49
        
        
          desuden udarbejdet en dybdegående analyse af Fanø-flådens
        
        
          reorganisering og endelige kollaps i årene mellem 1860 og
        
        
          1920, mens museumsinspektør Mette Guldberg blandt sine
        
        
          mange arbejder med Vadehavets kulturhistorie også har fo-
        
        
          kuseret på Nordby på Fanø i 1700-tallet.
        
        
          Ud over Fanø har museets arbejde gennem de seneste
        
        
          20 år med sejlskibssøfartens historie i Vadehavsområdet
        
        
          været fokuseret på Hjerting, Mandø, Ribe, sejladsen med
        
        
          jydepotter og evertsejladsen. I tilknytning til emnet har
        
        
          også ligget arbejder omkring det maritime arbejdsmarked
        
        
          i Danmark 1880-1900, og i forbindelse med etableringen
        
        
          af shantygruppen ”Capstan” belyste Morten Hahn-Pedersen
        
        
          historien omkring den maritime verdens arbejdssange, de
        
        
          såkaldte ”shanties”. Endelig kan i relation til sejlskibsfarten
        
        
          i bredere sammenhæng nævnes, at Morten Hahn-Pedersen
        
        
          i forbindelse med værket
        
        
          
            De ferske vandes kulturhistorie
          
        
        
          bidrog med et arbejde
        
        
          om pramfarten på de danske åer og
        
        
          kanal-systemer.
        
        
          Ved sejlskibstidens slutning gik mange af Fanøs sø-
        
        
          folk over i fyrskibsflåden. Sammen med etableringen af
        
        
          Motorfyrskib nr. I som museumsskib i Esbjerg i 1989 fik
        
        
          dette Fiskeri- og Søfartsmuseet til at sætte fokus på den dan-
        
        
          ske fyrskibsflådes historie og udvikling gennem en række
        
        
          arbejder med Morten Hahn-Pedersen som primus motor.
        
        
          I forlængelse heraf udførte han endvidere et par mere ge-
        
        
          nerelle arbejder om det danske fyrvæsens historie samt en
        
        
          publikation om fyrvæsenets udvikling rundt om Nordsøen.
        
        
          Desuden har Thyge Jensen arbejdet med navigationshistorie
        
        
          i relation til gamle søkort.
        
        
          Gamle søkort og landtoningstegninger var også ud-
        
        
          gangspunkt for Fiskeri- og Søfartsmuseets arbejde med
        
        
          Martin Spangsberg, der i 1720 blev hyret til den russiske
        
        
          flåde og som russisk flådeofficer kortlagde Kurillerne og
        
        
          den nordlige søvej til Japan for den russiske zar. På samme
        
        
          tid blev Amrum-sømanden Hark Olufs taget af de algier-
        
        
          ske sørøvere og måtte udstå mange prøvelser i Nordafrika,
        
        
          inden sin returnering til hjemstedet. Disse og andre person-
        
        
          historier har også været del af Fiskeri- og Søfartsmuseets
        
        
          forsknings- og formidlingsindsats gennem de seneste 20 år.
        
        
          I forhold til den søfartshistoriske forskning har Fiskeri- og
        
        
          Søfartsmuseet dog ikke alene holdt sig til sejlskibstiden.
        
        
          Det er - foruden et par værftshistoriske bidrag -
        
        
          også ble-
        
        
          vet til forskellige arbejder omkring rederier, hvis opståen og
        
        
          virke har ligget i Esbjerg, der med sit udgangspunkt fra den
        
        
          officielle åbning i 1874 var beregnet som base for damp-
        
        
          skibsfart og en mere moderne søfart end den, man kendte
        
        
          fra Fanø. I forhold til Esbjerg-rederier har museet via ar-
        
        
          bejder af henholdsvis René Taudal Poulsen og Lif Lund
        
        
          Jacobsen belyst rederierne Danias og Phønix’ virke gennem
        
        
          det meste af 1900-tallet. Morten Hahn-Pedersen og René
        
        
          Taudal Poulsen har arbejdet med udviklingen af Nordsøens
        
        
          passagertrafikken siden 1850, og de var endvidere begge
        
        
          deltagere i den CMRS-projektgruppe, som gennemførte en
        
        
          samtidsdokumenterende analyse af den konceptændring i
        
        
          DFDS’ Englandsfart fra Esbjerg, der i 2002-2003 blev rea-
        
        
          liseret gennem udskiftningen af ”det flydende hotel”
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          med ro/pax-fartøjet
        
        
          
            Dana Sirena
          
        
        
          .
        
        
          Forberedelserne til markeringen af Esbjerg Havns 125-
        
        
          års jubilæum i 1993 satte gang i Fiskeri- og Søfartsmuseets
        
        
          havneforskning. Via eksterne midler lykkedes det at få ansat
        
        
          etnologerne Torkil Adsersen og Estrid Liljedahl til at gen-
        
        
          nemføre undersøgelser vedrørende henholdsvis lastopta-
        
        
          gere og havnearbejdere. Museets egne medarbejdere stod
        
        
          for analyser af havnens udvikling, mens Lindy Tanvig skrev
        
        
          om havnens offshoreaktiviteter og daværende havnedirek-
        
        
          tør V.V. Leisner bidrog med et kapitel om Esbjerg havn og
        
        
          fremtiden. Resultaterne af det samlede projekt blev formid-
        
        
          let i henholdsvis en udstilling og en bog, som begge bar
        
        
          titlen
        
        
          
            Esbjerg Havn 1868-1993.
          
        
        
          Arbejdet med Esbjerg Havn blev af Morten Hahn-
        
        
          Pedersen siden fulgt op af en sammenlignende analyse
        
        
          af udviklingen i danske trafikhavne efter 1960. Arbejdets
        
        
          primære fokus var de strukturforandringer, som fandt sted
        
        
          på den danske havnefront i de sidste fire årtier af det 20.
        
        
          århundrede samt de konsekvenser, denne udvikling havde
        
        
          for havnenes indbyrdes styrkeforhold. Denne analyse blev
        
        
          det egentlige startskud til lanceringen af forskningsprojektet
        
        
          ”Strukturer under forandring”, som Morten Hahn-Pedersen
        
        
          nu kører i regi af Center for Maritime og Regionale Studier.
        
        
          I denne sammenhæng er man flere gange siden vendt tilbage