24
        
        
          
            over: 80 favne bred, og dyb nemst dette Land: 2 á 1½ Favne
          
        
        
          
            dyb, og længst oppe i Krogen 1 Favn dyb [ud for Oksby],
          
        
        
          
            mens yderst ud i Gattet Syd for Lange Li er ikkun 1½ á 2
          
        
        
          
            Alen ud til Graadybet.”
          
        
        
          4
        
        
          
            Kongeligt handelsprivilegium
          
        
        
          Allerede i 1554 var landsbyerne Ho og Hjerting blevet
        
        
          nævnt som ladepladser for købstaden Varde, der ikke kunne
        
        
          besejles af større skibe, og den 28. juli 1688 fik skipperne
        
        
          fra de to byer sammen med skippere fra Oksby et kongeligt
        
        
          privilegium af Christian V, hvor det hedder:
        
        
          
            ”Eftersom vi
          
        
        
          
            allernaadigst fornemmer, at Bønderne og Indvaanerne udi
          
        
        
          
            Hierting og Hoe samt Ousbye Sogner under Riberhuus Amt
          
        
        
          
            i vort Land Nørrejylland ikkun ganske ringe Sæd skal have,
          
        
        
          
            saa at de uden Søen og Sejladsen sig ej ernære kunde, da
          
        
        
          
            have vi allernaadigst for godt befundet at bevilge og an-
          
        
        
          
            ordne, at bemeldte Hiertinge og Hoe samt Ousbye Sognes
          
        
        
          
            Indbyggere og Fiskere maa og skal herefter som tilforn udi
          
        
        
          
            deres havende Huse og Vaaninger, hvor de af gammel Tid
          
        
        
          
            skal have bygget og boet og endnu boer, fremdeles ved Stav-
          
        
        
          
            nen uhindret boendes blive, og skal det dennem derhos al-
          
        
        
          
            lernaadigst tilladt være herefter som udi forrige Tider ved
          
        
        
          
            Sejladsen og Søen at søge deres Næring saa og med deres
          
        
        
          
            smaa Fartøjer deres Fiske og Varer til fremmede Steder hen-
          
        
        
          
            føres og sælges, hvor de bedst ved og kan.”
          
        
        
          5
        
        
          Sejladsen foregik fortrinsvis i Vadehavet, hvor Hamborg
        
        
          eller snarere Altona og Amsterdam var de store mål, men
        
        
          nogle skippere sejlede også til Norge. Efterhånden blev de
        
        
          fleste danske skibe, der sejlede i Vadehavet, hjemmehørende
        
        
          i de tre landsbyer fra den nordlige del, og i en opgørelse fra
        
        
          1735 var kun et enkelt skib tilbage i Ribe. Stiftamtmand Ga-
        
        
          bel oplyste samtidigt:
        
        
          
            ”De mest formaaende Købmænd og
          
        
        
          
            Skippere og andre haver nu sat dem ved Hjerting og Ho.”
          
        
        
          Ikke længe efter i 1741 havde Fanø overtaget føringen.
        
        
          6
        
        
          Hjerting beholdt sin betydning, mens Ho og Oksby gradvis
        
        
          mistede deres på grund af den fremadskridende tilsanding
        
        
          af farvandene syd for landsbyerne.
        
        
          7
        
        
          Dog var der i 1753 sta-
        
        
          dig seks skippere med hjemsted i Ho.
        
        
          8
        
        
          Privilegiet fra 1688
        
        
          blev konfirmeret af Frederik VI den 16. marts 1813
        
        
          9
        
        
          og blev
        
        
          ophævet i 1839.
        
        
          
            Handelsmand og bondeskipper
          
        
        
          Bondeskipper Søren Nielsen Rasch levede på den tid i Ho,
        
        
          hvor han var født i 1783. Som voksen skrev han en række
        
        
          årbøger, som blev redigeret af H.K. Kristensen og udgivet
        
        
          af Historisk Samfund for Ribe Amt i 1977. I sine yngre år
        
        
          tjente Søren Rasch sig en pæn formue på sejlads i Vadehavet
        
        
          samt handel med lokale landbrugsprodukter og jydepotter,
        
        
          som han fortrinsvis afsatte i Altona, hvorfra han hjembragte
        
        
          kolonial- og andre handelsvarer, som han solgte fra hjem-
        
        
          met i Ho til lokale beboere.
        
        
          Han begyndte at sejle og handle efter sit giftermål i 1812
        
        
          for at supplere de indtægter en mindre gård kunne give,
        
        
          10
        
        
          og
        
        
          året efter investerede han i en større båd sammen med en
        
        
          partner, som han få år senere købte ud, samt i en
        
        
          
            ”Bergens-
          
        
        
          
            jolle”
          
        
        
          .
        
        
          11
        
        
          Søren Raschs både var på den tid de eneste, der var
        
        
          hjemmehørende i Ho.
        
        
          12
        
        
          Han lagde ind til Grenen lidt syd
        
        
          for landsbyen, når han lossede eller tog egne varer ind
        
        
          13
        
        
          , og
        
        
          fortoldningen foregik i Hjerting.
        
        
          Som regel blev den store båd lagt i vinterhavn. Nogle
        
        
          år lå skibet i Ho, som i 1818, hvor han den 7. december
        
        
          noterede, at skibet
        
        
          
            ”blev lagt til Landet, aftaklet og lagt i
          
        
        
          
            Vinterleje”
          
        
        
          .
        
        
          14
        
        
          Næste forår i forbindelse med en storm og højvande den
        
        
          10. marts 1819 fik han skibet
        
        
          
            ”ud i Fjorden paa fladt Vand
          
        
        
          
            og tiltaklet”
          
        
        
          .
        
        
          15
        
        
          Dog fastslog han det følgende år, at skibet
        
        
          lettere kunne sættes i vandet efter vinterleje på Fanø,
        
        
          16
        
        
          hvil-
        
        
          ket dog ikke forhindrede ham i at bruge
        
        
          
            ”Vinterlegsplad-
          
        
        
          
            sen”
          
        
        
          i Ho fra tid til anden.
        
        
          17
        
        
          Fanø Havn, som Søren Rasch brugte som foretrukken
        
        
          vinterhavn, lå ikke ved Sønderho, men på nordøen. I 1835
        
        
          ankom han og hans kone med båd til Sønderho og kørte
        
        
          næste dag
        
        
          
            ”til Fanø”
          
        
        
          , hvor de lejede en fiskerbåd – altså i
        
        
          Nordby – til at sejle dem til Grenen ved Ho.
        
        
          18
        
        
          
            Skibe og udskibningsplads
          
        
        
          Da Søren Rasch i 1831 havde bestemt sig for at lade bygge
        
        
          en galease, skete det på hans egen eng i Ho, hvor de ansatte
        
        
          håndværkere boede, mens arbejdet stod på. På det tidspunkt
        
        
          var det
        
        
          
            ”over et halvt Seculum [50 år] siden”
          
        
        
          , at Niels og
        
        
          Jens Knudsen med andres hjælp havde bygget et lignende