47
        
        
          hvert år. I 1897 og 1898 blev Vesterhavets aktiekapital i to
        
        
          tempi udvidet til i alt en million kr. i forbindelse med erhver-
        
        
          velse af yderligere tre dampere, der i lighed med selskabets
        
        
          øvrige skibe blev indsat i trampfart på Nord- og Østersøen,
        
        
          Middelhavet og Vestafrika.
        
        
          Med det efterhånden ganske store engagement i damp-
        
        
          skibsfart var det i 1898 naturligt for Lauritzen at gå ind i
        
        
          skibsmæglervirksomhed, som er det vigtige mellemled mel-
        
        
          lem udbydere af tonnage og kunder med transportbehov.
        
        
          Mæglerfirmaet blev i første række oprettet med henblik på
        
        
          betjening af Vesterhavets skibe, men snart udvidede Laurit-
        
        
          zen sine maritime aktiviteter med yderligere to dampskibs-
        
        
          rederier. I 1899 etablerede han dampskibsselskabet Jylland,
        
        
          der med en aktiekapital på 400.000 kr. fik V. Greibe fra Lon-
        
        
          don som leder, og i 1900 var han primus motor i stiftelsen af
        
        
          dampskibsselskabet Dania med en aktiekapital på 200.000
        
        
          kr. Til leder af dette selskab fik han den unge Rømø-bo Chr.
        
        
          Andresen hentet hjem fra Rotterdam. De to selskaber var
        
        
          forskellige i deres opbygning. Jylland havde tre relativt sto-
        
        
          re skibe på mellem 2.200 og 3.500 brt., mens Dania snart
        
        
          kom til at råde over det dobbelte antal – men mindre – skibe
        
        
          med hver en lasteevne på 8-900 tons.
        
        
          Men Lauritzen udvidede også Vesterhavets flåde un-
        
        
          der de gode år i 1899-1900, hvor Boerkrigen i Sydafrika,
        
        
          Bokseropstanden i Kina og den Spansk-Amerikanske krig
        
        
          i Mellemamerika fik raterne på det altid følsomme fragt-
        
        
          marked til at ryge i vejret. Alene i den periode anskaffede
        
        
          Lauritzen seks nye fartøjer til flåden, hvor et skib var forlist
        
        
          og et andet solgt, så totalen ved indgangen til det ny århund-
        
        
          rede var i alt ti fartøjer
        
        
          15
        
        
          .
        
        
          
            Damperen ”Dagny” – bygget 1882 af M’Intyre & Co i Paisly – blev i 1901 erhvervet af dampskibsselskabet Dania. I 1916 videresolgtes
          
        
        
          
            skibet til et rederi i København. Oliemaleri, signeret Johansen, dateret London, 1902.