37
        
        
          blev nu investeret i genopbygningen af tømmerhandelen,
        
        
          der atter var i fuld gang allerede samme år.
        
        
          Da man ikke længere rådede over eget skib, fandt Ditlev
        
        
          Lauritzen det mest hensigtsmæssigt fremover at tage stør-
        
        
          steparten af firmaets leverancer hjem via den nye havn i Es-
        
        
          bjerg. Importen af tømmer gav nu Ditlev Lauritzen mange
        
        
          ture til Esbjerg for dels at kontrollere ladningerne, dels un-
        
        
          dersøge hvorvidt noget af tømmeret kunne afsættes til lokale
        
        
          tømrermestre. Turene til Esbjerg åbnede også Ditlev Laurit-
        
        
          zens blik for stedets muligheder. Omsætningen på havnen
        
        
          steg, og bag havnen så man en betydelig byggeaktivitet i den
        
        
          bydannelse, som blev affødt af havneaktiviteterne. Ditlev
        
        
          Lauritzen foreslog derfor faderen, at man skulle etablere en
        
        
          filial i Esbjerg. Efter diskussioner med faderen købte Ditlev
        
        
          Lauritzen i efteråret 1883 en grund for enden af Kongens-
        
        
          gade op mod jernbane og havn. Prisen for grunden var 2.000
        
        
          kr., som skulle afregnes i kul. I den efterfølgende vinter blev
        
        
          grunden planeret og sat i stand til tømmerplads, ligesom der
        
        
          blev opført et langt pakhus med lagerrum og et lille kontor.
        
        
          Den 15. april 1884 kunne forretningen åbnes, men det
        
        
          blev ikke i Ditlev Lauritzens navn. Den unge Ditlev havde
        
        
          endnu ikke nået den officielle økonomiske myndighedsal-
        
        
          der på 25 år, hvorfor virksomheden kom til at bære faderens
        
        
          navn og blev kaldt J. Lauritzens Trælastforretning. I praksis
        
        
          skulle det imidlertid vise sig, at den unge Lauritzen havde
        
        
          både indsigt og talent for virksomhedsdrift - endda på sær-
        
        
          deles omfattende niveau.
        
        
          3
        
        
          
            Pionertidens Esbjerg
          
        
        
          I modsætning til Ditlev Lauritzens århundredgamle fødeby
        
        
          Ribe var Esbjerg en ganske ny bydannelse, da den unge ri-
        
        
          penser i 1883 købte grund på stedet.
        
        
          Blot et par årtier tidligere havde lokaliteten Esbjerg kun
        
        
          rummet et par gårde og et hus med tilsammen omkring en
        
        
          snes beboere
        
        
          4
        
        
          , men dette forhold blev kraftigt ændret med
        
        
          1868-loven om anlæg af en havn ved Esbjerg.
        
        
          Havneloven var et statsligt initiativ udsprunget af en
        
        
          kombination af behov for en ny port mod vest til erstatning
        
        
          for de mistede vestvendte havne i Slesvig-Holsten og natio-
        
        
          nalt prægede genrejsningsønsker, som også manifesterede
        
        
          sig i jernbanelovgivning og tankerne om hedeopdyrkning.
        
        
          Baggrunden for valget af det øde Esbjerg som hjemsted for
        
        
          den nye havn var stedets naturgivne forhold, idet Grådybs
        
        
          løb fra Nordsøen her skød tæt ind under land og i Vestkyst-
        
        
          sammenhæng således gav ret unikke muligheder for etable-
        
        
          ring af en havn. Anlægsarbejderne på den nye havn begyndte
        
        
          i 1869 og var oprindeligt beregnet til at være færdigbragte i
        
        
          1871, men undervejs opstod såvel praktiske som økonomi-
        
        
          ske vanskeligheder, så projektet var først fuldført i 1878.
        
        
          Undervejs i forløbet var finansmanden C.F. Tietgen blevet
        
        
          kraftigt involveret i projektet. Han endte med at komme til
        
        
          at betale knap en tredjedel af de samlede anlægsomkostnin-
        
        
          ger, men det lykkedes ham i samme ombæring at få et af
        
        
          sine selskaber – De Forenede Dampskibsselskaber (DFDS)
        
        
          – placeret solidt på Englandsruterne fra den nye havn, der
        
        
          officielt åbnede for besejling i 1874.
        
        
          Allerede i forbindelse med havnebyggeriet var Esbjergs
        
        
          befolkningstal steget i takt med, at håndværkere og arbejde-
        
        
          re søgte hertil. I 1870 boede godt 400 mennesker i området.
        
        
          Åbningen af havnen og færdiggørelsen af jernbanelinjerne
        
        
          til henholdsvis Kolding og Holstebro i 1874/75 gav Esbjerg
        
        
          både trafik og opland, som trak yderligere håndværkere og
        
        
          handelsfolk til stedet. Da Ditlev Lauritzen købte grund i Es-
        
        
          bjerg i 1883, var stedet i princippet én stor byggeplads med
        
        
          omkring 1.600 beboere – og væksten fortsatte i de følgende
        
        
          år, hvor Esbjerg blev selvstændig kommune i 1894, opnåede
        
        
          købstadsstatus i 1899 og husede godt 13.000 indbyggere i
        
        
          1901. Med sine knap 20.000 borgere i 1914 var Esbjerg på
        
        
          blot fire årtier vokset fra praktisk talt bar mark til den sjette
        
        
          største by i den danske provins.
        
        
          Baggrunden for Esbjergs enorme vækst skal først og
        
        
          fremmest findes på Esbjerg Havn, der allerede omkring
        
        
          århundredskiftet havde placeret sig mellem Danmarks fire-
        
        
          fem omsætningsmæssigt største havne. Katalysator for ud-
        
        
          viklingen var landbrugsomlægningen og den nye andelsbe-
        
        
          vægelse, der fra 1880’erne i Danmarks eneste vestvendte og
        
        
          jernbaneforbundne havn fandt en vigtig udfaldsport for eks-
        
        
          porten til Storbritannien af bacon, smør og æg. Sideløbende
        
        
          hermed erobrede Esbjerg en position som indfaldsport for
        
        
          kul, korn, foder- og gødningsstoffer, som andelsforetagen-