60
        
        
          
            mand med denne stok, der skulle holdes ind til det sted,
          
        
        
          
            hvortil spanterne skulle være. Så markerede man på de
          
        
        
          
            enkelte spanter, hvor meget der skulle hugges af. Hvis der
          
        
        
          
            skulle en kvart tomme af, så skrev man 4, og hvis der så lidt
          
        
        
          
            længere nede skulle en ottendedel tomme af, så skrev man 8.
          
        
        
          
            Når man så var færdig med at stokke, gik man i gang med
          
        
        
          
            at hugge det markerede af spanterne. Man inddelte fartøjet
          
        
        
          
            i såkaldte ”stationer” à tre eller fire spanter, sådan at hver
          
        
        
          
            mand huggede en station af. Og når man så var helt nede
          
        
        
          
            ved kølen, så startede man forfra med at stokke. Normalt
          
        
        
          
            blev der stokket tre til fire gange på en skibsside. Når et
          
        
        
          
            fartøj skulle klædes op med planker, så arbejdede vi også
          
        
        
          
            sammen på kryds og tværs som ét stort sjak. Der var altid
          
        
        
          
            otte mand til det, idet tre mand lavede plankerne og høvlede
          
        
        
          
            dem til, og de andre fem mand satte plankerne fast med spi-
          
        
        
          
            gere”.
          
        
        
          Efter endt læretid hos Brdr. Lauridsen skulle værneplig-
        
        
          ten overstås. Det skete i Oksbøl-lejren som telefonist, hvor-
        
        
          efter Svend Erik Rasmussen kom tilbage til værftet som
        
        
          svend. Men efter et års tid fik han lyst til at prøve noget
        
        
          andet, og han begyndte at arbejde som almindelig tømrer
        
        
          i forbindelse med nybyggerier. Den første byggeplads var
        
        
          den nye containerhavn i Esbjerg, og da det stod klart for
        
        
          ham, at lønnen som bygningstømrer var noget højere end i
        
        
          skibstømrerfaget, besluttede han - i det mindste for en pe-
        
        
          riode - at satse på bygningstømrerfaget frem for skibsbyg-
        
        
          geriet. Der var stor aktivitet inden for byggeriet i de tidlige
        
        
          1970’ere, og efter at have arbejdet for en række af de lokale
        
        
          entreprenørfirmaer startede han som selvstændig tømrerme-
        
        
          ster og begyndte at opføre villaer. Det var et lille firma, men
        
        
          da det gik bedst, opførte han otte villaer på et år.
        
        
          Den høje aktivitet i byggesektoren vedblev dog ikke, og
        
        
          i begyndelsen af 1980’erne sadlede Svend Erik Rasmussen
        
        
          om og tog arbejde som klubmedarbejder i en fritidsklub for
        
        
          børn og unge i Gjesing nord for Esbjerg. Her fik han smag
        
        
          for arbejdet med at formidle sin praktiske kunnen inden for
        
        
          tømrer- og bådebyggerfaget, hvilket børnene fik glæde af
        
        
          gennem flere år. Der blev bygget adskillige småbåde med
        
        
          ivrig deltagelse af børnene under skibstømrerens kyndige
        
        
          vejledning, og selv om pædagogikken måske ikke var den
        
        
          samme i det lille bådebyggeri som hos de uddannede klub-
        
        
          pædagoger, var det en populær aktivitet, som han aldrig for-
        
        
          trød at være gået ind i.
        
        
          Næste station for skibstømreren var et job på revali-
        
        
          deringscenteret Reva i Esbjerg, hvor mennesker, som var
        
        
          droppet ud af arbejdsmarkedet, skulle forsøge at finde en
        
        
          vej tilbage til arbejdslivet, og skibstømreren bidrog til at få
        
        
          afklaret ”kundernes” arbejdsevne. Efterhånden trak det dog
        
        
          i ham for igen at komme til at bruge sit håndværk mere pro-
        
        
          fessionelt, og han startede sin tømrervirksomhed op igen i
        
        
          håb om, at byggebranchen stod foran en ny vækstperiode.
        
        
          Sådan gik det dog ikke, og et arbejdsliv som ”reparations-
        
        
          tømrer” i gamle huse tiltalte ikke Svend Erik Rasmussen.
        
        
          Således gik det til, at den alsidige skibstømrer i foråret 1987
        
        
          sendte en jobansøgning til Fiskeri- og Søfartsmuseet.
        
        
          
            Museumsfartøjer - en anderledes udfordring
          
        
        
          
            ”Det var sløje tider i byggebranchen, og en dag så min
          
        
        
          
            kone i avisen, at man søgte en skibstømrer på museet. Jeg
          
        
        
          
            kørte selv hen med ansøgningen til den daværende direk-
          
        
        
          
            tør, Meesenburg, og vi fik en lang snak, mens han viste mig
          
        
        
          
            rundt på museet”,
          
        
        
          fortæller Svend Erik Rasmussen. Mødet
        
        
          bar frugt, og den 1. april 1987 startede han i det nye job.
        
        
          
            En kutter under bygning hos Jensen & Lauridsen, det senere
          
        
        
          
            Brdr. Lauridsens Skibsbyggeri på Esbjerg havn. I forgrunden
          
        
        
          
            skibsbygger Andreas Lauridsen.