65
        
        
          dele af planker og andre trædele blev skiftet ud, og efter
        
        
          at fartøjet således var repareret, blev det skrabet rent for al
        
        
          løs maling og behandlet med grundingsolie. I de senere re-
        
        
          staureringer af både har Svend Erik Rasmussen undladt at
        
        
          nymale fartøjerne. Således kan man tydeligt se, hvor der er
        
        
          skiftet fartøjsdele, og på joller som
        
        
          
            Frede
          
        
        
          , der har haft for-
        
        
          skellige bemalinger i sin mere end 100-årige tilværelse, kan
        
        
          de forskellige lag af maling genkendes forskellige steder på
        
        
          båden. Svend Erik Rasmussen fortæller:
        
        
          
            ”Man kan da også
          
        
        
          
            tydeligt se, når publikum kommer, at de først går hen og kig-
          
        
        
          
            ger på de både, som jeg ikke har malet. Det er interessant
          
        
        
          
            for dem at se, hvor de enkelte fartøjer er repareret - og når
          
        
        
          
            der ikke skal males, kan skibstømreren selvfølgelig heller
          
        
        
          
            ikke snyde med arbejdet!”.
          
        
        
          Ind i mellem har der også været tid til at bygge hele hi-
        
        
          storiske rekonstruktioner af både. Et eksempel er den lo-
        
        
          kale bådtype kaldet hjertingkanen (eller hjertingprammen),
        
        
          som egentlig er en ”dory”, svarende til dem, der blev an-
        
        
          vendt under de store torskefiskerier på fiskebankerne ud for
        
        
          Newfoundland. I slutningen af 1890’erne begyndte man
        
        
          at anvende bådtypen i det nordlige vadehav inspireret af
        
        
          lokale folk, som havde stiftet bekendtskab med dory’en i
        
        
          Newfoundland, og den lokale karetmager og bådebygger i
        
        
          Hjerting, Anders L. Jensen, byggede et stort antal af sådan-
        
        
          ne fartøjer. Den fladbundede bådtype var særdeles velegnet
        
        
          til sejladsen i Vadehavet, og selv om museet naturligvis har
        
        
          en original hjertingkane i bådsamlingen
        
        
          16
        
        
          , bygget i 1932, fik
        
        
          man Svend Erik Rasmussen til at bygge en ny, dels som en
        
        
          formidlingsopgave, dels som et i forhallen udstillet eksem-
        
        
          pel på, hvordan et nybygget, ”historisk” fartøj kunne tage
        
        
          sig ud.
        
        
          
            E 1
          
        
        
          
            
              Claus Sørensen
            
          
        
        
          Til Svend Erik Rasmussens hovedbeskæftigelse har i
        
        
          alle årene desuden hørt vedligeholdelsen af Fiskeri- og
        
        
          Søfartsmuseets sejlende kutter, E 1
        
        
          
            Claus Sørensen
          
        
        
          . Kut-
        
        
          teren, der oprindelig er bygget på Søren Kjeldsens værft i
        
        
          Esbjerg i 1931 som E 39
        
        
          
            Godthaab
          
        
        
          , har uden tvivl været
        
        
          det fartøj, der har lagt det største beslag på hans arbejdstid
        
        
          gennem de 20 år. Den sejler fra 1. maj til 30. september med
        
        
          turister og skolebørn, og den bliver anvendt til fiskeri med et
        
        
          lille bomtrawl efter dyr til saltvandsakvariet.
        
        
          Søfartsstyrelsen godkender hvert år inden sæsonstart
        
        
          kutteren til sejlads med op til tolv passagerer, og det har
        
        
          været Svend Erik Rasmussens ansvar, at E 1 efter sit årlige
        
        
          ophold på Esbjerg Bedding i april lever op til de lovfæstede
        
        
          krav om sikkerhed. Fartøjet bliver kalfatret, repareret, malet
        
        
          og i øvrigt klargjort til sæsonen, motoren bliver efterset med
        
        
          skift af olie og filtre, oliefyret bliver renset, og skibstøm-
        
        
          reren sørger for, at alt fornødent grej er om bord til som-
        
        
          merhalvårets sejladser. Oftest har museets skibstømrer selv
        
        
          været den udførende part, når der var reparationer på E 1,
        
        
          men i visse tilfælde har der været så store reparationsarbej-
        
        
          der, at han i stedet måtte påtage sig rollen som arbejdsleder
        
        
          for et helt sjak af folk om bord. Han fortæller om situationen
        
        
          i april 2001:
        
        
          
            ”Det så i første omgang ud til bare at være en
          
        
        
          
            smule råddenskab ovre i den ene side, som jeg troede, at jeg
          
        
        
          
            selv sagtens kunne klare at udbedre. Efterhånden som jeg
          
        
        
          
            fik hugget mere og mere ud af det ødelagte træ, kunne jeg
          
        
        
          
            dog godt se, at det var mere, end jeg selv kunne klare på en
          
        
        
          
            måned sammen med alle de øvrige ting, der skulle laves.
          
        
        
          
            Derfor fik jeg fat i en skibstømrer, der kom ned og hjalp mig,
          
        
        
          
            Jolle fra Gjøl, bygget af brdr. Andersen i Frederikssund omkring
          
        
        
          
            1916. Jollen er restaureret af Svend Erik Rasmussen, og det ses
          
        
        
          
            tydeligt, hvilke originale fartøjsdele, som er bevaret.