40
        
        
          med omtale af ”Sleipner”, efter henvisninger fra Robert
        
        
          Svalgaards samling. Eisenreich, C.P.:
        
        
          
            Det Nørrejyske Red-
          
        
        
          
            ningsvæsen.
          
        
        
          København 1927
        
        
          
            15.
          
        
        
          I de forskellige omtaler veksles mellem 13 og 14 mand
        
        
          ombord i ”Sleipner”, den senere retssag nævner 12 samt
        
        
          kaptajnen, på gravstedet kan man tælle 13 personer.
        
        
          
            16.
          
        
        
          Rigsarkivet: Udenrigsministeriet, samlede sager, 1881
        
        
          om de hidtidige undersøgelser.
        
        
          
            17.
          
        
        
          Thisted Lokalhistoriske Arkiv, Jacobsen, H.V.:
        
        
          
            Et
          
        
        
          
            kongebesøg og en altertavle.
          
        
        
          Skov, Henning:
        
        
          
            Barken
          
        
        
          
            ”Sleipner”s forlis ved Klitmøller 1880.
          
        
        
          Andersen, Grethe
        
        
          Tuxen og Alan Hjorth Rasmussen:
        
        
          
            Hverken for ros eller
          
        
        
          
            løn… Den danske kystredningstjeneste 1852 - 2002.
          
        
        
          Skjern
        
        
          2002. Redningsvæsenets Arkiv (henvisninger fra Alan
        
        
          Hjorth Rasmussen).
        
        
          
            18.
          
        
        
          Nautical Magazine div år. Jensen, J.A.D.:
        
        
          
            Danske
          
        
        
          
            Søfartslove.
          
        
        
          København 1908. Anon:
        
        
          
            Memorandum concer-
          
        
        
          
            ning a proposed permanent International Merchant Shipping
          
        
        
          
            Commission.
          
        
        
          København 1888.
        
        
          
            Summary
          
        
        
          In the mid-1800s, the shipbuilders on the east coast of North
        
        
          America were responsible for most of the innovations in
        
        
          sailing ships, which included new types of hull to enable
        
        
          
            Londons havn, 1890'erne. London var den største havn i Storbritannien. ”Sleipner” anløb London adskillige gange med specielt træ til de
          
        
        
          
            omfattende husbyggerier. Foto, Svendborg og Omegns Museum.