46
        
        
          huse og depoter. Markedet skulle først og fremmest være
        
        
          det fiskespisende, katolske Sydeuropa, som skulle nås med
        
        
          en hurtiggående damper fra fiskeristationen. Foruden egne
        
        
          fangster var det planen, at damperen også skulle medføre is-
        
        
          landsk fangede torsk. Desværre viste islændingene sig ikke
        
        
          synderligt samarbejdsvillige over for den ny konkurrent
        
        
          fra kolonimagten Danmark, og hertil kom, at den fornødne
        
        
          specialviden, branche- og lokalkendskab samt ledelseskom-
        
        
          petence synes at have været fraværende hos kompagniets
        
        
          daglige ledelse på Island. Eksperimentet mislykkedes, og
        
        
          kompagniet måtte likvideres med et tab på den gode side af
        
        
          en halv million kr.
        
        
          13
        
        
          .
        
        
          For Lauritzen var dette en bitter pille at måtte sluge,
        
        
          og bedre blev det ikke af, at et engagement i sejlskibsfart
        
        
          ligeledes var kommet på slingrekurs. I 1904 havde han
        
        
          sammen med C. Breinholt søsat sejlskibsrederiet Scandia
        
        
          med en aktiekapital på 60.000 kr. Initiativet var kommet fra
        
        
          Breinholt, der havde interesser i sejlskibsfart og var en af
        
        
          hovedmændene bag aktieselskabet Fanø Skibsrederi. Scan-
        
        
          dia, der havde Breinholt som bestyrende reder og Lauritzen
        
        
          i bestyrelsen, nåede snart op på fem fartøjer med en samlet
        
        
          tonnage på knap 1.200 tons. De tre største skibe var hoved-
        
        
          sagelig engageret i Labrador-farten, mens de to mindste far-
        
        
          tøjer gik i lokal fart – primært mellem Esbjerg og Limfjor-
        
        
          den. I 1906 kunne selskabet udbetale 2.273 kr. i udbytte til
        
        
          aktionærerne, men snart blev overskud vendt til underskud.
        
        
          Markedet for sejlskibe var dårligt, og det påvirkede både
        
        
          sejlskibenes fragtrater og betød fald i skibenes værdi. Efter
        
        
          tab på næsten 50.000 kr. i 1908/09 blev selskabet lukket,
        
        
          og skibene solgt. Breinholt, der også måtte likvidere Fanø
        
        
          Sejlskibsrederi, kunne imidlertid trøste sig med, at han ikke
        
        
          havde satset alt på sejlskibene. Han havde også aktier i Dit-
        
        
          lev Lauritzens dampskibsselskab Vesterhavet, og her gik det
        
        
          betydeligt bedre
        
        
          14
        
        
          .
        
        
          
            Fuld damp fremad
          
        
        
          Dampskibsselskabet Vesterhavet var blevet stiftet i foråret
        
        
          1895. Ditlev Lauritzen var i januar samme år blevet kon-
        
        
          taktet af direktør M. Clausen fra Vest- og Sønderjydsk Kre-
        
        
          ditforening i Ringkøbing, der havde en svoger, som ikke
        
        
          mindre end tre gange var forlist med et sejlskib og derfor nu
        
        
          gerne ville over i dampskibene. Clausen ville gerne hjælpe
        
        
          svogeren, og da han også selv så muligheder i dampskibene,
        
        
          ville han høre, hvorvidt Lauritzen kunne være interesseret i
        
        
          stiftelse af et dampskibsselskab. Lauritzens forretninger var
        
        
          på tidspunktet ekspanderende, og da han både kunne bruge
        
        
          flere skibe og ekstra kapital, blev svaret et ja.
        
        
          I forening købte Lauritzen og Clausen nu en tyve år
        
        
          gammel engelsk damper ved navn
        
        
          
            St. Hilda
          
        
        
          på 900 tons.
        
        
          Under navnet
        
        
          
            Neptun
          
        
        
          indgik dette skib sammen med Lau-
        
        
          ritzens to andre dampere
        
        
          
            Nerma
          
        
        
          og
        
        
          
            Nordsøen
          
        
        
          i dampskibs-
        
        
          selskabet Vesterhavet, der etableredes med en aktiekapital
        
        
          på i alt 440.000 kr., hvoraf Lauritzen stod for hovedparten,
        
        
          nemlig 383.000 kr. Foruden Lauritzen selv kom selskabets
        
        
          bestyrelse til at bestå af M. Clausen og dennes ven etats-
        
        
          råd J.P. Aggerholm fra Holstebro samt Søren Meinertz som
        
        
          Lauritzens tillidsmand. Posten som forretningsfører for det
        
        
          ny rederi blev for ti år overdraget til firmaet J. Lauritzen
        
        
          ved Ditlev Lauritzen mod et vederlag på 5 % af nettoudbyt-
        
        
          tet samt et vederlag for kontorhold på 2 % af bruttofragten
        
        
          
            Den tremastede bramsejlskonnert ”Urda” var et af sejlskibene i
          
        
        
          
            Scandias flåde. Skibet, der oprindelig hed ”Sylphe”, var bygget
          
        
        
          
            på N. Hansens værft i Odense i 1892 til et rederi i Marstal, men
          
        
        
          
            blev overtaget af Scandia i 1905 om omdøbt ”Urda”. Gouache,
          
        
        
          
            udført af L. Roberto, Genova, udateret.