139
        
        
          eller ”ikke-kogge” er særlig relevant mangler dog endnu
        
        
          sin afklaring.
        
        
          14
        
        
          Spørgsmålet afhænger af definitioner, og
        
        
          derfor af semantik. Meget af den nuværende debat drejer
        
        
          sig om, hvorvidt man skal reservere begrebet ”kogge” til
        
        
          fladbundede fartøjer, eller om man skal inddrage nogle af
        
        
          de rundbundede skibe, som generelt er en smule tidligere
        
        
          dateret. Et andet spørgsmål er, om begrebet kun skal dække
        
        
          egetræsfartøjer, eller om man også kan indregne fartøjer
        
        
          bygget af fyr.
        
        
          15
        
        
          Men samtidig er den oprindelige betydning
        
        
          af dette historiske ord ikke fuldstændigt forstået. Det ser ud
        
        
          til at have været en fællesbetegnelse, nærmest så omfattende
        
        
          som ordet ”skib” i dag, selvom en afgrænsning til fragtskibe
        
        
          med en ret stævn er plausibel. For at bruge antropologisk
        
        
          fagsprog: Den
        
        
          
            emiske
          
        
        
          brug af ordet er kun forstået dårligt,
        
        
          mens nutidens arkæologer strides om den
        
        
          
            etiske
          
        
        
          tolkning, for
        
        
          at kunne forsvare netop deres teorier om oprindelseshistorie
        
        
          og oprindelsesområde af skibstypen.
        
        
          16
        
        
          I en historisk tolkning er det måske mere brugbart at
        
        
          kortlægge brugen af forskellige teknikker og præferencer
        
        
          på råmaterialer, end at sidde fast i en uløselig semantisk
        
        
          debat.
        
        
          17
        
        
          Når vi ser på dateringen af Knudedyb-skibet, så er
        
        
          det meget sandsynligt, at man har brugt fællesbetegnelsen
        
        
          ”kogge” om det, i det mindste blandt de folk, som havde set
        
        
          det sejle. Og det gælder de fleste af de såkaldte ”kogge”-
        
        
          fund fra de 13. og 14. århundreder. For skibe med en be-
        
        
          tydeligt senere eller tidligere datering, er dette mere usik-
        
        
          kert, selvom visse egenskaber og karakteristika ved far-
        
        
          tøjerne måske er ret ens. At definere hvor og hvornår særlige
        
        
          konstruktionstræk blev antaget og kombineret virker mere
        
        
          brugbart end at forsøge at definere skibstypers oprindelse,
        
        
          hvor svaret alligevel afhænger af definitionen af hver type
        
        
          skib i
        
        
          
            etiske
          
        
        
          termer. Knudedybet fundet giver en anledning
        
        
          til at udvikle dette arbejde, og især hvis flere dele af det
        
        
          bliver fundet.
        
        
          
            Miljømæssig baggrund
          
        
        
          Dele af Knudedyb-skibets tømmer har tydeligvis ligget
        
        
          frit på bunden i nogen tid, før de blev fanget i rejefiskerens
        
        
          net. Der er rurer på træet, men kun ned til en tydelig linie.
        
        
          Resten af tømmeret har været mere eller mindre permanent
        
        
          dækket. Fundstedet ligger på nordsiden af Knudedyb rende
        
        
          ved Langjord sandbanke. Sådan et miljø er ikke stabilt,
        
        
          selvom dets konstante forandringer viser et vist mønster.
        
        
          Render og banker skifter kontinuerligt, som en reaktion på
        
        
          kyststrømmens og vejrets vekselvirkning med tidevandet.
        
        
          Disse forandringer har dog en tendens til at følge et
        
        
          mønster af gentagne cykler af aflejring og erosion. Vrag kan
        
        
          periodevist være afdækket. Det kommer ikke som nogen
        
        
          overraskelse, at skibet muligvis er observeret for 20 år siden.
        
        
          På dette tidspunkt kunne det dog ikke genfindes.
        
        
          18
        
        
          Det er
        
        
          øjensynlig blevet afdækket og derpå tildækket igen, i det
        
        
          mindste hvis der virkelig er tale om samme vrag. I sådanne
        
        
          omgivelser vil det ikke være usædvanligt, at adskillige vrag
        
        
          er bevaret tæt på hinanden.
        
        
          19
        
        
          For det første er dynamiske
        
        
          tidevandsrender på en eksponeret kyst, som Knudedyb,
        
        
          steder hvor adskillige vragsætninger forekommer over tid.
        
        
          For det andet virker de miljømæssige forhold faktisk godt
        
        
          bevarende på skibene.
        
        
          At sådan et dynamisk miljø virker bevarende kan synes
        
        
          fornuftstridigt. Det ville være mere logisk at forvente, at
        
        
          den periodiske eksponering for biologisk nedbrydning og
        
        
          de mekaniske kræfter bag erosionen ville ødelægge alt.
        
        
          Men erfaringer fra andre tidevandsrender i Vadehavet
        
        
          viser, at de eroderende kræfter påvirker de omkringliggende
        
        
          lag af sand og silt meget kraftigere, end de påvirker vraget
        
        
          selv. Strømrender opstår omkring vraget, og inden længe
        
        
          vil vraget glide ned heri. Det vil blive dækket og beskyttet,
        
        
          lige under rendens bund. Vragets bevægelse nedad kan
        
        
          dog stoppes af tørvelag eller andre hårde lag. Der kan for
        
        
          eksempel være rester af moræne, der ikke er skyllet bort af
        
        
          tidligere erosionscykler.
        
        
          Vi må derfor forvente, at Vadehavet indeholder vrag
        
        
          med stor bevaringsgrad. Tilsvarende ses syd for den danske
        
        
          grænse, hvor Uelvesbüll vraget fra det 17. århundrede er
        
        
          et godt eksempel, ligesom fragtskibet Scheurrak SO1 fra
        
        
          det 16. århundrede.
        
        
          20
        
        
          Dette betyder naturligvis ikke, at
        
        
          hvert eneste vrag vil være lige godt bevaret. Men det viser,
        
        
          at det absolut kan betale sig at overvinde de naturlige
        
        
          vanskeligheder, der er ved at lave arkæologisk arbejde i
        
        
          sådan et dynamisk miljø.