135
        
        
          meget præcis. Årringskurven indeholder 80 årringe. Disse
        
        
          dækker perioden 1184-1263 e.Kr. Prøven har ni årringe
        
        
          i splintveddet og en yderligere årring er konstateret til
        
        
          barkkant. Den yderste årring er ikke færdigdannet, hvilket
        
        
          betyder, at træet er
        
        
          fældet i sommerhalvåret 1264 e.Kr.
        
        
          Vi kan derfor konkludere, at skibet er bygget i den anden
        
        
          halvdel af det 13. århundrede. Med kun én prøve dateret
        
        
          må vi være forsigtige med at slutte os frem til, hvor træet
        
        
          blev fældet, for ikke at tale om, hvor skibet blev bygget.
        
        
          Men det viser sig, at træringssekvensen passer bedst med
        
        
          de regionale dateringskurver for Nordtyskland. Kurven
        
        
          fra Knudedyb passer med en t-værdi på 5,23 til Lübeck
        
        
          kurven fra Hamburg Universitet, med en t-værdi på 5,12 til
        
        
          Slesvig-Holsten kurven fra samme universitet, og med en
        
        
          t-værdi på 5,91 til Weser kurven fra Göttingen Universitet.
        
        
          Overensstemmelsen med kurverne fra Weserbergland,
        
        
          Niedersachsen, Lüneburger Heide og Niedersachsisches
        
        
          Küstenraum udtrykkes med t-værdier på mellem 3,01
        
        
          (Niedersächsisches Küstenraum) og 4,25 (Niedersachsen).
        
        
          9
        
        
          
            Knudedyb og Ribe
          
        
        
          Vi har altså at gøre med resterne af et skib fra anden
        
        
          halvdel af 1200-tallet, som muligvis er bygget i det nord-
        
        
          tyske område, og det gør i sig selv fundet væsentligt og
        
        
          interessant. Fundet bliver dog ikke mindre interessant af,
        
        
          at det ligger direkte i indsejlingen til handelscentret Ribe. I
        
        
          middelalderen var Ribe en af de væsentligste eksporthavne
        
        
          i kongeriget, og byen var gennem hele middelalderen gen-
        
        
          stand for stor bevågenhed, fra både kongelig og kirkelig
        
        
          side, men naturligvis især fra den stand af handelsmænd,
        
        
          som benyttede havnen som et knudepunkt i handelen på
        
        
          Nordsøen. Desværre er der kun lidt håb om, at vi vil kunne
        
        
          finde spor af lasten. Fundomstændighederne tyder ikke
        
        
          herpå, som vi skal diskutere videre nedenfor. Men skibet
        
        
          selv er en betydelig gevinst: Her har vi et af de fartøjer, der
        
        
          gjorde Ribe til en storby, og som formentlig hører til en
        
        
          gruppe af fragtskibe, der har båret Nordsøhandelen i denne
        
        
          periode.
        
        
          
            Kølsvin og andre vragdele fra Knudedyb-fundet på Fiskeri- og
          
        
        
          
            Søfartsmuseet dagen efter fundet.
          
        
        
          
            Kølsvinets mastespor.