45
        
        
          forsøg med et sådant fiskeri via etablering af f.eks. Dansk
        
        
          Damp-Trawling-Selskab Dan, der med to dampere fiskede
        
        
          under Island. Selskabet opnåede dog ikke stor succes, idet
        
        
          man havde vanskeligheder med afsætningen af fangsterne.
        
        
          Værre gik det for det Esbjerg-baserede dampfiskerisel-
        
        
          skab Grådyb, der i 1897 erhvervede damptrawleren
        
        
          
            Mel-
          
        
        
          
            pomene
          
        
        
          med henblik på et lignende fiskeri. Desværre var
        
        
          aktiekapitalen for lille i forhold til ambitionerne, og da ma-
        
        
          skinen brækkede ned, måtte man opgive fiskeriet og kaste
        
        
          håndklædet i ringen.
        
        
          Lauritzen havde ikke deltaget i disse initiativer, men
        
        
          han manglede dog ikke lyst til at prøve kræfter med fiske-
        
        
          riets muligheder og bidrage også til denne side af Esbjergs
        
        
          erhvervsliv. I 1898 købte han derfor
        
        
          
            Melpomene
          
        
        
          til et nyt
        
        
          aktieselskab Fisken og indsatte fartøjet i trawlfiskeriet på
        
        
          Nordsøen under navnet
        
        
          
            Nelly
          
        
        
          . Denne virksomhed fortsatte
        
        
          i de følgende år, hvor Lauritzen også på anden måde bidrog
        
        
          til fiskerflådens udvikling i Esbjerg. I årene 1903-5 hjalp
        
        
          han således tyve vestkystfiskere til billige 2. prioritetslån
        
        
          i Esbjerg Handelsbank og skaffede på denne vis tyve nye
        
        
          rødspættekuttere til byen. Lauritzens næste initiativ kom i
        
        
          1906, hvor han på Søren Abrahamsens træskibsværft i Es-
        
        
          bjerg lod bygge kutteren
        
        
          
            Anna.
          
        
        
          Kutteren, der var på 100
        
        
          tons og udstyret med en 30 HK motor til at drive skrue og
        
        
          spil, var den første specialbyggede sildekutter i Danmark,
        
        
          og allerede samme år blev fartøjet med pænt udbytte sat på
        
        
          sildefiskeri på Nordsøen. Året efter forsatte forsøgene. Den-
        
        
          ne gang med krogfiskeri efter torsk i maj til juni og herefter
        
        
          med trawlfiskeri efter sild. Ikke bare
        
        
          
            Anna
          
        
        
          , men også damp-
        
        
          trawleren
        
        
          
            Nelly
          
        
        
          og en nyerhvervet større damptrawler
        
        
          
            Brita
          
        
        
          blev inddraget i dette fiskeri, der ligeledes gav tilfredsstil-
        
        
          lende udbytte.
        
        
          Nu følte Lauritzen sig klar til den helt store fiskeri-
        
        
          satsning. I 1908 stiftede han fiskeri- og handelsselskabet
        
        
          Islandsk-Færøisk Kompagni, som foruden seks nybyggede
        
        
          motorkuttere også kom til at inkludere Lauritzens øvrige fi-
        
        
          skefartøjer. Projektet byggede på den forudsætning, at dan-
        
        
          ske fiskere havde hjemmel til at fiske i islandske farvande,
        
        
          og kompagniet satsede på fiskeri af torsk med lokal forar-
        
        
          bejdning, saltning og eksport fra en nyoprettet fiskeristation
        
        
          i Siklerfjord i Vestisland, hvor man opførte barakker, pak-
        
        
          
            Den navnkundige skibsbygmester fra Fanø, Søren Abrahamsen,
          
        
        
          
            stod efter værftsflytningen til Esbjerg for bygningen af ”Anna”
          
        
        
          
            i 1906. Kutteren, der var opkaldt efter Ditlev Lauritzens datter,
          
        
        
          
            havde fornemme linjer, som afspejler en stolt skibsbygningstradi-
          
        
        
          
            tion, der nu fik andre kunder.
          
        
        
          
            Damptrawleren ”Nelly” var bygget af træ i England i 1891.
          
        
        
          
            Ditlev Lauritzen overtog skibet i 1898 og havde det i tolv år,
          
        
        
          
            inden han i 1910 videresolgte det efter sit islandske eventyr.
          
        
        
          
            Foto: J. Lauritzen A/S.