137
        
        
          Samtidig rammer vraget dog direkte ned i en tid, der
        
        
          bragte forandring for byen. Netop i midten af det 13.
        
        
          århundrede har vi de første beretninger omummelandsfarere,
        
        
          der tog den farlige rute nord om Skagen og gennem de
        
        
          danske farvande direkte til Østersøen, hellere end at omlade
        
        
          varer ved vestkysten. Denne gradvise omlægning i farten
        
        
          fik med tiden stor betydning for Ribe, som gradvist mistede
        
        
          fragten, og dermed sin status af nationalt og regionalt
        
        
          centrum. Men endnu i 1200-tallet har dette næppe været
        
        
          mærkbart for byen. Ribe går først for alvor tilbage fra
        
        
          middelalderens slutning, og endnu kan vraget repræsentere
        
        
          en handelsmæssig storhedstid for byen og området, kun lige
        
        
          på kanten af en ny tid.
        
        
          
            Skibet, kontekst og paralleller
          
        
        
          Endnu ved vi kun lidt om skibet i Knudedyb. Så vidt vi kan
        
        
          se ud fra de to stykker tømmer, der er taget op, har bordene
        
        
          en tykkelse på mellem 4,5 og 5,5 cm. Dette er ikke specielt
        
        
          lette planker, men heller ikke de sværeste, der kendes. Det er
        
        
          meget tydeligt, at spanter og planker har været samlet med
        
        
          trænagler. Men bortset herfra er der endnu ikke gjort mange
        
        
          observationer på disse fragmenter. Som følge heraf har vi
        
        
          - endnu - ingen information om f.eks. yderligere samlinger
        
        
          eller kalfatring. Det er ellers netop disse teknikker, der kan
        
        
          vise hen til forskellige skibsbygningstraditioner. Tværsnittet
        
        
          af det ene stykke tømmer, såvel som kølsvinet, er massivt.
        
        
          De måler henholdsvis 25 x 20 cm og 37 x 27 cm. Tømmer af
        
        
          
            Udsnit af den hollandske kartograf van Keulens kort fra midten af 1600-tallet af kysten mellem Horns Rev og Elben. Fiskeri- og Søfartsmuseet.