibe.
        
        
          44
        
        
          I 1892 åbnede jernbanen Tønder-Højer, som
        
        
          var i drift indtil 1962. Fra jernbanens åbning til bygningen
        
        
          af Hindenburg-dæmningen til Sild i 1927 udgik der færge-
        
        
          forbindelse med dampskib fra Højer til Sild.
        
        
          45
        
        
          Også Ballum ved Vadehavskysten nord for Højer blev
        
        
          tidligt brugt som udhavn for Tønder. Således deltog en del
        
        
          skibe fra Ballum i fiskeriet fra Sønderside i 1500-tallet, og i
        
        
          1642 var der syv skibe fra Ballum, der blev registreret i List
        
        
          toldbøger.
        
        
          46
        
        
          Fra Ballum blev der drevet kystsejlads til bl.a.
        
        
          Hamborg og Holland, og enkelte gange i 1850-52 var der
        
        
          også dampskibsforbindelse til England.
        
        
          47
        
        
          Bådsbøl-Ballum
        
        
          var færgested for overfarten til Rømø indtil 1922, og endnu
        
        
          ligger den gamle færgegård i Bådsbøl-Ballum. Der var ikke
        
        
          anlagt bådebro, og passagererne måtte ved lavvande køre
        
        
          flere kilometer ud i havet i kromandens vogn.
        
        
          48
        
        
          Fra Hjerpsted,
        
        
          Emmerlev og Koldby fandt der udskibning sted i mindre må-
        
        
          lestok.
        
        
          49
        
        
          
            Afslutning
          
        
        
          I det foregående er omtalt de mest markante havne og la-
        
        
          desteder i den nuværende danske del af Vadehavsområdet.
        
        
          Dertil kom en række mindre steder, som blev brugt til lokal
        
        
          trafik og fiskeri. Fiskeriet fra Vadehavsområdet havde sin
        
        
          storhedstid fra senmiddelalderen og frem til begyndelsen af
        
        
          1600-tallet med udgangspunkt i Sønderside og Sønderho.
        
        
          
            Uden for Højer Sluse. Her var der i perioden 1892 til 1927 færgeforbindelse til Sild. Foto: Martinsen, begyndelsen af 1900-tallet.