17
        
        
          
            Tønder
          
        
        
          Købstaden Tønder, der omtales første gang omkring 1130,
        
        
          er formodentlig opstået som en anker- og ladeplads i bunden
        
        
          af Vidådeltaet, og i 1243 fik byen købstadsrettigheder.
        
        
          37
        
        
          Da
        
        
          diget fra Højer over Rudbøl til Grelsbøl blev bygget i 1554-
        
        
          55, blev byen afskåret fra direkte kontakt til havet. Tønder
        
        
          mistede herefter mere og mere funktion som havneby, og
        
        
          i 1934-35 blev byens skibbro kastet til.
        
        
          38
        
        
          Tilbage stod kun
        
        
          husrækken ud mod skibbroen til minde om Tønders fortid
        
        
          som havneby.
        
        
          
            Tønders ladesteder og udhavne
          
        
        
          Allerede før diget blev bygget midt i 1500-tallet tillod besej-
        
        
          lingsforholdene ikke større skibe at gå helt ind til Tønder, og
        
        
          varerne blev omladet ved ladestedet Askesodde, en nu helt
        
        
          forsvunden bugt på nordsiden af sejlrenden sydvest for Tøn-
        
        
          der. Umiddelbart syd for byen lå „Æ Strimmel”, der funge-
        
        
          rede som ladested og oplagsplads for de både, der ikke skulle
        
        
          helt ind til skibbroen.
        
        
          39
        
        
          Efterhånden som kogene i marsken blev inddiget, flyttede
        
        
          ladestederne længere og længere mod vest. Efter det første
        
        
          diges opførelse i 1550’erne blev Lægan ved Vidåen Tøn-
        
        
          ders udhavn, hvortil man sejlede mellem Frederikskogs og
        
        
          Højer Sønderherreds diger.
        
        
          40
        
        
          I Lægan blev varerne omlastet
        
        
          til fladbundede pramme, der blev trukket det sidste stykke
        
        
          til Tønder ad Vidåen og de gravede kanaler.
        
        
          41
        
        
          Efter Rudbøl
        
        
          Kogs inddigning i 1715 fungerede Rudbøl som ladested for
        
        
          Tønder indtil Ny Frederiks Kogs inddigning i 1861.
        
        
          Det var dog Højer, der blev den egentlige udskibnings-
        
        
          havn for Tønder. Højer by kendes fra 1200-tallet, og den
        
        
          fik i 1500-tallet stigende betydning. I 1736 fik Højer sta-
        
        
          tus af ”flække”, en særlig bytype, der fandtes i hertugdøm-
        
        
          merne. En flække var en større landsby, der ikke nød samme
        
        
          selvstyre som købstæderne, men som havde ret til at drive
        
        
          handel og håndværk. Desuden var der et toldkontrolsted i
        
        
          byen. Fra 1855 og nogle år frem var der fast dampskibs-
        
        
          forbindelse fra Højer til Lowestoft i England.
        
        
          42
        
        
          I 1862 blev
        
        
          Ny Frederiks Kog inddiget, og Højer Sluse blev anlagt, der
        
        
          
            Tønder By med den opfyldte skibbro øverst i billedet.