11
        
        
          nede jernbanen nordpå til Ringkøbing. Skibsfarten på Varde
        
        
          kunne ikke konkurrere med denne transport, der var både
        
        
          nemmere og billigere, og snart svandt skibstrafikken ind til
        
        
          et minimum. Kun nogle få Fanø-fartøjer kom endnu med
        
        
          muslingeskaller til kalkovnen ved pramstedet og bragte som
        
        
          returgods lyng og tørv til det brændselsfattige Fanø. Denne
        
        
          trafik fortsatte til omkring 1. Verdenskrig.
        
        
          7
        
        
          mange anløbssteder i Vadehavet. Det kan være svært at få
        
        
          et præcist overblik over sådanne ulovlige aktiviteter, da
        
        
          smuglerne jo i sagens natur gjorde, hvad de kunne, for ikke
        
        
          at sætte sig spor i hverken landskab eller offentlige papi-
        
        
          rer. Alligevel skinner det igennem, at smugleriet har haft
        
        
          et ikke helt lille omfang, og flere forfattere tillægger den
        
        
          ulovlige handel en stor del af skylden for Ribes nedgang
        
        
          som handelsby. Således hed det i 1806 om Ribe, at de om-
        
        
          kringliggende øer skadede byen uendelig meget med deres
        
        
          smuglerhandel. Fanø, Mandø og Rømø havde hvert år 300
        
        
          skibe i søen – hed det videre – og de forsynede fastlandets
        
        
          indbyggere med vine, likører, kaffe, sukker, te m.m., så der
        
        
          ikke var grundlag for hverken handel, håndværk eller søfart
        
        
          i Ribe.
        
        
          4
        
        
          Med beslutningen om anlæggelsen af Esbjerg Havn
        
        
          i 1868 og med dens ibrugtagning i 1873 skete der en af-
        
        
          gørende ændring af havnestrukturen i Vadehavsområdet. I
        
        
          Esbjerg havde man ikke alene en havn, som skibe i alle stør-
        
        
          relser kunne anløbe, men også jernbaneforbindelse til resten
        
        
          af landet og til den store verden. Både Esbjerg Havn og jern-
        
        
          banen var store konkurrenter til søfarten fra den øvrige del
        
        
          af Vadehavet. Søfarten fortsatte dog på de mindre ladesteder
        
        
          og havne indtil de første årtier af 1900-tallet, bl.a. med lokal
        
        
          transport mellem fastlandet og øerne. Efterhånden blev Es-
        
        
          bjerg dog den altdominerende havn i området.
        
        
          
            Varde
          
        
        
          Købstaden Varde er opstået i 1100-tallet som vadestedsbe-
        
        
          byggelse ved Varde Å. De ældst kendte købstadsprivilegier
        
        
          stammer fra 1442. Varde havde ingen egentlig havn, kun et
        
        
          pramsted ved åen i byens vestlige udkant ca. en kilometer
        
        
          fra byens torv. Her var intet bolværk, og lastning og losning
        
        
          foregik ved, at vognene kørte ud i åen til skibene.
        
        
          5
        
        
          Først i
        
        
          1841 fik Varde en bygget havn tættere på bymidten. Den
        
        
          kom til at ligge ved broen ved Storegade, byens dengang
        
        
          eneste bro over Varde Å. Mellem pramstedet og havnen blev
        
        
          der anlagt en trækbane, så varer fra skibene kunne prammes
        
        
          op til den nye havn.
        
        
          6
        
        
          Ved åbningen af jernbanen til Esbjerg Havn i 1874 fik
        
        
          også Varde jernbaneforbindelse til Esbjerg, og året efter åb-
        
        
          
            Den danske del af Vadehavet. De grønne områder ligger mere end
          
        
        
          
            5 meter over Dansk Normal Nul.