Tyskland spillede national symbolik ikke længere en rolle,
        
        
          men virkede tværtimod nærmest afskrækkende.
        
        
          Amrum, Føhr og Sild udviklede sig i det store og hele
        
        
          parallelt. På Sild og Føhr findes der tidlige, om end meget
        
        
          sjældne, kort allerede i 1890. Derefter blev der regelmæssigt
        
        
          anvendt postkort fra midten af 1890’erne. Amrum, som
        
        
          først blev søbad i 1890, er repræsenteret i samlingen fra
        
        
          1897. Det svarer alt i alt til mit eget indtryk, idet de ældste
        
        
          Amrum-postkort, som jeg indtil videre er bekendt med fra
        
        
          samlinger, stammer fra året 1893. Halligerne begynder først
        
        
          i år 1900, men de var heller ikke søbade - blot udflugtsmål.
        
        
          
            Postkortmotiverne
          
        
        
          Motiverne på de postkort, som er indgået i vores udsnit, er
        
        
          resultatet af en tredobbelt udvælgelsesproces. Først udvalgte
        
        
          fotograferne, postkortforlagene og forhandlerne motiver,
        
        
          som de fotograferede og lod trykke som postkort. Undervejs
        
        
          kunne fotograferne være påvirket af egne æstetiske hensyn
        
        
          og traditioner, men også tage hensyn til kundeønsker. Det
        
        
          andet trin af udvælgelsen ligger hos kunderne. Turister
        
        
          og lokale beboere købte bestemte motiver og traf dermed
        
        
          et valg, der virkede tilbage på såvel de handlendes udbud
        
        
          som fotografers og forlæggeres produktion. Kunderne ville
        
        
          ikke ubetinget købe et billede af virkeligheden, men måske
        
        
          hellere et idealbillede, som de kunne overføre sig selv og
        
        
          deres forventninger på og bevare i erindringen - altså ikke
        
        
          et billede af den regnvåde ferie og køerne, men af solskin
        
        
          og god service. Endelig traf modtagerne, deres familie og
        
        
          efterkommere, turister som samtidige samlere såvel som
        
        
          senere samlere et yderligere valg, idet de anså bestemte
        
        
          postkort for at være bevaringsværdige og gemte dem. I
        
        
          denne proces kan visse kort og motiver være gået tabt, andre
        
        
          kan være overrepræsenteret gennem processen, fordi de i
        
        
          særlig høj grad ramte de samtidiges eller deres efterfølgeres
        
        
          smag. Resultatet giver os altså først og fremmest et indtryk
        
        
          af en herskende smag.
        
        
          9
        
        
          Lad os nu se nærmere på de motiver, som har gjort
        
        
          sig gældende gennem denne proces (tab. 3). På 27,3
        
        
          % af kortene i vores udsnit findes der motiver fra den
        
        
          turistmæssige infrastruktur. Herunder henhører: hoteller,
        
        
          restauranter, transportmidler som jernbane og skib, men også
        
        
          strandpromenader, landgangsbroer osv. I motivets midte
        
        
          fremstår hotellet, promenaden osv.; eventuelle badegæster
        
        
          ses højst tilfældigt optrædende og tjener som staffage. 17,3
        
        
          % af kortene har rene landskabsmotiver som klitter, havet
        
        
          eller Helgolands klipper. 17,0 % kort viser luftfotografier,
        
        
          landkort eller prospekter. 13,0 % er flermotivkort, på
        
        
          hvilke der kan ses et antal forskellige motiver. Lokale
        
        
          125
        
        
          
            Tab. 3: Postkortmotiver i procent
          
        
        
          Amrum Föhr Halligerne
        
        
          Sild Helgoland
        
        
          i alt
        
        
          Mo tiv
        
        
          (n=185) (n=273)
        
        
          (n=96) (n=699) (n=774)
        
        
          (n=2076
        
        
          Infrastruktur
        
        
          23,8
        
        
          33,0
        
        
          3,1
        
        
          31,5
        
        
          25,3
        
        
          27,3
        
        
          Landskabe r
        
        
          9,2
        
        
          2,6
        
        
          49,0
        
        
          14,6
        
        
          23,6
        
        
          17,3
        
        
          Luftfoto, landkort, prospekter
        
        
          22,2
        
        
          15,0
        
        
          6,3
        
        
          11,2
        
        
          23,9
        
        
          17,0
        
        
          Flermotivkort
        
        
          16,8
        
        
          10,3
        
        
          3,1
        
        
          13,3
        
        
          13,7
        
        
          13,0
        
        
          Seværdigheder
        
        
          16,8
        
        
          14,3
        
        
          35,4
        
        
          12,9
        
        
          3,9
        
        
          11,8
        
        
          Badegæster
        
        
          9,7
        
        
          21,2
        
        
          1,0
        
        
          15,2
        
        
          2,8
        
        
          9,9
        
        
          Lokale beboere
        
        
          0,5
        
        
          2,9
        
        
          2,1
        
        
          0,9
        
        
          2,2
        
        
          1,6
        
        
          Andet
        
        
          1,1
        
        
          0,7
        
        
          0,0
        
        
          0,6
        
        
          4,5
        
        
          2,1
        
        
          Total
        
        
          100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
        
        
          100,0