48
        
        
          ”Sømandskoneprojekt”, der med udgangspunkt i søfarts-
        
        
          samfundene på Fanø, Thurø og Løjtland tog sigte på at skil-
        
        
          dre kvindernes og familiernes liv i det maritime samfund.
        
        
          Projektet, der anlagde en ny vinkel på den hidtil så mands-
        
        
          dominerede søfartshistorie, blev endeligt afrapporteret i
        
        
          1992 i bogen
        
        
          
            I Storm og stille - den sikre havn. Bidrag til
          
        
        
          
            sømandskonens historie
          
        
        
          , der var redigeret af museumsdi-
        
        
          rektør Morten Hahn-Pedersen og blev udgivet på Fiskeri-
        
        
          og Søfartsmuseets Forlag.
        
        
          Via arbejdet med ”Sømandskoneprojektet” havde Mor-
        
        
          ten Hahn-Pedersen allerede stiftet bekendtskab med Fanøs
        
        
          søfart, og på Fiskeri- og Søfartsmuseet fortsatte han med at
        
        
          sætte fokus på denne del af den vestjyske søfarts historie.
        
        
          Gennem et omfattende indsamlings- og forskningssamar-
        
        
          bejde kunne museet i november 1989 åbne særudstillingen
        
        
          ”Fanø i sejlskibstiden”, som blev fulgt af tre publikationer,
        
        
          der på hver sit niveau skildrede øens søfartshistorie. I
        
        
          
            Fanø
          
        
        
          
            i sejlskibstiden
          
        
        
          opridsede Morten Hahn-Pedersen hoved-
        
        
          linjerne i Fanøs maritime udvikling og skitserede en række
        
        
          særlige aspekter ved Fanøs maritime samfund, mens lokal-
        
        
          historikeren Niels Frederiksen i
        
        
          
            Sønderho - en skipperby
          
        
        
          
            i Vadehavet
          
        
        
          tegnede et mere kalejdoskopisk billede af li-
        
        
          vet i ét af Fanøs skippersamfund. Endelig belyste Morten
        
        
          Hahn-Pedersen og Holger Munchaus Petersen i
        
        
          
            Prinsen og
          
        
        
          
            Prinsessen - to storsejlere fra Fanø
          
        
        
          historien om to enkelt-
        
        
          skibe i Fanø-søfartens absolutte storhedstid i slutningen af
        
        
          1800-tallet. Morten Hahn-Pedersen har siden fremlagt flere
        
        
          arbejder omkring Fanø-skibes rejser og regnskaber. Han har
        
        
          
            Skibsportræt af Fanø barken EMBLA, malet af Reuben Chappell. EMBLA blev bygget i Nordby 1885 og solgt til Sverige 1906.