64
        
        
          
            båd, jeg lavede, var
          
        
        
          Eron
        
        
          
            , og da den så var færdig, så tog
          
        
        
          
            vi den ud og satte op på stranden, og så tog vi
          
        
        
          Hanne Lene
        
        
          
            ,
          
        
        
          
            som ellers stod på stranden, og satte den under tag i stedet.
          
        
        
          
            Så skilte jeg den fuldstændig ad. Den er faktisk blevet forny-
          
        
        
          
            et helt ned til vandlinien - spanter og det hele var rådnet op.
          
        
        
          
            Det eneste, der næsten er tilbage af det oprindelige fartøj,
          
        
        
          
            er styrehuset og bunden”
          
        
        
          , fortæller Svend Erik Rasmussen.
        
        
          Modsat de fleste andre opgaver, som Svend Erik Rasmussen
        
        
          har udført som eneste skibstømrer på museet, havde han un-
        
        
          der arbejdet med kystbådene gennem syv sommersæsoner
        
        
          stor hjælp fra pensioneret skibstømrer Bent Pedersen. Som
        
        
          en af museets mange frivillige gav han en kompetent hjæl-
        
        
          pende hånd i det arbejde med fartøjerne, der ikke alene er
        
        
          omfattende, men som også kan indebære, at der skal hånd-
        
        
          teres meget store genstande, hvilket kan være vanskeligt for
        
        
          én mand.
        
        
          
            Svedekassen
          
        
        
          En af de større genstande, som er blevet hjemtaget til fri-
        
        
          landsudstillingen, er en svedekasse fra Stege Skibs- og
        
        
          Bådebyggeri, som blev hentet til Tarphagevej i 2002. En
        
        
          svedekasse anvendes til opvarmning af planker, således at
        
        
          træet kan bøjes i facon, når planken monteres på skibssiden.
        
        
          I forbindelse med fartøjernes restaurering på friland anven-
        
        
          des en lille hjemmelavet svedekasse, som ser uanselig ud
        
        
          foran værkstedet på Friland. Men når skibstømreren beretter
        
        
          om svedekasseprincippet for publikum og samtidig illustre-
        
        
          rer det med den 11 meter lange, originale svedekasse fra
        
        
          Stege, giver det et helt andet indtryk af dimensionerne og
        
        
          af skibstømrerarbejdets karakter ved bygning af større træ-
        
        
          skibe. Svedekassen fra Stege har blandt andet været med til
        
        
          at klargøre plankerne til bygningen i 1959 af en færge, som
        
        
          skulle sejle mellem Bogø og Falster.
        
        
          Svend Erik Rasmussen fortæller om arbejdet med at
        
        
          sætte planker på de store nybygninger i træ på Esbjerg havn
        
        
          i 1960’erne:
        
        
          
            ”Det foregik på den måde, at man puttede de
          
        
        
          
            færdigbehandlede skibsplanker ind i svedekassen i tre timer,
          
        
        
          
            og så satte man fuld damp på i kassen. Derefter tog man så
          
        
        
          
            atter plankerne ud, og så drejede det sig om lynhurtigt at
          
        
        
          
            få dem monteret på skibet, imens de endnu var varme. Til
          
        
        
          
            monteringen af de brede og tunge egetræsplanker var der
          
        
        
          
            otte mand.
          
        
        
          
            Egetræ er en meget hård træsort, og hvis ikke alle fibre-
          
        
        
          
            ne er varmet op, så træet bedre kan glide inde i sig selv, så
          
        
        
          
            knækker det simpelthen. Når man skal bygge en trækutter,
          
        
        
          
            så skal plankerne bøjes temmelig meget henne i bagenden.
          
        
        
          
            Her var man så nødt til også at smøre et ordentlig lag brun
          
        
        
          
            sæbe på, og så sømmede man nogle tynde fyrretræsplanker
          
        
        
          
            uden på for at forhindre, at der sprang små splinter ud af
          
        
        
          
            de hårdt bøjede egetræsplanker, dér hvor de var lige ved at
          
        
        
          
            knække. Den brune sæbe gjorde træet elastisk, og så holdt
          
        
        
          
            fyrretræsplankerne det hele på plads. Som sagt skulle det
          
        
        
          
            virkelig gå hurtigt, når man først havde taget en planke ud
          
        
        
          
            af svedekassen. Man ligefrem løb hen til nybygningen med
          
        
        
          
            den, og så skulle planken helst være monteret i løbet af et
          
        
        
          
            kvarter - den skulle i hvert fald være spændt ind, så man
          
        
        
          
            kunne arbejde videre med den”.
          
        
        
          
            Småbådene - én efter én
          
        
        
          Med etableringen af frilandsudstillingen fik museet samti-
        
        
          dig skabt langt bedre magasinforhold for sin store samling
        
        
          af joller og pramme fra hele Danmark. I det uopvarmede
        
        
          bådmagasin står bådene beskyttet mod sol og regn, og træet
        
        
          kan ”arbejde” stille og roligt i takt med naturlige udsving i
        
        
          luftens temperatur og fugtighed. Med den stabilisering i op-
        
        
          bevaringsforholdene kunne Svend Erik Rasmussen tage fat
        
        
          på den langsigtede opgave, som bestod i at få restaureret den
        
        
          resterende del af bådsamlingen. Ud over de allerede nævn-
        
        
          te både fra Thy - klitmøllerjollen og hirtshalsprammen -
        
        
          drejede det sig blandt andet om en frederikssundjolle fra
        
        
          Gjøl
        
        
          12
        
        
          , en spidsgattet pram fra Kvols ved Hjarbæk fjord
        
        
          13
        
        
          ,
        
        
          en jolle fra Revsøre på Østfyn
        
        
          14
        
        
          samt lodsjollen
        
        
          
            Frede
          
        
        
          fra
        
        
          Kalvehave på Sjælland
        
        
          15
        
        
          . Sidstnævnte er oprindelig bygget
        
        
          i 1899 og er en tidsubegrænset inddeponering fra Kalvehave
        
        
          Veteranbådelaug. Den er en særdeles sejldygtig jolle bygget
        
        
          i lærk på egespanter, og i forbindelse med restaureringen
        
        
          har Svend Erik Rasmussen udskiftet stort set alle klinker.
        
        
          I
        
        
          
            Frede
          
        
        
          var der tale om jernklinker, modsat de fleste fartø-
        
        
          jer, som er bygget med kobberklinker. Hver enkelt klinke i
        
        
          lodsjollen blev savet over og erstattet af en ny, de nedbrudte