59
        
        
          
            En skibstømrer takker af
          
        
        
          
            Om bevaringen af museets fartøjssamling
          
        
        
          
            Af Søren Byskov
          
        
        
          
            Fiskeri- og Søfartsmuseet rummer en af landets mest be-
          
        
        
          
            tydelige samlinger af historiske brugsfartøjer i træ. Siden
          
        
        
          
            åbningen i 1968 har museet haft en skibstømrer ansat til
          
        
        
          
            at varetage vedligeholdelse og restaureringsopgaver på
          
        
        
          
            de kulturhistorisk værdifulde skibe og både. Svend Erik
          
        
        
          
            Rasmussen varetog stillingen som museets skibstømrer fra
          
        
        
          
            1987 til og med 2006. I forbindelse med at han fratrådte for
          
        
        
          
            at gå på efterløn ved årsskiftet 2006/2007 foretog historiker
          
        
        
          
            Else-Marie Poulsen en række interview med ham. Artiklen
          
        
        
          
            er udarbejdet på basis af disse interview samt oplysninger
          
        
        
          
            fra Fiskeri- og Søfartsmuseets arkiver.
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Den 21. december 2006 var sidste arbejdsdag for skibstøm-
        
        
          rer Svend Erik Rasmussen på Fiskeri- og Søfartsmuseet.
        
        
          Da han blev ansat i 1987 troede han, at det skulle være i
        
        
          en kortere periode, indtil husbyggeriet igen gik i gang. I
        
        
          mange år havde han arbejdet dels som lønmodtager, dels
        
        
          som selvstændig tømrermester, men heldigvis for Fiskeri-
        
        
          og Søfartsmuseet blev han så glad for jobbet og de gamle
        
        
          træskibe, at han valgte at blive. Han kunne på sin sidste
        
        
          arbejdsdag på Tarphagevej efter eget udsagn se tilbage på
        
        
          næsten 20 år med mange udfordringer, spændende opgaver
        
        
          og gode kolleger
        
        
          1
        
        
          .
        
        
          
            En skibstømrers vej til museumsverdenen
          
        
        
          Svend Erik Rasmussen blev født nytårsdag 1947 og vok-
        
        
          sede op i Esbjerg-bydelen Klatterup. Som 15-årig fik han
        
        
          opfyldt sin drengedrøm om at komme til søs, da han fik
        
        
          hyre som koksmat på Esbjerg-Harwich ruten med DFDS’s
        
        
          
            Kronprinsesse Ingrid
          
        
        
          . Efter nogle lange vintermåneder med
        
        
          søsyge stod det imidlertid klart for ham, at det ikke var på
        
        
          søen, han skulle tjene til livets ophold. Efter en kort peri-
        
        
          ode som arbejdsdreng på en filetfabrik fik han plads som
        
        
          skibstømrerlærling hos Brdr. Lauridsens Skibsbyggeri på
        
        
          Esbjerg havn.
        
        
          Brdr. Lauridsen var et af de mindre værfter i Esbjerg,
        
        
          og Svend Erik Rasmussen husker, at der var omkring 15-20
        
        
          ansatte, hvoraf cirka tolv var læredrenge. Der måtte være to
        
        
          læredrenge for hver svend, der var ansat, hvilket resulterede
        
        
          i, at det mange gange var de ældre læredrenge, der oplærte
        
        
          de yngre. Han var imidlertid heldig at komme til at arbejde
        
        
          sammen med indehavernes sønner, som med tiden skulle
        
        
          overtage virksomheden og derfor havde en økonomisk inte-
        
        
          resse i firmaet. De var særdeles motiverede, og Svend Erik
        
        
          havde nogle meget udbytterige år i skibsbyggeriet. Han for-
        
        
          tæller fra sin læretid i 1960’erne, hvor der stadig blev byg-
        
        
          get mange trækuttere på Esbjerg havn:
        
        
          
            ”Som skibstømrer stod man dengang i lære i fire et halvt
          
        
        
          
            år, og man arbejdede 45 timer om ugen, inklusive lørdage.
          
        
        
          
            Når der blev lavet en nybygning, var jeg altid med til at lave
          
        
        
          
            lønning samt skanseklædning. Skanseklædningen er det træ,
          
        
        
          
            der bliver slået uden på støtterne hele vejen rundt, og oven
          
        
        
          
            på kommer så lønningen. Det var også altid os, der satte
          
        
        
          
            motoren i kutteren og indrettede maskinrummet med brænd-
          
        
        
          
            stoftanke med videre.
          
        
        
          
            Når et fartøj var spanterejst, skulle der altid bruges en
          
        
        
          
            masse folk for at få spanterne til at stå helt nøjagtigt. Til
          
        
        
          
            dette formål brugte man en stok, så denne arbejdsproces
          
        
        
          
            hed, at man ”stokkede”. Nogle gange stod der en syv-otte