135
        
        
          Gert Lykke Jensen påbegyndte renoveringen i 2008 på basis
        
        
          af økonomisk støtte på 600.000 kr. fra Kulturarvsstyrelsens
        
        
          pulje for konservering af genstande af enestående natio-
        
        
          nal betydning, de såkaldte ENB-midler. I 2009 fik museet
        
        
          yderligere velvillig økonomisk støtte til projektet fra hen-
        
        
          holdsvis Lauritzen Fonden (500.000 kr.) og Esbjergfonden
        
        
          (100.000 kr.), og med de øgede midler blev det muligt at
        
        
          forøge bevaringsindsatsen gennem ansættelse af yderligere
        
        
          en skibstømrer, Ole Mølgaard. I løbet af 2009 er arbejdet
        
        
          således skredet frem med udskiftning af fartøjsdele i det hi-
        
        
          storiske skib, startende fra bunden med bundplankerne, som
        
        
          er i lærk, samt spanter, bundstokke og klædning, som ud-
        
        
          skiftes i egetræ. Arbejdet foregår i tæt dialog med Skibsbe-
        
        
          varingsfonden, som fra starten har været involveret i at give
        
        
          anbefalinger for bevaringsindsatsen. Museets publikum kan
        
        
          dagligt følge de to skibstømrere i arbejdet med restaurerin-
        
        
          gen af skibet, og projektet giver på allerbedste vis anledning
        
        
          til formidling af skibstømrerhåndværkets viden og kunnen.
        
        
          Til brug i forbindelse med restaureringen af
        
        
          
            Ane Cathri-
          
        
        
          
            ne
          
        
        
          hjemkøbte museet i 2009 seks stammer af de såkaldte
        
        
          flådeege. Egestammerne ankom til museet i juli og bliver
        
        
          savet op på museets bloksav efterhånden, som de skal an-
        
        
          vendes. Den største af stammerne målte 4,2 m
        
        
          3
        
        
          og vejede
        
        
          4 tons. Flådeegene blev hentet til Esbjerg fra Grib Skov i
        
        
          Nordsjælland. Træerne blev plantet for 200 år siden, efter at
        
        
          englænderne i 1807 havde beslaglagt hele den danske flåde.
        
        
          Frederik VI beordrede beslaglæggelse af alt egetræ til lands
        
        
          til bygningen af flådens nye skibe, og samtidig skulle der
        
        
          nyplantes et stort antal egetræer for at fremtidssikre forsy-
        
        
          ningen af egetræ.
        
        
          Museets skibstømrere var i løbet af året også travlt be-
        
        
          skæftiget med museets kutter E 1
        
        
          
            Claus Sørensen
          
        
        
          . Således
        
        
          fik kutteren ved det årlige eftersyn udskiftet dækket i hele
        
        
          styrbords side. Til dette formål blev indkøbt planker af ore-
        
        
          gon pine, som ifølge den originale byggekontrakt fra 1931
        
        
          var den træsort, som den oprindelige E 39
        
        
          
            Godthaab
          
        
        
          fik lagt
        
        
          ved bygningen på Søren Kjeldsens værft senere samme år.
        
        
          Derudover blev hovedmasten skiftet, og der blev foretaget
        
        
          bundeftersyn, bundsmøring samt diverse malerarbejde over
        
        
          og under vandlinjen, både indvendigt og udvendigt.
        
        
          Museets bevaringsplan for fartøjerne indbefatter som en
        
        
          uomgængelig del en betydelig udgift til skibsmaling og over-
        
        
          fladebehandlingsmidler. Det var derfor med stor glæde, at
        
        
          museet i 2008 modtog tilsagn fra Hempels Fond om et spon-
        
        
          sorat til indkøb af disse produkter, også gældende for 2009.
        
        
          I tilgift stillede Hempel A/S’ konsulent Johs. Egede Olsens
        
        
          ekspertise og rådgivning til rådighed for museet, og han be-
        
        
          søgte således museet i flere omgange i foråret med særdeles
        
        
          brugbar rådgivning om anvendelse af overfladebehandlings-
        
        
          midlerne i arbejdet med Frilandsafdelingens fartøjer.
        
        
          
            Én af de seks flådeege klar til opskæring på museets bloksav.