9
        
        
          
            Vadehavets havne og ladesteder
          
        
        
          
            Af Mette Guldberg
          
        
        
          
            I dag er der tre erhvervsaktive havne i den danske del af
          
        
        
          
            Vadehavet
          
        
        
          –
        
        
          
            Esbjerg Havn, Havneby på Rømø og Nordby på
          
        
        
          
            Fanø
          
        
        
          –
        
        
          
            men går man et par hundrede år tilbage i tiden, så
          
        
        
          
            havnestrukturen i området helt anderledes ud. Dengang var
          
        
        
          
            søfartserhvervet knyttet til de tre gamle købstæder, Varde,
          
        
        
          
            Ribe og Tønder, med tilhørende ladesteder. Mange af Vade-
          
        
        
          
            havets tidligere havne og ladesteder er ikke synlige i land-
          
        
        
          
            skabet i dag, men kendskabet til deres placering kan være
          
        
        
          
            med til at fortælle om tidligere tiders kontaktflader og trans-
          
        
        
          
            portveje. I denne artikel gives en oversigt over Vadehavets
          
        
        
          
            mange havne og ladesteder fra senmiddelalderen og frem til
          
        
        
          
            begyndelsen af 1900-tallet. Hvert enkelt sted har sin særlige
          
        
        
          
            historie, som fortjener at blive fortalt. En af dem er Ho La-
          
        
        
          
            deplads, som skildres i en anden artikel i denne årbog.
          
        
        
          
            Havne og ladesteder
          
        
        
          I dagens sprogbrug dækker betegnelsen havn over et bygget
        
        
          anlæg med moler, kajer og bolværker, men egentlig bety-
        
        
          der havn blot et vandareal, hvor skibe kan ligge beskyttet,
        
        
          og hvor der kan foretages losning og lastning, reparationer
        
        
          m.m.
        
        
          1
        
        
          Det kan enten være en naturlig havn eller en kunstig
        
        
          havn – og ofte en kombination af begge dele, således at man
        
        
          ved hjælp af bygningsanlæg har forbedret de oprindelige
        
        
          forudsætninger for en god naturhavn. Et ladested eller en
        
        
          ladeplads er en særlig form for havn. Betegnelsen dækker
        
        
          et sted, hvor skibe kan lægge til for at losse eller laste,
        
        
          2
        
        
          men
        
        
          som ofte ikke ligger ved en by.
        
        
          Når man skelner mellem havne og ladesteder i Vadeha-
        
        
          vet, har det en overvejende juridisk forklaring. Før grund-
        
        
          loven og næringsfrihedsloven i midten af 1800-tallet havde
        
        
          købstæderne privilegier ikke alene på handel og håndværk,
        
        
          men også på søfart. Det betød, at man som udgangspunkt
        
        
          skulle være borger i en købstad for at kunne drive søfart, og
        
        
          at de transporterede varer skulle fortoldes ved købstadens
        
        
          toldsted. Imidlertid var det ikke alle købstæder, der havde
        
        
          egnede havneanlæg for al varetransport, og de gjorde derfor
        
        
          brug af ladesteder, der var mere bekvemt beliggende i for-
        
        
          hold til transportforholdene.
        
        
          Vadehavsområdet er et meget foranderligt landskab, hvor
        
        
          tidevandet transporterer store mængder af sand og mudder
        
        
          ved hver flod og ebbe, ikke mindst ved de tilbagevendende
        
        
          stormfloder. Dermed flyttes også sejlrender, hvilket giver
        
        
          meget skiftende sejlforhold. Følgelig var ladestederne i brug
        
        
          i kortere eller længere tid alt efter, hvor gunstige sejlforhol-
        
        
          dene var, og de ladesteder, der skal omtales i det følgende,
        
        
          var ikke alle i brug på én gang.
        
        
          
            Købstadshavne
          
        
        
          De gamle købstæder – Varde, Ribe og Tønder – havde deres
        
        
          oprindelse i bebyggelser, der var opstået, hvor det var mu-
        
        
          ligt at passere en å, når man rejste nord-syd over land, og
        
        
          hvor det samtidig var muligt at nå havet, hvis man sejlede
        
        
          mod vest. Her udnyttede man først åens muligheder som na-
        
        
          turhavn, og siden blev der bygget en egentlig skibbro langs
        
        
          åen. Købstadshavnene i Vadehavsområdet var således alle
        
        
          åhavne, hvor skibene kunne ligge beskyttet et stykke oppe
        
        
          ad åen væk fra selve kysten.
        
        
          I løbet af 1500- og 1600-tallet blev det i stigende grad
        
        
          ladestederne, der overtog funktionen som havn for købstæ-
        
        
          derne. Skibenes voksende størrelse kombineret med de gen-