52
        
        
          ge behov. Han undgik imidlertid ikke fejlinvesteringer, idet
        
        
          såvel satsningen på fiskeri- og handelsselskabet Islandsk-
        
        
          Færøisk Kompagni som engagementet i sejlskibsrederiet
        
        
          Scandia mislykkedes.
        
        
          Lauritzen drev sin virksomhed via et bredt opbygget
        
        
          netværk. Fanø-kaptajnen Søren Meinertz var partner i flere
        
        
          af Lauritzens initiativer – ikke mindst i relation til damp-
        
        
          skibsfarten – og Breinholterne var blandt de mange lokale
        
        
          esbjergensere, som han forretningsmæssigt engagerede sig
        
        
          med. Men Lauritzen opbyggede også kontakter uden for Es-
        
        
          bjerg – primært i Vestjylland, men også i København – og
        
        
          afhængigt af de enkelte initiativers karakter blev ledelser og
        
        
          bestyrelser sammensat ud fra deltagernes evne til at tilveje-
        
        
          bringe kapital eller viden. Til ledelsen af sine egne selska-
        
        
          ber rekrutterede Lauritzen typisk folk med såvel viden som
        
        
          forretningsmæssig sans på området – også selv om egnede
        
        
          kandidater eventuelt skulle hentes hjem fra udlandet såle-
        
        
          des, som det var tilfældet med lederne af dampskibsselska-
        
        
          berne Jylland og Dania.
        
        
          Op gennem 1880’erne havde Lauritzen til stadighed
        
        
          udvidet aktiviteterne i eget regi, men i løbet af 1890’erne
        
        
          skiftede han stil og begyndte at udskille de mest omfattende
        
        
          forretningsområder i særlige selskaber med egen daglig le-
        
        
          delse. Herved lettede han sit overblik over de mange akti-
        
        
          viteter, men fastholdt kontrollen som bestyrelsesformand i
        
        
          selskaberne. En tilsvarende strategi blev fulgt, når han ka-
        
        
          stede sig over hidtil uprøvede områder. Også her handlede
        
        
          det afhængigt af investeringens størrelse om indflydelse via
        
        
          aktieposter eller kontrol via en formandspost i bestyrelsen.
        
        
          I dampskibsselskabet Vesterhavet placerede Lauritzen
        
        
          sig imidlertid straks fra starten solidt ved roret gennem en
        
        
          reel dobbeltstilling som både bestyrelsesformand og admi-
        
        
          nistrerende direktør. Gennem årene styrkede Lauritzen sin
        
        
          position som hovedaktionær i selskabet, hvis strategi var
        
        
          kontrolleret ekspansion med en høj grad af egenfinansie-
        
        
          ring og begrænset låntagning. Ny tonnage blev tilvejebragt,
        
        
          når markedet lå lavt, lån blev kun optaget ved gunstige be-
        
        
          tingelser og opbygning af egenkapital hjulpet på vej af be-
        
        
          grænsede udbetalinger af aktionærudbytte i forhold til det
        
        
          indsejlede overskuds størrelse. Denne strategi bragte på blot
        
        
          femten år Vesterhavet op blandt Danmarks ti største rederi-
        
        
          er. Fra at være handelsmand var Lauritzen blevet skibsreder
        
        
          og som sådan tilsagde hans forretningsmæssige behov ham
        
        
          fremover et domicil i København.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Blandt museets tidligere bidrag på dette område kan bl.a.
        
        
          nævnes Morten Hahn-Pedersen: En aktør i Danmarks olie-
        
        
          by. Historien om Henning Kruse og Esbjerg Oilfield Ser-
        
        
          vices A/S,
        
        
          
            Sjæk’len 1999
          
        
        
          , Esbjerg 2000, p. 90-123, Morten
        
        
          Hahn-Pedersen & Mette Guldberg: Esvagt – en offshore-
        
        
          virksomhed i Esbjerg,
        
        
          
            Sjæk’len 2006
          
        
        
          , Esbjerg 2007, p. 42-
        
        
          63, Poul Holm: Tre foretagere på Esbjerg Havn. Firmaet C.
        
        
          Breinholt 1875-1953,
        
        
          
            Sjæk’len 1995
          
        
        
          , Esbjerg 1996, p. 59-77.
        
        
          
            2.
          
        
        
          Salomon J. Frifelt:
        
        
          
            Konsulen
          
        
        
          , København 1939, Søren
        
        
          Thorsøe:
        
        
          
            J. Lauritzen 1884-1984
          
        
        
          , Kendal 1984, Ole Lange:
        
        
          
            Logbog for Lauritzen 1884-1995
          
        
        
          , København 1995, Bent
        
        
          Mikkelsen:
        
        
          
            Danske Rederier
          
        
        
          , bd. 7 og 8, Ringkøbing 2009.
        
        
          
            3.
          
        
        
          Ole Lange: op. cit., København 1995, p. 27ff, Salomon
        
        
          J. Frifelt: op. cit., København 1939, p. 19ff, Søren Thorsøe:
        
        
          op. cit., Kendal 1984, p. 7ff, Bent Mikkelsen: op. cit., Ring-
        
        
          købing 2009, bd. 7, p. 7ff.
        
        
          
            4.
          
        
        
          Sigurd Rambusch:
        
        
          
            Esbjerg Havn 1868-1968 – Danmarks
          
        
        
          
            port mod vest
          
        
        
          , Esbjerg 1968, p. 21f. Lokaliteten Esbjerg var
        
        
          en del af Jerne Sogn, hvis i alt otte landsbyer og steder i
        
        
          1860 havde godt 700 indbyggere, der næsten alle ernærede
        
        
          sig ved landbrug.
        
        
          
            5.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen: Den nye havn mod vest – Esbjerg
        
        
          Havns anlæg og etablering 1868 – ca. 1914, i M. Hahn-Pe-
        
        
          dersen (red.):
        
        
          
            Esbjerg Havn 1868-1993
          
        
        
          , Esbjerg 1993, p.
        
        
          41ff, Morten Hahn-Pedersen:
        
        
          
            Fra viking til borebisse – 50
          
        
        
          
            generationer ved Vadehavet
          
        
        
          , Esbjerg 2001, p. 119ff., Ole
        
        
          Lange: op. cit., København 1995, p. 48.
        
        
          
            6.
          
        
        
          Varde Bank og Vestjyllands Landmandsbank åbnede
        
        
          i 1889 hver sin filial i Esbjerg, men begge blev styret fra
        
        
          Varde og havde i øvrigt kun åbent et par dage om ugen.
        
        
          Salomon J. Frifelt: op. cit, København 1939, p. 173f.
        
        
          
            7.
          
        
        
          Citatet er hentet fra Salomon J. Frifelt: op. cit., Køben-
        
        
          havn 1939, p. 270f.
        
        
          
            8.
          
        
        
          Salomon J. Frifelt: op. cit., København 1939, p. 78ff og