26
        
        
          
            jeg kan lægge mine Baade og mindre Fartøjer for mig og
          
        
        
          
            flere.”
          
        
        
          Året efter ved folketællingen i 1834 var der fire skip-
        
        
          pere i Ho,
        
        
          24
        
        
          og Søren Rasch havde besluttet sig for
        
        
          
            ”at ud-
          
        
        
          
            lægge en Vej dertil i min Eng.”
          
        
        
          
            Diger og landvinding
          
        
        
          Diger og landvinding i forbindelse med landbruget havde
        
        
          også Søren Raschs interesse. I 1835 opkøbte han en gård,
        
        
          som blandt andet havde en ager på Nyland. For at beskytte
        
        
          engjorden mod almindeligt forekommende oversvømmelser
        
        
          fra fjorden byggede han i 1837 et dige, der var 1 alen høj, og
        
        
          det følgende år forhøjede han det til 2½ alen med en bredde
        
        
          på 5 alen. Ved stormfloden i 1838 stod vandet to fod over
        
        
          diget, men han gav ikke op og forstærkede diget, der fik en
        
        
          sluse, som var sat ind i en bygget stenmur. Desværre blev
        
        
          stenmuren undermineret af vandet ved en storm i 1840, så
        
        
          hans mark blev beskadiget – dog begrænset, da selve diget
        
        
          var højt nok til at holde vandet ude. Heller ikke dette fik ham
        
        
          til at miste modet. I stedet indsendte han
        
        
          
            ”et Andragende til
          
        
        
          
            Stænderforsamlingen om en Hjælp paa 3 á 400 Rbd. til at
          
        
        
          
            nedskraane Brinkerne i Ovren ud mod Fjorden i en 12 Alen
          
        
        
          
            afgnavet Flade samt bygning af Kajdiger på 30 Skar for at
          
        
        
          
            beskytte Marken og indvinde nyt Land, og at hver Lodsejer
          
        
        
          
            i Ho skulle fremme Arbejdet efter Hartkorn.”
          
        
        
          Efterfølgende
        
        
          bemærkede han, at henvendelsen ikke gav noget resultat.
        
        
          25
        
        
          Søren Rasch havde solgt jagten og halvdelen af fær-
        
        
          gebåden til Bertel Hansen, Ho i 1839 for 156 rd. kurant.
        
        
          Rasch var ved at være en gammel mand, og det følgende år
        
        
          bestemte han sig for at opgive handelen efter endnu et tab
        
        
          på et parti varer. Det blev dog først i 1847, han holdt helt
        
        
          op, fordi han ikke kunne få bevilling til at drive høkeri fra
        
        
          hjemmet.
        
        
          26
        
        
          Det er uvist, hvor længe Bertel Hansen sejlede med fragt
        
        
          og som færgemand. I 1830’erne blev Ho stadig anløbet af
        
        
          
            Hestevognene kunne køre ud på Ho Lossebro, så der kunne losses direkte fra lægterne, ca. 1910. Foto: Blåvandshuk lokalhistoriske Arkiv.