63
        
        
          have sin daglige arbejdsplads. Herfra kunne han udføre ved-
        
        
          ligeholdelse og restaureringsopgaver på de mange fartøjer
        
        
          og samtidig være tæt på museets gæster. Om sommeren
        
        
          kunne dette foregå i det fri på havneområdet - hvor everten
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          , skagenskutteren S 49
        
        
          
            Dana
          
        
        
          8
        
        
          og en af museets
        
        
          to kystbåde fra Nordjylland befandt sig - og i vinterhalvåret
        
        
          kunne det foregå i det åbne værksted, hvor samlingens min-
        
        
          dre træbåde fra forskellige egne af Danmark én efter én blev
        
        
          taget ind og restaureret.
        
        
          Formidlingen af det levende håndværk til publikum blev
        
        
          efterhånden en central del af Svend Erik Rasmussens ar-
        
        
          bejde. Ikke mindst om sommeren, når det er godt vejr og
        
        
          museets publikum flokkes på friland, er der stor interesse
        
        
          for skibstømrerens arbejde. Han fortæller:
        
        
          
            ”Når jeg går og restaurerer en båd - for eksempel sætter
          
        
        
          
            en ny planke på en kystbåd - så prøver jeg på at involvere
          
        
        
          
            publikum. Hvis der står en familie med nogle lidt større
          
        
        
          
            børn, så kan jeg godt finde på at spørge, om de ikke lige
          
        
        
          
            kan holde ved dér og dér. Nogle gange bliver faderen også
          
        
        
          
            involveret, mens moderen ser beundrende til og tager nogle
          
        
        
          
            billeder. På den måde kommer der en god snak i gang, for
          
        
        
          
            mange folk er jo meget interesseret i, hvordan det hele bli-
          
        
        
          
            ver lavet. Jeg kan godt lide at snakke med publikum, uanset
          
        
        
          
            hvor de kommer fra. Jeg taler bare dansk med et par enkelte
          
        
        
          
            tyske eller engelske gloser iblandet, men jeg synes da, at det
          
        
        
          
            går utrolig godt - dertil kommer jo også en masse fagter og
          
        
        
          
            mimik, som er med til at lette kommunikationen.
          
        
        
          
            Jeg husker også engang, hvor Prins Henrik var på besøg
          
        
        
          
            på museet. Da kom han og direktøren også forbi her på bed-
          
        
        
          
            dingen, og da Prinsen så, at jeg var ved at sætte en planke
          
        
        
          
            i, var han næsten ikke til at slæbe herfra igen. Han var så
          
        
        
          
            nysgerrig, at han næsten kravlede rundt inde i den gamle
          
        
        
          
            kystbåd uden hensyntagen til det lyse tøj, som han den dag
          
        
        
          
            havde på. Han skulle vide alt om, hvordan man målte sådan
          
        
        
          
            nogle planker op, for han havde jo bare troet, at man købte
          
        
        
          
            dem direkte på tømmerhandelen, så de var lige til at slå på.
          
        
        
          
            Så var jeg jo nødt til at forklare ham, hvordan man hæfter
          
        
        
          
            dem - altså måler dem op - så de får den nok så bekendte S-
          
        
        
          
            facon, så de lige passer, når man trykker dem ind på plads.
          
        
        
          
            Det var han meget duperet over”.
          
        
        
          Et af museets klenodier, everten
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          , var oprin-
        
        
          delig blevet restaureret efter hjemtagelsen til museet i slut-
        
        
          ningen af 1960’erne, og på dette fartøj bestod Svend Erik
        
        
          Rasmussens opgave derfor først og fremmest i at gøre det
        
        
          muligt at præsentere fartøjet for publikum samtidig med,
        
        
          at den naturlige nedbrydning af træet så vidt muligt blev
        
        
          bremset. Everten er placeret i havnebassinet i frilandsudstil-
        
        
          lingen, og blandt andet har det været en fast praksis at rigge
        
        
          skibet af i vinterhalvåret samt give det et tagoverdække,
        
        
          således at de værste virkninger af vind og vejr i efteråret
        
        
          og vintertiden afbødes. På samme måde har nordsøkutteren
        
        
          E 718
        
        
          
            Hellas
          
        
        
          9
        
        
          , hjemtaget til museet i 1980, fået monteret
        
        
          et fast tag og derved fået forlænget levetiden. Anderledes
        
        
          var det med museets to kystbåde, henholdsvis A 168
        
        
          
            Hanne
          
        
        
          
            Lene
          
        
        
          fra Slettestrand
        
        
          10
        
        
          og T 117
        
        
          
            Eron
          
        
        
          fra Stenbjerg i Thy
        
        
          11
        
        
          .
        
        
          Disse fartøjer lagde beslag på Svend Erik Rasmussens ar-
        
        
          bejdstid om sommeren i det meste af et årti, idet de som en
        
        
          del af museets strandmiljø på skift er udstillet uden beskyt-
        
        
          telse mod vejrliget.
        
        
          
            ”Uden for værkstedet ved havnen på Friland har jeg la-
          
        
        
          
            vet et lille åbent skibsbyggeri, hvor jeg kan stå og arbejde
          
        
        
          
            med en kystbåd under tag. For når man kan stå i tørvejr med
          
        
        
          
            det, så kan man få lavet det hele ordentligt. Den første kyst-
          
        
        
          
            I 1990 hjemtog museet kystbåden A 168 HANNE LENE fra fisker-
          
        
        
          
            lejet Slettestrand ved Jammerbugten.