62
        
        
          Forgængeren i jobbet, bådebygger Carl Nielsen, udførte
        
        
          således fra 1968 til 1986 adskillige restaureringsopgaver
        
        
          med havbåden fra Houvig
        
        
          3
        
        
          , havprammen
        
        
          
            Johanne
          
        
        
          4
        
        
          , ever-
        
        
          ten
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Cathrine
          
        
        
          5
        
        
          og tre marskbåde
        
        
          6
        
        
          fra Tøndermarsken
        
        
          som nogle af de vigtigste. Opgaverne var til tider nærmest
        
        
          af arkæologisk karakter, som i tilfældet med havbåden fra
        
        
          Houvig, som stammer fra cirka 1820 og er det ældste fartøj
        
        
          i museets samling. Den blev bjærget af museet i 1966 fra
        
        
          en eng, hvor den hundrede år tidligere var blevet anvendt
        
        
          til at stoppe et hul i en dæmning - og dens bevaringstilstand
        
        
          var derefter. Havprammen
        
        
          
            Johanne
          
        
        
          fra Søndervig, bygget i
        
        
          1903, kunne ikke transporteres i hel tilstand, da museet fik
        
        
          den tilbudt i 1969. Carl Nielsen måtte måle den op på stedet
        
        
          og derefter skille den ad og hjemtage de brugbare dele, så
        
        
          de kunne indgå i den rekonstruktion, der siden blev en del
        
        
          af museets permanente fiskeriudstilling.
        
        
          Lignende opgaver blev også Svend Erik Rasmussen
        
        
          stillet overfor, f.eks. i arbejdet med to nordjyske både fra
        
        
          henholdsvis Klitmøller og Hirtshals, som museet i 1997
        
        
          fik tilbudt fra Museet for Thy og Vester Hanherred
        
        
          7
        
        
          . De to
        
        
          både, som benævntes klitmøllerjolle og hirtshalspram, var
        
        
          blevet udskilt fra samlingerne i Thy på grund af fremskre-
        
        
          den nedbrydning, men efter moden overvejelse besluttede
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet og Svend Erik Rasmussen at
        
        
          forsøge at restaurere eller rekonstruere fartøjerne til glæde
        
        
          for publikum på Tarphagevej. Ved den første besigtigelse
        
        
          havde hirtshalsprammen virket mindst nedbrudt, men efter
        
        
          at fartøjerne havde fået lov at tørre ud under tag i et års tid,
        
        
          begyndte Svend Erik Rasmussen at tage dem under behand-
        
        
          ling, og det viste sig, at klitmøllerjollen kunne bevares med
        
        
          store dele af de oprindelige elementer intakt, medens hirts-
        
        
          halsprammen var fuldstændig nedbrudt. Som konsekvens
        
        
          heraf udførte han i 2002-2003 en komplet rekonstruktion af
        
        
          prammen, som derefter i en længere periode blev udstillet i
        
        
          museets forhal.
        
        
          
            Friland - levende håndværk
          
        
        
          I slutningen af 1980’erne påbegyndte museet opbygningen
        
        
          af frilandsudstillingen, hvor maritime miljøer fra vestkys-
        
        
          ten blev rekonstrueret i en anderledes form for formidling
        
        
          end de hidtidige indendørs udstillinger. Strand, klit og havn
        
        
          skulle nu være med til at tegne museets profil i offentlighe-
        
        
          den, og en vigtig del af ideen med frilandsområdet var, at
        
        
          man her fik mulighed for at vise publikum, hvordan nogle
        
        
          af de traditionelle maritime håndværk blev udført. Der blev
        
        
          hjemtaget et vodbinderskur og opført en havnesmedje, og
        
        
          til skibstømreren blev der opført et værksted og en bedding
        
        
          ved ”havnen”, hvor Svend Erik Rasmussen fremover skulle
        
        
          
            Bådebygger Carl Nielsen varetog museets fartøjsbevaring i de
          
        
        
          
            første cirka 20 år. Her ses han under rekonstruktionen af hav-
          
        
        
          
            prammen JOHANNE fra Søndervig i 1969.