140
        
        
          
            Vrag og fundsted, hvad nu?
          
        
        
          På basis af de oplysninger vi har nu, er der ingen grund
        
        
          til at antage, at Knudedyb vraget blot tilnærmelsesvis er
        
        
          fuldstændigt bevaret. Faktiskmå vi antage, at last eller udstyr
        
        
          formentlig er spredt, og at det vi først og fremmest ser på er
        
        
          et vrag med små forventninger om tilhørende fund. I mindre
        
        
          dynamiske omgivelser vil det være naturligt at undersøge og
        
        
          vurdere spredningsmønstre af genstande i nærheden, men
        
        
          dette er ikke rigtigt en brugbar løsning i Vadehavet. I stedet
        
        
          må vi acceptere, at vragresterne selv, og de informationer,
        
        
          der kan udledes af dem, er alt hvad vi vil få ud af fundet.
        
        
          Fundstedet ser ud til at være blevet forstyrret, og er derfor
        
        
          ikke en god kandidat for
        
        
          
            in-situ
          
        
        
          bevaring. Men dateringen,
        
        
          og den igangværende diskussion om variationen i skibstyper
        
        
          og skibsbygningsteknikker netop i denne periode, kan dog
        
        
          gøre studiet af vraget temmelig værdifuldt. De fragmenter,
        
        
          der allerede er hævet, skal naturligvis analyseres grundigt.
        
        
          Men for at få et bedre resultat vil det være fristende at
        
        
          udvide arbejdet til også at omfatte de vragdele, der endnu
        
        
          måtte ligge på bunden. Som hovedregel bør man ellers lade
        
        
          vrag ligge, fordi en udgravning også er en ødelæggelse.
        
        
          Men i dette tilfælde synes det berettiget at ofre fundet for
        
        
          at videreudvikle vores viden om middelalderens skibe.
        
        
          Afgørelsen herom ligger dog i hvert enkelt tilfælde hos
        
        
          Kulturarvsstyrelsen.
        
        
          Før en sådan afgørelse kan tages bør vi finde ud af, om
        
        
          flere dele af vraget kan lokaliseres. Det første indlysende
        
        
          skridt er derfor at organisere en eftersøgning. Besætningen
        
        
          på
        
        
          
            Ho Bugt
          
        
        
          kan formentlig hjælpe os her, og vi har allerede
        
        
          drøftet muligheden for at tilrettelægge sådan et arbejde som
        
        
          en fælles indsats mellem Universitetets marinarkæologiske
        
        
          program, Fiskeri- og Søfartsmuseet, Strandingsmuseet
        
        
          i Thorsminde, Vikingeskibsmuseet i Roskilde og andre
        
        
          partnere inden for MariNet, netværket for marinarkæologer i
        
        
          Danmark. Da en sonareftersøgning vil give den umiddelbart
        
        
          mest brugbare information om havbunden og eventuelle
        
        
          vragstykker, der måtte stikke ud af den, har vi også disku-
        
        
          teret anvendelsen af teknisk udstyr med Esbjerg firmaet
        
        
          MacArtney A/S. Hvis det lykkedes at lokalisere vraget med
        
        
          sonar, vil et hold arkæologiske dykkere vurdere resterne, og
        
        
          en plan for det følgende arbejde kan lægges. At hæve og
        
        
          analysere yderligere rester af vraget fra Knudedybet er med
        
        
          stor sandsynlighed en videnskabeligt lønnende opgave.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Strandingsmuseum St. George - Thorsminde, Bangsbo
        
        
          Museum og Arkiv, Moesgård Museum, Haderslev Museum,
        
        
          Langelands Museum, Vikingeskibsmuseet i Roskilde og
        
        
          Nationalmuseet.
        
        
          
            2.
          
        
        
          
            The Maritime Archaeology Newsletter from Denmark.
          
        
        
          Første udgave blev udgivet i efteråret 2006. Det har
        
        
          fået nummer 21, da nyhedsbrevet er en fortsættelse af
        
        
          Marinarkæologisk Nyhedsbrev fra Roskilde, Danmark, som
        
        
          blev udgivet frem til 2003.
        
        
          
            3.
          
        
        
          Lovén, B. 2006: The Zea Harbour Project,
        
        
          
            The Maritime
          
        
        
          
            Archaeology Newsletter from Denmark
          
        
        
          21, 12-15.
        
        
          
            4.
          
        
        
          E.g. Maarleveld, Th.J., 1995, Environmental factors in
        
        
          underwater cultural heritage management. A reflection
        
        
          on the Dutch situation. In: O. Olsen, J. Skamby Madsen & F.
        
        
          Rieck (eds.),
        
        
          
            Shipshape. Essays for Ole Crumlin-Pedersen.
          
        
        
          Roskilde, 313-328.
        
        
          
            5.
          
        
        
          Zagwijn, W.H., 1986:
        
        
          
            Nederland in het Holoceen's,
          
        
        
          Gravenhage.
        
        
          
            6.
          
        
        
          Spek, A.J.F. van der, 1994:
        
        
          
            Large-scale evolution of
          
        
        
          
            Holocene tidal basins in the Netherlands,
          
        
        
          Utrecht.
        
        
          
            7.
          
        
        
          Byskov, S., 2006: Parts of a wooden shipwreck found
        
        
          in the Wadden Sea,
        
        
          
            The Maritime Archaeology Newsletter
          
        
        
          
            from Denmark
          
        
        
          21, 16-17.
        
        
          
            8.
          
        
        
          Pers. medd., Elmer Fabech.
        
        
          
            9.
          
        
        
          Daly, A., 2006: Dendrokronologisk undersøgelse af træ
        
        
          fra skibsvrag, Knudedyb, Ribe Havn. (Dendro.dk rapport
        
        
          1:2006).
        
        
          
            10.
          
        
        
          Crumlin-Pedersen, O., 1979: Danish Cog-Finds. In:
        
        
          S. McGrail (ed.),
        
        
          
            The Archaeology of Medieval Ships and
          
        
        
          
            Harbours in Northern Europe
          
        
        
          (BAR International Series
        
        
          66), 17-34.
        
        
          
            11.
          
        
        
          Litwin, J. 1980: ‘The Copper Wreck’. The wreck of
        
        
          a medieval ship raised by the Central Maritime Museum
        
        
          in Gdánsk, Poland.
        
        
          
            The International Joumal of Nautical
          
        
        
          
            Archaeology and Underwater Exploration
          
        
        
          9.3: 217-225.